Mikä on Facebook Reels?

Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain sinistä ja jotain lainattua – no sitä ne Facebook Reelsit aika lailla ovatkin. Uusi ominaisuus Facebookissa, vanhaa siinä mielessä, että videosisällöt eivät ole enää mikään uusi innovaatio, sininen viittaa vahvasti Facebookin logoon ja jotain lainattua siinä mielessä, että Reelsit ovat jo hyvinkin tuttuja Instagramin puolelta. Hääteemassa pysyäksemme, somejumalat – tai Mark Zuckerberg, koska se nyt on melkeinpä sama asia – on antanut siunauksensa ja lausunut aamenet Reelseille, sillä Facebook Reelsit eli Kelat ovat nyt saatavilla jo 150 eri maassa ympäri maailman.

Olemme puhuneet videoiden merkityksestä sosiaalisen median sisällöntuotannossa aikaisemminkin, ja Reelsithän ovat siitä mitä parhain esimerkki. Puolet Facebookissa ja Instagramissa vietetystä ajasta käytetään videosisältöjen parissa, ja Zuckerbergin omin sanoin Reelsit ovatkin kanavien tähän asti kaikista nopeimmin kasvanut sisällöntuotantomuoto. Tämä ei ole mikään ihme, sillä videoita on paitsi mukava katsoa, mutta yrityksen näkökulmasta ne ovat myös äärimmäisen tehokas markkinointikeino – ja Facebook on luvannut, että se panostaa Reelseissä nimenomaan siihen, että ”kahiseva” ei tarkoita niiden yhteydessä pelkkää untuvapeittoa, jonka alla Reelsejä katsotaan yön pimeydessä ennen nukkumaanmenoa.


Zuckerbergin mukaan Facebook aikoo Reelsien suhteen panostaa erityisesti siihen, että sisällöntuottajien olisi mahdollisimman helppo lyödä niiden avulla rahoiksi. Tätä varten Facebook on testannut esimerkiksi Reelseihin liittyvää bonusohjelmaa sekä erityisesti yritysten näkökulmasta kiinnostavia mainosbannereita ja -tarroja, jotka voidaan asettaa Reelsien päälle. Facebook tulee myös todennäköisesti lisäämään samanlaisen mahdollisuuden lisätä mainoksia Reelsien väliin kuin mikä on tällä hetkellä jo Instagram Reelseissä ja Storeissa. Kaikki näistä ominaisuuksista, itse varsinaisten Reelsien ohella, ovat olleet tähän saakka testikäytössä Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Meksikossa, ja nyt ne aloittavat kirjaimellisesti maailmanvalloituksensa.


Facebook Reels ei siis sisällöntuotantomuotona ole sinänsä mikään uusi asia, sillä ne ovat samanlaisia kuin Instagram Reelsitkin: lyhyitä videoita, jotka voivat sisältää liikkuvaa kuvaa, still-kuvia, musiikkia, tekstiä ja erilaisia tehosteita sekä joiden avulla on mahdollista lisätä näkyvyyttä ja tienata rahaa – auto on siis periaatteessa sama, mutta sen tankki on nyt ääriään myöten täynnä ja sillä mennään todennäköisesti vielä hyvin pitkälle heti kun päästään moottoritielle. Nyt ollaan vielä niin sanotusti kaupunkialueella, jossa ei olla vielä ihan varmoja mihin suuntaan kääntyä, ja siksi on hyvä ajella vielä hetki hiljakseen ja katsella rauhassa. Palataan siis asiaan, kun on enemmän kerrottavaa!