Mitä tapahtuu, kun Primaq lyöttäytyy yhteen rahoitusalan porukan kanssa, päämääränä uusi brändi?

PURO Finance Oy on suomalainen fintech-yhtiö, joka kumppaniensa avulla auttaa yrityksiä kaikissa laskutuksen elinkaaren vaiheissa mm. laskun lähettämisen, rahoituksen, perinnän ja kirjanpidon osalta. He tarjoavat helppokäyttöisiä ja joustavia rahoitusratkaisuja kaiken kokoisille yrityksille. Toiminta perustuu omaan huippuluokan teknologiaan sekä digitaalisiin prosesseihin – PUROn itse kehittämän teknisen alustan kautta asiakas saa saatavat tililleen heti laskun lähetettyään.

Monet yritykset pähkäilevät epäsäännöllisen tulovirran kanssa jatkuvasti. Laskutetut saatavat ovat myöhässä, aikataulusta on erimielisyyksiä, ja maksuajat ovat alun perinkin pitkiä. Kun laskut laittaa menemään PUROn laskurahoituksen kautta, tulevat rahat tilille viimeistään seuraavaksi päiväksi. Osa PUROn asiakkaista hoitaa koko laskutuksensa PUROn kautta, toiset vain valikoidut laskut, eli ne, joista halutaan saada rahat heti. Palvelu lisää yrityksen talouden ennustettavuutta ja nopeuttaa rahan kiertoa. 

PURO on moderni toimija – yritys toimii hyvin perinteisellä toimialalla, jota he haluavat tehdä ja tuoda esiin erilaisella, kilpailijoista erottuvalla tavalla. PURO ei millään tavalla kilpaile pankkien kanssa, vaan he tarjoavat palveluitaan pankkipalveluiden rinnalle. PUROn työntekijät itse ovat sukupolvea, jonka piti harjoitella, miten sähköpostia käytetään. Somen kanssa sama juttu – somen laaja kenttä ja sen vaikutusmahdollisuudet ovat täysin vieras aihe. Samoin se, miten ylipäätään nykyaikainen brändi rakennetaan. Tähän kaikkeen he valikoivat avukseen Primaqin. 

Yhteistyö lähti liikkeelle vajaa vuosi sitten suosituksen perusteella. PUROlaiset kuulivat, että Primaqin meininki on energistä ja asioita tehdään aina vähän eri tavalla. Pienen yrityksen ketteryys ja nykyaikaiset toimintatavat olivat ratkaiseva tekijä yhteistyökumppanin valinnassa. Yhteistyön alkaessa tavoitteena oli erottua vahvasti muista alan toimijoista, tuoda PUROn tarjoamat palvelut esille selkokielellä ja päästä lähelle tavoiteltua kohderyhmää ja potentiaalisia asiakkaita. Kaikki lähti nimivaihtoehtojen pyörittelystä koko visuaalisen ilmeen suunnitteluun. Yhdessä jännitettiin, meneekö nimi läpi vai ei. Sitten logo, slogan, kotisivut, käyntikortit, somekanavat, kieliasu ja graafinen ohjeistus. Monta tapaamista, kuvaussessaria, kotisivujen rakentamista, somen pyörittelyä, Dronen lennättelyä, tekstien luontia ja suunnittelua, unohtamatta hakukoneoptimointia. Joka välissä paljon nauramista ja huonoja vitsejä. 

Onnistunut yhteistyö on symbioosia. Heti alusta alkaen yhteistyö on mennyt autonomisesti eteenpäin, ja näkemykset ovat osuneet yksi yhteen. Isoimmat ”ristiriidat” on saatu aikaiseksi käyntikorttien fonttikoosta ja siitä, minkä väriset paidat puetaan kuvauksiin. Henkilökemiat pelaavat tässä isoa roolia – yhdessä on rämmitty pitkin pusikoita kuvaussessareiden yhteydessä, juhlittu ristiäisiä PUROn nimen mentyä läpi, ja muutenkin asiakassuhdetta siivittää yhteinen huumori ja arvomaailma.

Brändityö on pitkäjänteinen, jatkuva prosessi. Nykyään yhteistyö jatkuu Someassari-palvelulla. Primaq toimii tiiviisti apukätenä PUROn päivittäisessä tekemisessä; jos Primaq ei olisi pyörittämässä kotisivuja, somemarkkinointia ja graafisia töitä, pitäisi hommaan palkata erillinen henkilö. Nyt kaikki saadaan samaan pakettiin freesillä näkemyksellä – jopa toimiston ehostus ikkunateippauksineen ja tauluineen. Palvelu pyörii kiinteällä kuukausilaskutuksella, josta ei aiheudu asiakasyritykselle ylläreitä. Yhteistyöstä PUROlaiset ovat oppineet esimerkiksi sen, että heidän ei tarvitse itse ymmärtää, miten ja miksi Instagramia täytyy päivittää. Että tosissaan sielläkin voi myydä – nykysukupolven yrityspäättäjät kun yhä useammin tekevät ostopäätöksiä, vertailevat vaihtoehtoja ja etsivät yhteistyökumppaneita somessa. Some mahdollistaa paitsi potentiaalisten asiakkaiden lähelle pääsemisen, myös löydettävyyden: mitä aktiivisemmin sinne tuottaa laadukasta sisältöä, sen paremmin löytyy hakukoneista.

PUROlaiset yhteen ääneen myöntävät, ettei PUROlla olisi minkäänlaista somepresenssiä ilman Primaqia. Nyt heille soittelevat ihan kylmätkin asiakkaat kertoen, että PURO löytyi Google-markkinoinnin tai somen ansiosta. Monet ovat kehuneet PUROn kotisivuja ja visuaalista ilmettä; eniten kommenttia on tullut ammattimaisuudesta ja raikkaasta fiiliksestä. Ei brändi-ilmeen tarvitse suoranaisesti liittyä yrityksen toimialaan. Kurkkaappa tästä, miltä PURO näyttää. Somesisällön suhteen taas kehuja on tullut erityisesti siitä, että mennään pitkälti henkilöt edellä. Jokaisesta työntekijästä on tehty esittely niin LinkedIniin kuin Facebookiinkin. Instagramissa taas keskitytään visuaalisuuteen ja oikean fiiliksen välittämiseen.

PURO suosittelee Primaqin palveluita etenkin perinteisille yrityksille, jotka ovat tottuneet käyttämään perinteisiä palveluita ja kanavia. Sellaisille toimijoille, jotka haluavat brändin ja sen näkyvyyden tälle vuosituhannelle.




Tsekkaa video alta:

Hakusanat: Yrityksen brändääminen, brändäys

  © 2020 Primaq Group Oy          Y-Tunnus 1533292-1         Tietosuojaseloste

  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Primaq YouTube