Google on Suomen ylivoimaisesti käytetyin hakukone ja siksi uskallammekin väittää, että jokainen, joka on joskus käyttänyt nettiä, on myös käyttänyt Googlea. Se on monille nimittäin se ensimmäinen paikka, josta tietoa lähdetään etsimään oikeastaan missä tahansa asiassa. Jotkut saattavat toki erehtyä kysymään aiheesta tutuiltaan tai jossakin toisessa kanavassa, mutta silloin tuloksena on usein lyhyt, mutta ytimekäs ohje ”KVG”. Tietäjät tietää.
Google-markkinointi, jolla viitataan yleisimmin Google Ads -hakusanamainontaan, on Google Adsin markkinointialustalla tehtävää maksettua hakusanoihin perustuvaa mainontaa ‒ kukapa olisi nimen perusteella tätä uskonut. Leikki kuitenkin sikseen, sillä nyt puhutaan kuitenkin yhdestä maailman käytetyimmästä digimarkkinoinnin kanavasta, joka on oikein käytettynä kuin saksalainen autobahn kasvaneeseen liikevaihtoon. Eiköhän siis pistetä hakusanamainonnan pyörät pyörimään.
Miten tehdään Google Ads -hakusanamainontaa?
Käydään hakusanamainonnan toimintaperiaate läpi lyhyesti käytännön esimerkin kautta. Kuvitellaan tilanne, että etsit esimerkiksi Espoossa sijaitsevalle yrityksellesi uusia toimitiloja. Saatat aloittaa potentiaalisten tilojen kartoittamisen Googlesta kirjoittamalla hakukenttään hakusanan ”toimitila Espoo”. Avautuvan hakutulossivun ylä- ja alaosasta näet niitä palveluntarjoajia, jotka ovat tehneet hakusanamainontaa. Tunnistat ne sanasta mainos. Se, miten yritys sijoittuu hakutuloksissa, riippuu muun muassa hinnasta, jonka yritys on valmis maksamaan sivustolle mainoksen kautta päätyvästä käyttäjästä (klikkihinta), sivuston sisällöstä ja siitä, miten se vastaa mainostekstiä sekä siitä, miten sivullesi päätyneet henkilöt käyttäytyvät sivullasi.
Hakusanamainonnan tehokkuus riippuu monesta eri asiasta, mutta avainasemassa on miettiä juuri ne hakusanat, joiden kautta potentiaalinen asiakas etsii tarjoamaasi ratkaisua. Tässä muutama kysymys pohdittavaksi oikeiden hakusanojen kartoittamista varten:
Etsitäänkö tuotetta tai palvelua suoraan nimellä? >> ”digitaalisen markkinoinnin ulkoistaminen”
Etsitäänkö ratkaisua ongelma edellä >> ”miten onnistua somessa”
Onko sinulla joku nimekäs kilpailija, jota käyttäjä saattaa hakea? >> ”digitaalisen markkinoinnin toimisto x”
Etsitäänkö sellaista tuotetta tai palvelua, josta sinä tarjoat paremman tai kattavamman version? >> ”sisällöntuotanto”
Miksi hakusanamainonta kannattaa?
Kuluttajan ostopäätösprosessin ensimmäiset vaiheet ovat tarpeen tiedostaminen ja sitä seuraava tiedonhaku. Koska noin yhdeksän suomalaista kymmenestä käyttää Googlea tiedonhakuun on selvää, että sinä haluat löytyä hakutulosten joukosta. Hakusanamainontaa tekemällä ollaan siis hyvin lähellä ostopäätöstä tekevää kuluttajaa – käytännössä se on verrattavissa tilanteeseen, jossa sinä kuulet asiakkaan tarvitsevan juuri sinun tuotettasi, jolloin voit sanoa hänelle suoraan, että meiltä löytyy.
Jos olet sijoittunut hyvin orgaanisissa eli luonnollisissa hakutuloksissa ja koet siksi, ettei hakusanamainonta kannata, niin harkitse vielä kerran. Hakutulossivun alussa on usein jopa neljä mainosta ja kartta eri palveluntarjoajista ennen orgaanisia hakutuloksia. Voi siis olla, että hyvä sijoituksesi jää huomaamatta, sillä totuus on se, että ihmiset ovat kärsimättömiä ja haluavat löytää ratkaisun tarpeeseensa mahdollisimman nopeasti. On tilastollisesti todistettu, että hyvin harvat siirtyvät hakutuloksissa seuraavalle sivulle. Jos näin käy, voidaan puhua jo ainakin jonkinasteisesta epätoivosta.
10 hakusanamainonnan hyötyä
Olet löydettävissä. Tätä ei kai tarvitse tarkentaa?
Nopeus. Voit päästä suoraan hakutuloksien kärkisijoille (vrt. hakukoneoptimointi).
Tarkka kohdentaminen. Google tarjoaa suuren määrän erilaisia kohdentamisperusteita, jotka voivat liittyä yleisöön, sisältöön ja laitteisiin. Voit myös määrittää tiettyjä hakusanoja, joiden käyttäminen rajaa sinut pois hakutuloksista (negatiiviset avainsanat).
Saat potentiaaliset asiakkaat kiinni oikealla hetkellä. Googlesta etsitään tietoa ja siellä tehdään tuotevertailua ennen ostopäätöksen tekemistä. Kun henkilö etsii jotain, jota sinä tarjoat ja olet hänelle näkyvissä, ollaan jo hyvin lähellä ostopäätöstä.
Houkuttelevuus ja luotettavuus. Jos näyt ensimmäisten hakutulosten joukossa, nousee liikenne sivuillesi huomattavasti. Lisäksi se lisää yrityksesi luotettavuutta.
Voit mainostaa juuri haluamallasi summalla. Voit valita hakusanamainonnalle enimmäisbudjetin, jotta tiedät tasan tarkkaan minkä verran rahaa mainontaan kuluu. Huomioi kuitenkin, että liian pienillä summilla et välttämättä pysty hyödyntämään hakusanamainonnan täyttä potentiaalia.
Näet mikä toimii ja mikä ei. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että mainonnan tuloksiin perehdytään kattavasti, eli seurataan esimerkiksi myös sitä, miten hakusanamainonnan kautta sivuillesi päätyneet käyttäjät käyttäytyvät sivuillasi.
Se on täydellinen lisä markkinointiisi. Sanotaanko nyt näin, että jos yrityksen nykyiset markkinointitoimenpiteet ovat kuin viimeisen päälle tyylikäs urheiluauto, on hakukoneoptimointi avain, jolla saat auton käyntiin.
Pysyt kilpailijoidesi kyydissä. Kilpailijasi tekevät sitä, tee sinäkin.
KVG.
Mitä Google Ads -hakusanamainonnassa tulee ottaa huomioon?
Tänä aikana kun olet lukenut tätä tekstiä, on maailmalla tehty arviolta ainakin viisi miljoonaa Google-hakua. Lienee siis sanomattakin selvää, että Googlesta löytyminen on suurimmalle osalle yrityksistä kannattavaa. Tästä huolimatta on kuitenkin olemassa tilanteita, joissa hakusanamainonta ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Jos harkitset hakusanamainonnan aloittamista, suosittelemme ottamaan huomioon nämä asiat:
Osaavatko ihmiset etsiä tuotettasi tai palveluasi?
Mitä tulee hakukonemainontaan, on hyvin tärkeää tiedostaa, että sen avulla ei ole tarkoitus luoda uutta kysyntää, vaan tehdä jo jokin olemassa oleva tuote tai palvelu löydettäväksi. Koska hakusanamainonnan idea on nostaa oma tuote tai palvelu mahdollisimman ylös hakutuloksissa, ei siitä ole mitään hyötyä, mikäli kukaan ei etsi kyseistä tuotetta tai palvelua. Tällainen tilanne voi olla kyseessä esimerkiksi silloin, kun tehdään uutta tuotelanseerausta tai tarjotaan jotakin täysin uudenlaista innovaatiota tai erittäin kapealle kohderyhmälle suunnattua tuotetta.
HUOM! Se ettei hakusanamainonta ole sinulle juuri se oikea tällä hetkellä, ei tarkoita sitä, etteikö se olisi sitä joskus tulevaisuudessa. Jos sinulla on käsissäsi esimerkiksi tuote, jota ei vielä osata etsiä ‒ tee se ennen hakukonemainonnan aloittamista tunnetuksi jotakin muuta kanavaa käyttämällä. Me autamme tässä mielellämme esimerkiksi sosiaalisen median sisällöntuotannon ja mainonnan avulla.
Onko tuotteellesi tai palvelullesi riittävästi kysyntää?
Jotta hakukonemarkkinointi olisi kannattavaa, täytyy yrityksen tietää mitä se tarjoaa ja kenelle. Kuten jo aiemmin tuotiin ilmi, hakukonemainonta ei ole oikea tapa tarpeen luomiselle ‒ päinvastoin, sillä se perustuu jo olemassa olevalle tarpeelle. Sen lisäksi, että hakusanamainonnassa tuloksia syntyy kysynnän mukaan, on yrityksen äärimmäisen haastavaa toteuttaa hakusanamainontaa, mikäli se ei tunne kohderyhmäänsä kunnolla. Vaikka Googlessa onkin kyse hakujen tekemisestä, ei siellä kannata tehdä hakuammuntaa. 😉
Laskeutumissivu kuntoon
Kaikki tiet vievät Roomaan, mutta kaikki Googlen hakutulokset eivät saisi viedä yrityksen etusivulle. Kuvitellaan tilanne, että olet tehnyt Google Ads -hakusanakampanjan, mutta et ole luonut laadukasta laskeutumissivua eli sivua, jonne henkilö päätyy mainosta klikatessaan. Tämä on käytännössä vähän sama asia kuin asiakas kävelisi ruokakauppaan ostamaan mainoksessa näkemäänsä tarjoustuotetta, mutta päätyisi ovesta sisään astuttuaan jonnekin aivan muualle. On mahdollista, että tämä potentiaalinen asiakas poistuu sivultasi ilman ostoa, mikä johtaa siihen, että olet 1) maksanut klikistä turhaan 2) Google huomaa, että klikkaaja on joutunut palaamaan takaisin hakulistaukseen, jolloin se voi todeta mainoksesi huonoksi ja nostaa kilpailijoidesi mainokset sinun yläpuolellesi. Rooma-teemaa jatkaaksemme voisimme sanoa, että Google on kuin Rooman Colosseum, jossa taidokkain gladiaattori voittaa. Mikäli et miellytä keisari Googlea, kääntää hän peukalonsa alaspäin ja lähettää sinut areenalta pois.
On siis tärkeää, että mainoksesi ohjautuu kunnolla suunnitellulle laskeutumissivulle, jonka sisältö vastaa mahdollisimman hyvin tekemääsi mainosta. Avainasemaan nousee siis myös laadukas sisällöntuotanto. Oikeanlainen laskeutumissivu lyhentää asiakkaan asiakaspolkua, jolloin parannat samanaikaisesti sekä asiakaskokemusta että oman mainoksesi toimivuutta.
Onko sinulla tarpeeksi aikaa?
Digitaalisen markkinoinnin toimistona emme voi liikaa korostaa suunnitelmallisuutta. Vaikka netissä kaikki on käden ulottuvilla ja siellä kommunikoiminen on nopeaa, mikään mikä siellä näkyy ei saisi olla kiireellä tehtyä. Ei ole mitenkään harvinaista, että monissa yrityksissä asiat tehdään liian kiireellä, koska suunnitelmallisuuden puutteen takia esimerkiksi sesonkien vaihtuvuuteen havahdutaan liian myöhään. Hakukonemainonta, sosiaalisen median sisällöntuotto, laskeutumissivun luominen ja kaikki muu sisällöntuotto vievät aikaa.
Aikaa vaaditaan myös sen jälkeen, kun (haku)kone on käynnistetty ja pyörät on saatu pyörimään. Ei riitä, että tönäiset pyörän mäen huipulta ja siirryt muualle odottamaan kunnes pyörä on yksinään pyörinyt koko mäen alas. Sinun on katsottava, miten pyörä pyörii ja tarvittaessa ohjailtava sitä oikeaan suuntaan. Tuhansista yrityksistä ainoastaan muutama pääsee näkyville ensimmäiselle hakutulossivulle, joten mikäli mainoksesi jää muiden samalla hakusanalla kamppailevien yritysten jalkoihin, et pääse näkyville. Siksi onkin äärimmäisen tärkeää seurata hakusanamainonnan tuloksia ja tarvittaessa myös optimoitava mainontaa ‒ onhan urheilijoillakin huoltotiimit kisamatkoilla mukana.
Mitä hakusanamainonta maksaa?
Tähän kysymykseen ei ole täysin suoraa vastausta, sillä hinta määräytyy esimerkiksi kysynnän, kilpailun, sekä mainontasi laadun perusteella. Kuten ehkä huomasitkin, nämä ovatkin juuri niitä asioita, joita äsken käsiteltiin. Kuten laadukas markkinointi ja markkinointiviestintä yleensäkin, myös hakusanamainonta vaatii eheän ja laadukkaan kokonaisuuden suunnittelua, sillä pelkällä setelien heiluttelulla ei pitkälle pötkitä.
Hakusanamainonnan voi periaatteessa aloittaa muutamilla kymmenillä euroilla, mutta siihen voi upottaa myös satoja ja tuhansia euroja kuukaudessa. Google Ads -hakusanamainontaan pätee sama periaate kuin esimerkiksi Facebook- ja Instagram -kampanjoihin sekä orgaaniseen sisällöntuottoon ‒ tekemällä oppii. Juuri sinun yrityksellesi tehokkaan mainonnan ja klikkien hinnat saat parhaiten selville kokeilemalla, ja siksi onkin hyvä tiedostaa, että aloittaessa saatat hävitä rahaa, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että se olisi mennyt hukkaan. Kokeilu kannattaa aloittaa tarpeeksi suurella budjetilla, jotta saat kohtuullisessa ajassa nähtäväksesi tilastoja mainonnan toimivuudesta, jotta pystyt tehdä perusteltuja päätöksiä jatkosta. Mikäli homma toimii, ei muuta kuin lisää kaasua!
Jokainen markkinointialan ammattilainen tietää, että oikein tehtynä markkinointi on yritykselle sijoitus, ei kulu. Tämä koskee myös Google Ads -hakusanamainontaa. Budjetointi ja järkevä rahankäyttö on tärkeää, mutta tässäkin tapauksessa mainonnan kulujen sijasta kannattavampaa on miettiä sitä, paljonko hakusanamainonnan aloittamisella voi kasvattaa liikevaihtoa. Kuten jo sanottu, suurimmalle osalle yrityksistä hakusanamainonta on kannattavaa, sillä ei se muuten olisi maailman käytetyimpiä digimarkkinoinnin kanavia. Todellisen potentiaalin juuri sinun kohdallasi voit tietää kuitenkin vain aloittamalla.
Eiköhän siis aloiteta? Lue lisää Google mainonnan ulkoistamisesta ja lähetä meille tarjouspyyntö, niin otamme yhteyttä sinuun!
Comments