Mitä ottaa huomioon Instagramin kohokohtia tehdessä?

Julkaisitko Instagramin tarinaan sisältöä, jonka haluaisit näkyvän pidempäänkin kuin 24 h? Tätä varten on olemassa tarinoiden kohokohdat – kohokohtiin voi luoda omia kategorioita, joihin saa tarinan sisältöjä tallennettua pysyvästi. Kohokohdat poistuvat vasta kun ylläpitäjä poistaa ne itse.


Instagramin "Stories highlights" eli suomeksi tarinoiden kohokohdat toimivat yrityksillä usein ikään kuin virtuaalisina esitteinä. Niistä on helppo tsekata nopeasti, mitä yritys tarjoaa ja kenelle. Kohokohdissa on myös helppo välittää yrityksen fiilistä ja aitoa meininkiä. Nämä nimetyt kohokohta-pallurat näkyvät Instagram-profiilissa heti ensimmäisenä bion jälkeen. Niitä selaamalla saa nopeasti käsityksen, minkälainen yritys on kyseessä.


💡 Huom! Kohokohtiin voi lisätä vain sisältöjä, jotka ovat olleet näkyvissä Instagramin tarinoissa. Mikäli siis haluat kohokohtaan jotain tiettyjä sisältöjä, julkaise ne ensin tarinaan. Tarinoita kannattaa muutenkin toteuttaa kohokohdat mielessä pitäen – kirjoittaa siinä muodossa, että se sopii laitettavaksi myös kohokohtaan.


💡 Vinkki! Oletuksena kaikki Instagramiin julkaisemasi tarinat tallentuvat profiilisi arkistoon, josta ne on valittavissa kohokohtiin. Varmista asetuksista, että näin on varmasti: Asetukset ➡️ yksityisyys ➡️ tarina ➡️ tallenna arkistoon. Tämä arkisto näkyy ainoastaan käyttäjälle itselleen, kohokohdat sitten vasta kaikille muille.


Kohokohtia kannattaa ehdottomasti hyödyntää ja luoda niistä visuaalisesti miellyttävät. Useat someselaajat kurkkaavat vain feedin eli kuvavirran kokonaisuudessaan ja selaavat läpi kohokohdat. Jos ne eivät herätä kiinnostusta, ei selaamista jatketa sen pidemmälle.


Kysymys kuuluukin: mitä ottaa huomioon kohokohtia suunnitellessa?

Visuaalinen ilme

Kohokohtien suunnittelu kannattaa aloittaa visuaalisesta ilmeestä. Usein se on nähtävillä yrityksen brand bookista. Miltä brändinne näyttää visuaalisesti? Mikä on värimaailmanne? Mitä fontteja / graafisia muotoja / valokuvaustyyliä käytätte? Visuaalisen ilmeen kannattaa näyttää samalta joka kanavassa – myös Instagramin kohokohdissa. Rakentakaa siis kohokohdat noudattaen tiettyä linjaa!


Sekä kohokohtien sisällöt että kansikuvat tulee olla brändin mukaisia laadukkaan mielikuvan aikaansaamiseksi. Nykyään kohokohdan kansikuvan saa valittua kamerarullasta kohokohdan luomisvaiheessa. Sitä ei siis tarvitse julkaista tarinaan erikseen. Hyvä idea on tehdä kaikki kansikuvat erikseen samalla kertaa, jotta ne ovat yhtenäiset keskenään. Näin myös varmistaa kuvan rajaantumisen oikein – kansikuvat näkyvät ympyrän muotoisina.☝🏼


💡 Huom! Kohokohdat näkyvät profiilissa siinä järjestyksessä, miten niitä on viimeksi muokattu. Jos siis haluat vaihtaa järjestystä, sinun tulee muokata sen kohdan sisältöä viimeisimpänä, minkä haluat ensimmäisenä näkyvän.

💡 Vinkki! Visuaalisesti miellyttävät kohokohtien kansikuvat ja itse tarinat saa luotua ilmaiseksi näppärästi esimerkiksi Canvan kautta. Muista huomioida oikeat kuvakoot kuvia tehdessä. Osa kohokohtiin sisälletyistä tarinoista voi toki myös olla vaikkapa asiakaskokemuksia, joihin yrityksenne on tägätty ja sitä kautta jaettu tarinaanne.



Informaatio

Minkälainen tieto olisi oleellista antaa profiilinne vierailijalle? Tätä on hyvä miettiä potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta: mitä hän haluaisi nähdä? Osa käyttäjistä saattaa selailla varsinaisen Instagram feedin, eli kuvaseinän sijaan pelkästään profiilin kohokohtia. Tästä(kin) syystä on erityisen tärkeää, että kohokohdat ovat tarpeeksi kattavat, ja niistä löytyy oleellisin informaatio helposti ymmärrettävässä muodossa.

Oleellista informaatiota voi olla esimerkiksi aukioloaikanne ja sijaintinne, valikoimanne, yhteydenottotavat sekä yleinen kuvaus toimialastanne. Työnantajamielikuvaa ja rekryjä ajatellen henkilöstön esittely voisi olla hyvä idea. Muita kohokohtaideoita ovat menut, lounaslistat, reittiohjeet, hintataulukot, referenssit, vinkkejä tuotteenne / palvelunne käyttöön ottoon... Mikä ikinä onkaan relevanttia yrityksenne liiketoimintaa ajatellen. Kohokohtia voi olla monta, joten antakaa luovuuden kukkia! 🔥


Ajoitus ja julkaisu

Jos aloitat täysin nollasta (tarkoittaen ettei yrityksenne Instagram-tilille ole vielä luotu kohokohtia eikä niihin tallennettavia tarinoita), on syytä ajoittaa kohokohtiin tallennettavien tarinoiden julkaisua hieman eri ajankohdille. Suosittelemme jaottelemaan kohokohtien ja tarinoiden jakamista Instagramiin esimerkiksi yhden kategorian sisällöt per päivä. Näin olemassa olevat seuraajat eivät turhaudu tarinatykitykseen.



Sisältöjen päivittäminen ajantasalle

Kohokohtiin kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta – ihan samalla tavalla kuin itse kuvaseinällekin julkaistaviin postauksiin. Jos yrityksessänne tapahtuu jotain uutta, muistakaa huomioida tämä myös kohokohdissanne. Tämä toimii myös toisinpäin – jos jotakin esimerkiksi poistuu valikoimastanne, kannattaa selvyyden vuoksi poistaa aiheeseen liittyvät tarinat kohokohdista.

Uusi kohokohta eli kategoria luodaan omasta Instagram-profiilista, heti profiilitietojen alapuolelta. Sieltä löytyy +merkillä varustettu pallura, jota painamalla pääsee luomaan kohokohtaa. Kun se on luotu, valitse kategoriaan sopiva kansikuva, lisää kohokohdalle nimi ja klikkaa "valmis".

Olemassa olevan kohokohdan muokkaaminen tapahtuu painamalla hetken aikaa valitun kohokohdan kuvaketta. Näin pääset muokkaamaan kohokohdan nimeä, kansikuvaa ja sisältöjä.

Kohokohta poistetaan painamalla hetken aikaa valitun kohokohdan kuvaketta, jonka jälkeen aukeaa valikko, josta voi valita "poista kohokohta".

Mitä enemmän relevanttia sisältöä kohokohtiin tuotetaan, sitä paremmin ne potentiaalisia asiakkaita palvelevat. Kohokohtiin voi informatiivisen sisällön ohelle luoda myös sesonkiin kuuluvia palluroita. Kootkaa vaikkapa työntekijöiden kesäterveiset tai sesongin parhaat tarjoukset omaan kohokohtaansa. Tehkää kohokohdista teidän näköisenne! 😍