Uusi suositus: Näin monta hashtagia Instagram postaukseen kannattaa laittaa

Puhumme aina siitä, miten sosiaalisessa mediassa erilaiset päivittäiseen tekemiseen liittyvät muutokset ovat arkipäivää. Viimeksi kerroimme siitä, että Facebook muutti nimensä Metaksi ja tälläkin viikolla olemme jälleen kerran muutosten äärellä. Tällä kertaa kyseessä on Instagramissa tapahtunut hashtagien käyttöön liittyvä melko iso ja näkyvä muutos.


Instagramiin on edelleen mahdollista lisätä maksimissaan 30 hashtagia. Mikä sitten on muuttunut? Aikaisemmin suositus on ollut se, että hashtageissa ei kannata säästellä, vaan maksimimäärä kannattaa aina hyödyntää jokaisessa postauksessa. Nyt tilanne on kuitenkin se, että tästä eteenpäin laatu korvaa määrän ja hashtagien määräksi suositellaan noin 3‒5 hashtagia per postaus. Miksi näin on ja miten sopivat hashtagit valitaan? Ennen näihin asioihin paneutumista käydään ihan pikaisesti siellä kuuluisalla ruohonjuuritasolla.



Mikä on hashtag?

#Hashtagit eli aihetunnisteet ovat sosiaalisen median alustoilla, erityisesti Instagramissa ja Twitterissä, käytettäviä avainsanoja. Niiden tarkoituksena on paitsi korostaa sisältöä, jonka yhteydessä niitä käytetään, mutta ennen kaikkea toimia hakusanoina. Hashtagit siis käytännössä kokoavat alleen kaiken sellaisen sisällön, jonka yhteyteen kyseinen hashtag on liitetty. Jos siis haluat esimerkiksi etsiä

Instagramista postauksia vaikkapa söpöistä koiranpennuista (koska kukapa ei haluaisi), voit kirjoittaa sovelluksen hakukenttään #koiranpentu.


Psst. Mikäli käyttämäsi sovellus tukee hashtagien käyttöä, ovat hashtagit silloin yleensä klikattavia. Hakutoiminnon lisäksi voit vain näpäyttää postauksissa olevia sinua kiinnostavia hashtageja ja tutkia niiden takaa löytyvää sisältöä.


Nyt kun me kaikki varmasti tiedämme mitä hashtagit ovat, voidaan siirtyä päivän puheenaiheeseen.



Mihin hashtagien suositusmäärän muutos perustuu?

Postaukseen lisättävien hashtagien suositusmäärä on siis tällä hetkellä 3‒5 hashtagia. Instagramin mukaan suurien hashtagmäärien käyttö ei enää edesauta postausten näkyvyyttä, mikä saattaa kuulostaa hieman hämmentävältä: jos lisään 30 hashtagia, on minulla mahdollisuus löytyä 30 hashtagin takaa, ja jos lisään viisi hashtagia, on minulla mahdollisuus löytyä viiden hashtagin takaa. Miten niin muka määrällä ei ole väliä näkyvyyden kannalta? Tämä saattaa haiskahtaa paskapuheelta ensi alkuun, mutta kun paskankatkun sivuuttaa ja väitettä miettii hieman tarkemmin, on siinä itseasiassa järkeä.


Instagram pyrkii uudella suosituksella varmistamaan sen, että hashtagien alkuperäinen käyttötarkoitus, eli hakusanoina toimiminen, pysyy ennallaan ja hashtagien takaa löytyy oikeasti pelkkää relevanttia sisältöä. Kun hashtageja on laitettu jokaiseen postaukseen 30 on se aiheuttanut sen, että useiden hashtagien takaa löytyy todella paljon (lievästi sanottuna) sellaista sisältöä, mikä ei liity kyseessä olevaan hashtagiin millään tavalla ‒ ja näin hashtagit ja niiden käytöstä saavutettava hyöty ovat hiljalleen menettäneet merkitystään. Kun hashtagit täyttyvät niihin liittymättömästä sisällöstä, eivät ne saa enää niin suurta huomioarvoa. Kyseessä voisi sanoa olevan ikään kuin nykyajan ”the boy who cried wolf” -tyyppinen tilanne.


Käytännössä siis pienempi hashtagmäärä tarkoittaa sitä, että jokainen harkitsee valitsemiaan hashtageja huolellisemmin, mikä johtaa siihen, että niiden takaa löytyy hashtagia koskevaa sisältöä. Hashtagit kuormittuvat vähemmän, minkä ansiosta niiden takaa on helpompi nousta esille. Ja kuten me kaikki olemme jo tottuneet, kun tottelet Instagramin, tai minkä tahansa muunkin somekanavan, asettamia suosituksia, näkyvyyteen vaikuttavan algoritmin voima on puolellasi.



Miten valita sopivat hashtagit?

Hashtageihin kannattaa suhtautua työkaluna, jotka tuovat kontekstia tuottamallesi sisällölle ja edesauttavat sen orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä niille ihmisille, ketkä ovat kiinnostuneita nimenomaisesta sisällöstä. Pelkät hashtagit eivät itsessään tee ihmeitä postauksen näkyvyydelle, vaan avainasemassa on itse sisältö ja sen kirvoittamat reaktiot. Periaatteessa hashtagit ovat kirsikoita näyttävän ja herkullisen kakun päällä ‒ pelkät ällöttävät säilykekirsikat ilman kakkua eivät ole kenenkään juhlien kohokohta. Tässä muutama vinkki, miten valitset postaukseesi sopivat hashtagit:


Käytä vain sellaisia hashtageja, jotka liittyvät julkaisemasi postauksen teemaan tai sisältöön. Meidän mielipiteemme on, että yksi hashtageista kannattaa aina olla yrityksen nimi ja mahdollisesti myös slogan, mikäli sellainen on ‒ meidän postauksistamme löydät esimerkiksi joka kerta hashtagit #primaq sekä #siellämissätapahtuu. Mikäli keksit useamman postaukseesi oikeasti sopivan ja tarpeellisen hashtagin, voit lisätä niitä enemmän kuin viisi. Suosittelemme kuitenkin, että pidät hashtagien maksimimäärän kymmenessä.


Tutki, millaisia hashtageja kohderyhmäsi käyttää ja seuraa. Hashtagien käyttöä voidaan jollakin tapaa ajatella samankaltaisesti kuin segmentointia. Yritys ei voi tarjota liiketoiminnassakaan kaikkea kaikille, joten miksi sen pitäisi tehdä somesisältöäkään kaikille? Hashtagien ideana on edesauttaa sinun sisältöäsi tavoittamaan sellaiset ihmiset, joista on hyötyä sinun yritystoiminnallesi. Kuulostaa ehkä hieman radikaalilta, mutta usko tai älä, yksikään ihminen ei seuraa sinua tai sinun yritystiliäsi, ellei siitä ole jotakin hyötyä myös hänelle itselleen. Tässä vaiheessa on tärkeää kuitenkin muistuttaa, että hyötyjä on monenlaisia eli esimerkiksi seuraaja, joka ei osta tuotteitasi ei suinkaan ole hyödytön.


Suosi sekä laajemmin käytettyjä hashtageja että kapeammin käytettyjä ”niche”-hashtageja. Tarkista kuitenkin, ettet käytä liian laajoja hashtageja, sillä niissä sinun postauksesi katoaa muiden joukkoon sekunneissa. Tämä seikka on osaltaan myös vaikuttanut tähän uuteen suositukseen, koska 30 hashtagin joukkoon eksyy helposti useita sellaisia hashtageja, joiden kautta kukaan ei saa itseään näkyville liian runsaan volyymin takia. Tämä koskee erityisesti englanninkielisiä hashtageja, mutta suomeksikin viestittäessä kannattaa harkita valitsetko esimerkiksi vaihtoehdon #ravintola vai #ravintolahelsinki.


Käytä erikoishashtageja, joiden avulla sinun tuottamasi sisältö on helppo löytää ‒ luo siis esimerkiksi oma hashtagisi. Tätä näkee käytettävän paljon muun muassa tapahtuma-alalla, jossa erityisesti isoille tapahtumille luodaan oma hashtag, jonka kautta kaikkea tapahtumaan liittyvää sisältöä on helppo seurata. Mikäli keksit hashtagin, jonka haluat liitettävän sinun liiketoimintaasi, on hyvä tietää, että sen vakiinnuttaminen vie aikaa. Me esimerkiksi olemme käyttäneet omaa hashtagiamme #siellämissätapahtuu jo viiden vuoden ajan useita kertoja viikossa. Mutta hei, eihän vasta istutettu omenapuukaan tuota heti hedelmää. Sinnikkyys palkitaan! Aina.



Tiesitkö näitä asioita hashtagien käytöstä?

Kukapa ei rakastaisi mielenkiintoista pientä nippelitietoa? Me listattiin tähän loppuun joitakin oikeasti todella hyödyllisiä faktoja, muutamia ”nice to know” -juttuja ja asioita, joita et todennäköisesti vielä tiennyt hashtageihin liittyen:

#️⃣ Voit seurata hashtageja Instagramissa. Tällöin seuraamaasi hashtagiin liitettyä sisältöä ilmestyy feediisi samalla tapaa, kuin seuraamiesi henkilöiden sisältöä.

#️⃣ Hashtagien käyttö sai alkunsa Twitter-käyttäjän toimesta vuonna 2007.

#️⃣ Jos käytät liian monta hashtagia YouTubessa, voidaan videosi luokitella roskasisällöksi, jolloin kaikki käyttämäsi hashtagit jätetään huomioimatta ja pahimmillaan koko videosi voidaan poistaa.

#️⃣ Instagram on lisännyt kieltolistalle useita hashtageja joko aivan liian aktiivisen käytön (roskasisältö) tai haitallisen sisällön takia.

#️⃣ Suomenkielisten hashtagien käyttö Facebookissa saattaa jopa vähentää postauksien löydettävyyttä.

#️⃣ Instagramin käytetyin hashtag vuonna 2020 oli #love

gif

#️⃣ Hashtagien avulla on oikeasti mahdollisuus vaikuttaa. Joitakin vuosia sitten esimerkiksi Lucifer-televisiosarjan lopettamisilmoituksesta kimpaantuneet fanit tuottivat miljoonittain sisältöä hashtagilla #safelucifer, minkä seurauksena Netflix pelasti sarjan ja se sai jatkoa vielä useamman tuotantokauden verran.