© 2020 Primaq Group Oy          Y-Tunnus 1533292-1         Tietosuojaseloste

  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Primaq YouTube

Mielenkiintoista olla vahvasti tapahtumien ympärillä toimiva yritys ilman tapahtumia.


Maailma ja talous kokevat suurta myllerrystä. Hyvässäkin kunnossa olevat yritykset voivat joutua vaikeuksiin. Me Primaqilla olemme aina tehneet työtämme suurella sydämellä – sitoutuneesti, henkilökohtaisella otteella ja periksiantamattomalla asenteella. Luomallamme yrityskulttuurilla ja tiimihengellä on nyt näytön paikka.

Mielenkiintoista olla vahvasti tapahtumien ympärillä toimiva yritys ilman tapahtumia. Suomen hallitus on tehnyt linjauksen, jonka seurauksena kaikki yli 500 hengen tapahtumat ovat peruttu toukokuun loppuun asti. Tätä tekstiä kirjoittaessa on hallituksella uusi tiedotustilaisuus käynnissä – saa nähdä, mitä sieltä tulee. Nämä linjaukset kolahtavat kaikkiin tapahtuma-alan toimijoihin todella kovaa – niin myös meihin. Kaikki tapahtumat sekä tapahtumiin liittyvät yhteistyöt ja tilaukset ovat peruttu seuraavilta kuukausilta. Ymmärrämme tilanteen täysin, mutta kyllähän se saa hermot käymään kuumina. Mitä nyt? Liiketoimintamme kokee kovan kolauksen. Onneksemme olemme kuitenkin vanha toimija; olemme tehneet paljon töitä viimeisten viikkojen, kuukausien ja vuosien aikana. Kiitos kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme sen mahdollistamisesta. Se auttaa meitä selviämään tämän vaiheen yli, ja pystymme esimerkiksi välttämään lomautukset. Toimimme näin, vaikka kassa käytettäisiin nollaan. Asioita tulee nyt toden teolla priorisoida – miettiä, mitkä ovat yritykselle tärkeimpiä voimavaroja. Meille niitä ovat työntekijöidemme hyvinvointi ja tiimihenki, niitä aiomme varjella viimeiseen asti. Kriisi yllättää aina, mutta sen käsittelyyn voi varautua. Yrityksen tilillä kannattaa aina pitää hätävaraa erityistilanteita varten. Muita kannattelevia resursseja ovat oikea asenne ja yhteistyö.


Meillä on muutenkin aina oltu avoimia raha-asioista. Kukin tiimiläisemme tietää, mistä rahaa tulee, mihin sitä menee ja paljonko sitä on kertynyt. Käymme yhdessä läpi kulurakenteita, kassavirtaa ja tiedostamme työnkuvasta riippumatta jokainen, mitkä ovat katteet missäkin palvelussamme. Tämä on helpottanut suuresti sisäistä viestintäämme, nykytilanteen ymmärtämistä sekä siihen reagointia.


Pidetään mielessä, että tämä on väliaikainen tilanne. Yleisesti asiantuntijat uskovat edelleen, että tilanne menee nopeasti ohi. Ehkäpä jo ensi syksynä messukeskuksissa käy täysi hulina, markkinointiin panostetaan yritysten halutessa nousta takaisin ylös ja asiakaskohtaamisille annetaan entistä enemmän arvoa. Kun kriisi iskee, iskee usein myös lamaannus – ja sepä vasta estääkin toimimasta. Vaikka maailma myllertää ympärillä, ja tunteet käyvät vuoristorataa, oma pää pitäisi yrittää pitää kylmänä. Ei siis lannistuta tai anneta pelolle liikaa valtaa, sen sijaan reagoidaan aktiivisesti ja puhalletaan yhteen hiileen. Mukaudutaan, rikotaan rajoja, tehdään uudenlaisia yhteistöitä ja kokeillaan! Kriisitilanne voi avata jopa sellaisia mahdollisuuksia, mihin ei normaalisti olisi päädytty. Uusia palveluita, kohderyhmiä, toimintatapoja, kanavia… Elämme mielenkiintoista aikaa, ja mahdollisuuksia löytyy kyllä, kunhan niihin osaa tarttua.


Tilanne on pistänyt meidät ajattelemaan koko yrityksemme tahtotilaa; millainen yritys me oikeasti haluamme olla, mihin suuntaan olemme menossa ja mitä toivomme tulevaisuudelta? Sen ainakin tiedämme, että yhdessä yritetään nyt mennä eteenpäin – joustetaan, poiketaan omista työtehtävistä ja kommunikoidaan avoimesti. Heitellään ideoita ja ajatuksia yhteiseen WhatsApp-ryhmäämme yötäpäivää ja pidetään videopalavereita omista etätyöpisteistämme käsin. Uuden ideoinnin lisäksi muistetaan myös keskittyä hyviin, olemassa oleviin asioihin. Meillä on tällä hetkellä esimerkiksi käynnissä iso brändäystyö asiakasyrityksellemme. Brändäystyö ei katso aikaa tai paikkaa, ja näitä me haluamme myös tulevaisuudessa tehdä enemmän. Lisäksi Someassari-palvelumme pyörii täysin normaalisti. Se on nyt erityisen tärkeää, sillä tällä hetkellä someaktiivisuus on huipussaan. Käytännössä palvelulla ylläpidämme yritysten sometilejä tuottaen niihin sisältöä ja mainoskamppiksia nykyaikaisin keinoin.

Primaq aikoo jatkossa panostaa entistä enemmän digitaaliseen markkinointiin, sosiaalisen median osaamiseen ja hakukoneoptimointiin. Tapahtumat pysyvät edelleen tärkeänä osana toimintaamme, mutta pääpaino siirtyy. 

Suuri kiitos kaikille asiakkaillemme sekä yhteistyökumppaneillemme, jotka kuljette mukana matkassamme. Haluamme myös lähettää voimakkaat ja energiset tsempit kaikille alan kollegoille ja muille tahoille, jotka kärsivät tilanteesta. Nyt jos koskaan pitää olla rohkea, vahva ja jaksaa. Jos nyt reagoi tilanteeseen, ei pysähdy ja valmistelee tulevaa, kiittää siitä kyllä itseään myöhemmin.


🖤: Primaqin tiimi