Instagramin uusi ulkoasu ja muut uudistukset – tätä kaikkea Instagramissa on tapahtunut vuonna 2022

Somesää on tyypillisesti hieman epävakaa: juhlasesongit ja alennusmyynnit saavat kanavat käymään kuumina, kun taas kesäaikaan on tyypillistä, että erityisesti yritysten tilit harmillisesti hieman kylmenevät. Jotkin ajankohtaiset tapahtumat taas saattavat aiheuttavat paikka paikoin pahojakin myrskyjä, jotka tosin kyllä laantuvat hetken riehuttuaan. Se mikä somesäälle on kuitenkin tyypillistä, on tuulisuus – muutoksen tuulet nimittäin puhaltavat jatkuvasti, ja tällä hetkellä kovimpia lukemia on mitattu Instagramissa. Osalla sovelluksen käyttäjistä muutoksen tuulet ovat jopa pyyhkäisseet mennessään kaiken tutun ja turvallisen. Mistä on kyse?


Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi ”peruskäyttäjälle” kaikista merkittävimmät ja näkyvimmät uudistukset, jotka Instagram on tehnyt vuoden 2022 aikana – osaa niistä on rakastettu ja osaa niistä on vihattu. Pidä siis hellehatustasi kiinni, luvassa on lempeitä kesätuulia ja raivoavaa somemyrskyä.


Julkaisujen kiinnittäminen profiiliin

Oletko joskus julkaissut niin hyvän postauksen, että sen siirtyminen alaspäin uusien postausten myötä harmittaa? Onko jossakin tekemässäsi postauksessa niin olennaista tietoa, että sen pitäisi olla näkyvillä koko ajan? Voit nyt kiinnittää eli pinnata maksimissaan kolme postausta profiiliisi, jolloin ne näkyvät kuvafeedisi ylimmäisellä rivillä niin kauan kuin itse haluat.


Voit kiinnittää valitsemasi postauksen profiiliisi klikkaamalla postauksen oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja valitsemalla vaihtoehdon ”Kiinnitä profiiliisi”, jolloin postaus siirtyy omalta paikaltaan kuvaruudukon ensimmäiselle paikalle. Jos haluat poistaa kiinnityksen, onnistuu se samalla tavalla valitsemalla vain vaihtoehto ”Poista kiinnitys profiilista”, minkä jälkeen postaus palaa takaisin sille paikalle, jolla se oli ennen kiinnityksen tekemistä.



Kronologisessa järjestyksessä oleva feed

Muistatko uudistuksen, jonka myötä Instagram lisäsi seuraamiesi tilien sisältöjen ohelle myös sinulle ehdotettuja tilejä ja postauksia sekä mainoksia? Ja koska tämä ei vielä ollut tarpeeksi, sekoitti Instagram tällöin myös pakkaa – tai siis postauksia – niin, etteivät ne enää olleet syötteessä kronologisessa järjestyksessä eli aikajärjestyksessä. Tämä uudistus aiheutti tuolloin paljon närkästystä, sillä sen myötä käyttäjät eivät välttämättä nähneet kaikkia seuraamiensa tilien uusia sisältöjä, koska Instagramin algoritmi toi mukanaan sankkaa sumua, jonka taakse ei välttämättä enää nähnyt.


Jos sinä et ole vieläkään päässyt yli tästä muutoksesta, on siihen nyt ratkaisu: nykyään voit valita, että haluatko käyttää tätä nykyistä normaalia feediä vai halutko nähdä vain seuraamiesi tilien julkaisu. Oletusasetus on se, että näet feedissäsi aina suosituksia ja mainoksia – mikäli haluat selata vain seuraamiesi tilien julkaisuja kronologisessa järjestyksessä, valitse sovelluksen aloitusnäkymästä vaihtoehto ”seurataan”.



Suosikit

Jos kävit testaamassa miten kronologinen feed toimii, saatoitkin jo huomata, että ”seurataan”-vaihtoehdon alla oli toinenkin vaihtoehto – ”suosikit”. Tämä on itseasiassa yksi toinen merkittävä uudistus, jonka Instagram teki aikaisemmin mainitun muutoksen ohessa. Sen myötä voit lisätä haluamiasi tilejäsi suosikkeihin. Jos suosikkitilisi julkaisee uuden postauksen, se ilmestyy aina ensimmäisenä feediisi, vaikka selaisit ns. normaalia feed-näkymää. Mikäli haluat nähdä pelkkiä suosikkitiliesi postauksia, voit valita etusivun pudotusvalikosta vaihtoehdon ”suosikit”.


Voit lisätä tilin suosikkeihin joko klikkaamalla seuraamasi tilin julkaiseman postauksen oikeassa yläkulmassa olevaa kolmea pistettä ja valitsemalla vaihtoehdon ”Lisää suosikkeihin”. Suosikiksi lisääminen onnistuu myös menemällä seuraamasi tilin profiilinäkymään ja klikkaamalla ”Seurataan”-painikkeessa olevaa nuolta, ja valitsemalla avautuvasta valikosta vaihtoehdon ”Lisää suosikkeihin”.



90 sekunnin Reelsit

Koska videot ovat tätä päivää sosiaalisen median sisällöntuotannossa, on muutoksia tullut luonnollisesti myös Instagramin hittisisältömuotoon, Reelseihin. Instagram mahdollistaa nykyään jopa 90 sekunnin mittaisten Reels-videoiden lisäämisen. Reelsien viehättävyys piilee kuitenkin edelleen siinä, että videosisällöt ovat lyhyitä ja helposti kulutettavia (kyllä, somessa 90 sekuntia on todella pitkä aika), joten omaa sisällöntuotantostrategiaa kannattaa harkita tarkkaan. Mahdollisuus lisätä pidempiä Reelsejä on kuitenkin omiaan esimerkiksi tietyntyyppisille sisällöille, kuten uutisille, tutoriaaleille, vlogeille sekä elokuva-arvosteluille.



9:16 feed

Oletko jo nähnyt uutisotsikkoja, jotka menevät kutakuinkin näin: ”Käyttäjät raivostuivat Instagramin uudesta päivityksestä” – ne koskevat tätä uudistusta. Käytännössä siis feedin koko ulkoasu muuttuu, ja jatkossa se muistuttaa hyvin pitkälti TikTok-sovelluksen ulkoasua, sillä postauksia selataan ”ruutu kerrallaan” ja postaustekstin näkyvillä oleva osa pienenee entisestään. Jatkossa sisältö tulee painottumaan siis entistä enemmän näyttäviin kuviin ja videoihin.


Tämä uudistus on vielä kuitenkin testausasteella, joten sinäkin selaat vielä todennäköisesti vanhaa tuttua ja turvallista versiota. Nähtäväksi jää, puskeeko uudistus läpi murskaavan käyttäjäpalautteen vai toteavatko sovelluksen kehittäjät turvallisemmaksi nostaa kädet ilmaan virheen merkiksi. Mikäli uusi feed kuitenkin tulee kaikille, tarkoittaa se sitä, että monen yrityksen ja sosiaalisen median sisällöntuottajan somesisällöt menevät uusiksi. Mikäli näin käy, olemme valmiina auttamaan.