Mikä ihmisiä kiinnostaa?

Pyysimme edellisessä kirjoituksessa miettimään, mikä ihmisiä kiinnostaa. Vastaus on yksinkertainen: oma hyöty. 

Somekanavien feedit pursuavat tavaraa; ystäviltä, perheenjäseniltä, työkavereilta ja random-tutuilta. Tähän päälle eri yritysten sisällöt, sponsoroiduista mainoksista puhumattakaan. Miten tämän kaiken ruuhkan keskeltä pitäisi saada oma viesti erottumaan ja perille vastaanottajaan? Näkökulmia on monia, mutta yksi yleispätevä vastaus löytyy: jotta onnistuisi vaikuttamaan, jokainen viesti on muotoiltava kiinnostavaksi.


​Ja kiinnostava taas onnistuu olemaan tarjoamalla viestin vastaanottajille hyötyä. Hyötyjä on erilaisia:

Informatiivinen hyöty – uusi tieto, vanhan tiedon kumoaminen, vastaus kysymykseen, ratkaisu ongelmaan, oppiminen, vinkki, käytännön niksi. Jos et esimerkiksi osaa perustaa Instagramin yritystiliä, ja haluat siihen vastauksen, kannattaa tsekata meidän informatiivista hyötyä oleva sisältö: Instagramin käyttöopas


Hedonistinen hyöty – tyydyttää hedonistisia tarpeita, kuten hauskuuden kokemista tai pakoa arjesta. Ihminen voi hakea esimerkiksi taukoa työpäivän melskeestä tai tenttiin lukemisesta, tyydystystä uteliaisuudelleen, viihdettä katsomalla jotain kauhistuttavaa/pelottavaa/kiinnostavaa/nauruhepulin aiheuttavaa/rentouttavaa. Me esimerkiksi perustimme tällä viikolla TikTokin tähän tarkoitukseen.


Sosiaalinen hyöty – porukkaan kuuluminen, porukasta erottuminen, edelläkävijyys, oma status, "hyvä tyyppi" -mielikuva. Sosiaalinen hyöty voi kasvattaa ihmisten elinpiiriä, lisätä yhteenkuuluvuuden tunnetta ja se mahdollistaa ihmisiä jakamaan kokemuksiaan vertaistensa kanssa. Sosiaaliset hyödyt vaikuttavat myönteisesti hyvinvointiin. 


Hyöty pitää tarjota kohdeyleisölle ensin ja vasta sitten voi vastavuoroisesti hyötyä itse. Oli tarjoamasi hyöty mikä tahansa, on pääasia että se löytyy. Somesisältöä tehdessä ja viestejä suunniteltaessa kannattaa aina keskittyä tavoiteltua kohderyhmää kiinnostaviin asioihin. Psst: tällöin ihmiset myös todennäköisemmin jakavat sanomaa eteenpäin ja oma asiantuntijakuva vahvistuu. Mieti siis aina, mikä on se hyöty, minkä asiakas tästä saa. Jos esimerkiksi somepäivityksessä ei ole mitään hyötyä, mieti vielä ennen julkaisua. 




Hakusanat: Mikä ihmisiä kiinnostaa, someassari, somesisältö

  © 2020 Primaq Group Oy          Y-Tunnus 1533292-1         Tietosuojaseloste

  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Primaq YouTube