Mikä on Instagram Reels?

Oletko kuullut sovelluksesta nimeltä TikTok? Jos vastasit kyllä, voit lopettaa lukemisen, sillä tiedät tarpeeksi hyvin.


No ei kai nyt sentään. Mitä tulee someen, ei tietoa voi olla koskaan liikaa! Mennään siis asiaan.


Instagram Reels on Instagram-sovelluksen oma ominaisuus, joka mukailee hyvin pitkälti TikTokin toimintaperiaatetta. Maksimissaan 30 sekunnin mittaiset videopätkät eli Reelsit eli suomeksi kelat (rakkaalla laps… ominaisuudella on monta nimeä) ovat nousseet räjähdysmäiseen suosioon niin vaikuttajien, yritysten kuin tavan kansalaistenkin keskuudessa. Mikäli Reelsit eivät ole sinulle vielä tuttuja, niin suosittelemme erittäin lämpimästi jatkamaan lukemista. Haluamme kuitenkin varoittaa sinua, sillä niihin jää koukkuun ja niillä voi kasvattaa omaa somenäkyvyyttä räjähdysmäisesti. Tästä syystä etenkin te yrittäjät siellä, pitäkää huolta siitä, että luette tämän kirjoituksen loppuun saakka.


Instagram Reels on siis videosisältömuoto, joka koostuu lyhyistä videopätkistä, joita elävöitetään esimerkiksi musiikilla, teksteillä ja erilaisilla AR (augmented reality eli lisätty todellisuus) -efekteillä. Reelsejä katsoessasi tulet huomaamaan jo melko nopeasti, että Reels-maailma on täynnä erilaisia trendejä, joita sekä yksityishenkilöt että yritykset seuraavat ja toteuttavat itsensä näköisesti. Reelsien sisältö voi olla periaatteessa mitä tahansa aina hauskoista vitseistä tietoisuuden jakamiseen, omasta arjesta yrityksen arkeen, muotia, reseptejä, tutorialeja… Luovuus on sallittua niin aiheessa kuin toteutuksessakin.


Mikäli sinulla on taipumusta valehdella itsellesi fraaseilla, kuten ”vielä yksi sivu”, ”vielä yksi jakso” tai ”vielä yksi pala suklaata”, voit lisätä niiden joukkoon ”vielä yksi Reels”. Sille on syynsä, miksi kansa rakastaa Reelsejä.


Miten Instagram Reels käytännössä toimii?

Tiedämme, että sinulla on varmasti jo kova kiire avata Instagram ja hypätä Reelsien ihanaan ihmeelliseen maailmaan. Siksi me kerrommekin nyt mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi miten pääset alkuun ja kuinka voit aloittaa oman sisällön luomisen. Tsekkaappa siis vielä nämä 👇🏼


Näin katsot

Oletko huomannut, että Instagram-sovelluksesi alareunassa sijaitsevan päävalikon keskelle on joku aika sitten ilmestynyt uusi nappula? Jos et, niin ensinnäkin, vau mikä itsekuri olla painamatta outoa uutta nappulaa ja toiseksi, ei huolta, se näyttää tältä. Kun klikkaat Reels-nappulaa, ilmestyy näyttöön satunnainen video, joka toistuu niin pitkään, kunnes siirryt seuraavaan videoon. Navigointi Reels-valikossa on hyvin yksinkertaista, ja nyt pieni sisäpiirivitsi Tinderin käyttäjille: Reelsejä katsoessa swaippaus väärään suuntaan ei haittaa mitään. Näin se toimii:


Seuraava video 👉🏼 pyyhkäise ylös

Edellinen video 👉🏼 pyyhkäise alas

Pysäytä video 👉🏼 pidä sormi paikallaan ruudulla

Äänet päälle / pois 👉🏼 napauta videota sormellasi


Kun katsot Reelsejä, seuraa Instagramin algoritmi tekemiäsi valintoja. Mikäli katsot kaikki syötteeseen ilmestyvät kissavideot, tulee niitä sinulle nähtäville todennäköisesti vielä lisää. Voit myös itse vaikuttaa näkemääsi sisältöön tykkäämällä ja kommentoimalla sinulle mieluisia videoita.


Näin luot

Mikäli et ole koskaan kuvannut tai editoinut videoita, ei huolta, sillä Reelsin luominen onnistuu myös ensikertalaiselta ‒ ja muuten, tämän takia ei ole myöskään tekosyitä olla tekemättä niitä. Reelsin luominen alkaa samalla tavalla kuin tavallisen syötejulkaisun tai storynkin luominen, valitset vain valikosta niiden sijasta vaihtoehdon ”Reels”.


Seuraavaksi sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Voit joko kuvata videomateriaalia suoraan Instagramissa tai voit valita jo jonkun aikaisemmin kuvatun (ja editoidun) videon. Mikäli kuvaat videon suoraan sovelluksessa, saat käyttöösi Reelsin tekemiseen tarkoitetut työkalut, joiden avulla voit muun muassa valita videon maksimipituuden (15 tai 30 sekuntia), lisätä taustalle musiikkia, säätää videon nopeutta, käyttää filttereitä tai kytkeä päälle itselaukaisimen.


Kuten muissakin asioissa, myös Reelsien suhteen harjoitus tekee mestarin. Kaikki, joilla on kokemusta videosisällön tuottamisesta tietävät, että laadun tuottaminen ottaa oman aikansa, vaikka kyseessä olisikin vain puolen minuutin mittainen video. Tässä tapauksessa oppimaan oppii tekemisen lisäksi myös katsomalla! Katso Reelsejä, inspiroidu, kokeile, ota osaa erilaisiin haasteisiin… Vain taivas on rajana ‒ niin ja no myös se 30 sekuntia. Mutta hei, jos tekeminen ei kuitenkaan nappaa, mutta hyödyt kiinnostaa, niin vink vink meidän valikoimaamme kuuluu nykyään myös Reelsien tuottaminen!


Näin jaat

Kun olet luonut mestariteoksesi ja olet valmis julkaisemaan sen, on edessä valinnan paikka: jaatko sen Reelsiin vai Storiesiin? Se, miten nämä vaihtoehdot eroavat toisistaan on se, että story katoaa vuorokauden kuluttua, kun taas Reels pysyy kuin tahra lempivaatteessa. Mikäli jaat videon Reelsiin ja haluat sen näkyvän myös Instagramin etusivun uutisvirrassa ja omassa profiilissasi muiden julkaisujen joukossa, voit valita julkaistessasi vaihtoehdon ”jaa myös syötteeseen”. Voit kurkata tästä, miltä Reels-osio ja -julkaisu näyttävät omassa profiilinäkymässä.


Reelsin jakamiseen ja sen näkyvyyteen vaikuttaa se, onko Instagram-tilisi julkinen vai yksityinen. Kuten tavalliset syötejulkaisutkin, julkisen profiilin julkaisut voivat näkyä kenelle tahansa ja yksityisen profiilin julkaisut puolestaan vain omille seuraajille ilman mahdollisuutta jakaa niitä eteenpäin.


Vinkki: Voit myös tallentaa luomuksesi luonnoksena, jolloin voit hioa sitä tai julkaista sen myöhemmin. Huomioithan, että luonnokset ovat laitekohtaisia!


Yrittäjä, tästä syystä sinun kannattaa ottaa Instagram Reels haltuun

On selvää, että jokainen yritys on somessa, koska se haluaa tehdä itsensä näkyväksi ja sitä kautta saavuttaa asettamiaan tavoitteita. Sanotaan, että oikotietä huipulle ei ole, mutta oikein toteutettuna Reels on melko lähellä tällaista oikotietä. Nyt mietit varmaan, että miksi.


Voit kulkea Helsingistä Ouluun oikein näppärästi esimerkiksi junalla tai omalla autolla. Jos haluat perille nopeasti, voit valita lentokoneen tai jos sinulla ei ole mikään hoppu niin pääseehän perille kävellenkin. Jos ihmettelet, että miten tämä oikein vastaa kysymykseesi, niin tässä pieni selvennys: Reelsit ovat tässä tapauksessa se lentokone. Tämä johtuu siitä, että Instagramin algoritmi suosii uusia ominaisuuksia ja niiden käyttäjiä. Aivan siis kuten muutkin yritykset, myös Instagram pyrkii maksimoimaan uusien lanseerauksiensa näkyvyyden.


Reelsit ovat ihan mahtava keino paitsi tuoda esille omaa asiantuntijuutta, mutta sen lisäksi myös hyvää fiilistä ja meininkiä mikä yrityksessä vallitsee. Reelsit ovatkin mitä erinomaisin keino erottautua massasta omalla persoonallisuudella. Jos luit edellisen kirjoituksemme siitä, miksi some on tärkeä yrityksille, niin Reelsit ovat mitä parhain keino yrityksen brändin vahvistamisen tueksi. Mikäli haluat siis näkyä, kuulua ja sitouttaa sekä kasvaa näillä kaikilla osa-alueilla, meillä on sinulle kolme sanaa: Valo, Kamera, Käy!


Miten on, liikutko sinä jalkaisin vai valitsetko lentokoneen?