Miksi some on tärkeä yrityksille?

Yhä tänäkin päivänä kuulee joidenkin yritysten olevan sitä mieltä, että some ei ole heidän toimintansa kannalta välttämättä kovinkaan olennainen asia. Sanotaan, että mielipideasioista ei voi kiistellä ja se pitää paikkansa myös tässäkin tapauksessa ‒ tietyiltä osin. Some ei ole yrityksen kannalta olennainen asia siinä tapauksessa, jos yritys ei tarjoa tuotteita tai palveluita eikä sillä ole asiakkaita tai aikomustakaan hankkia niitä. Muussa tapauksessa tilanne on toinen.


Jotta somen tärkeys konkretisoituisi, tehdään tähän alkuun pieni mielikuvitusleikki.


Viime vuonna tapahtui jotakin sellaista, mitä kukaan ei osannut kuvitella ja mihin kukaan ei osannut varautua ‒ koronan myötä koko maailma pysähtyi. Luet tätä tekstiä sitten yrittäjänä tai yksityishenkilönä, kuvittele, että olisit elänyt viime aikoina vallinneissa poikkeusolosuhteissa ilman somea.

Some vaikutti merkittävästi siihen, että suuri osa yrityksistä pystyi jatkamaan toimintaansa olosuhteissa, joissa kaikki tuntui mahdottomalta. Some mahdollisti vuorovaikutuksen ja uusien hienojen asioiden syntymisen aina erilaisista hyväntekeväisyystempauksista uusiin palveluihin sekä kumppanuuksiin. Se piti huolta siitä, että vietimme aikaa toistemme kanssa silloin, kun sosiaalinen kanssakäyminen oli rajoitetumpaa kuin koskaan aikaisemmin.


Some on mahdollistanut sen, missä Primaq on yrityksenä nyt ja siksi me haluamme, että kaikilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet valjastaa siinä piilevät, mutta toisaalta myös ilmiselvät hyödyt.


Viisi syytä, miksi yrityksen kannattaa olla somessa

Some tarjoaa lähes rajattoman määrän erilaisia mahdollisuuksia ja ominaisuuksia, ja mikä parasta, niitä tulee jatkuvasti lisää. Tästä syystä syitä, miksi yrityksen pitäisi olla somessa on lähes yhtä paljon. Seuraavaksi kerromme niistä viisi.

Yrittäjä, jos olet jo tietoinen somen mahdollisuuksista, mutta tiedät ettei sinulla ole osaamista tai aikaa tarttua niihin, siirry suoraan tämän kirjoituksen loppuun tästä.



Asiakkaat ovat siellä

Lienee sanomattakin selvää, että yrityksen pitää näkyä siellä, missä asiakkaat ovat. Tässä vaiheessa kerromme sinulle salaisuuden: he ovat somessa. Harjoittaa yritys sitten B2B- tai B2C-liiketoimintaa, jokaisen ostopäätöksen takana on ihminen, joka käyttää somea ehkä työssään mutta lähes varmasti ainakin vapaa-ajallaan. Vaikka potentiaalinen asiakas ei tarvitsisikaan tuotettasi tai palveluasi silloin, kun hän löytää sinut somesta, voit tehdä häneen kuitenkin sisällölläsi vaikutuksen ja jättää sitä kautta jäljen. Kun asiakas tulevaisuudessa pukee ostohousut jalkaansa, olet jo jättänyt käyntikorttisi niiden taskuihin.


Some on merkittävä osa ostoprosessia

Ostoprosessi alkaa tyypillisesti tarpeen tiedostamisella, jonka jälkeen aletaan etsimään tietoa tähän tarpeeseen liittyen. Mistä sitä tietoa sitten taas etsitäänkään? Niinpä. Tutkimusten mukaan itseasiassa jopa 80 % ostoprosessin kartoitusvaiheesta tapahtuu verkossa. Kun olet aktiivinen somessa ja tuotat laadukasta, asiakkaitasi palvelevaa sisältöä, on hyvin todennäköistä, että asiakkaan tiedonhakuprosessi johtaa juuri sinun luoksesi.


Psst. Hyvällä somesisällöllä voi myös luoda tarpeen, sillä useinhan yritys ei myy tuotetta vaan nimenomaan ratkaisua ongelmaan. Ja hei, kukapa meistä ei olisi joskus tehnyt heräteostoksia?


Vuorovaikutus on nopeaa ja helppoa

Somessa erityisen hienoa on se, että se tarjoaa mahdollisuuden olla oikeasti lähellä asiakkaita, niin potentiaalisia sellaisia kuin nykyisiäkin. Sen lisäksi, että yrityksen on helppo näkyä valitsemalleen kohderyhmälle, on vastavuoroisesti myös asiakkaan helppo näkyä yritykselle. Kynnys esittää ajatuksia ja kehitysehdotuksia, kysellä, antaa palautetta sekä pyytää apua on matala. Someseuraajien osallistaminen ja sen poikima vuorovaikutus voi johtaa todella hienoihin juttuihin molemmille osapuolille.


Some on edullinen markkinointikanava

Verrattuna moniin muihin markkinointikanaviin, voidaan onnistuneella somemarkkinoinnilla tavoittaa potentiaalisia asiakkaita huomattavasti pienemmillä kustannuksilla. Itseasiassa parhaimmillaan some on yritykselle täysin ilmainen markkinointikanava. Jotta tämä olisi mahdollista, vaatii se kuitenkin pitkäjänteistä työtä. Somessa kommunikointi ja vuorovaikutus on nopeaa, mutta toimiva kokonaisuus edellyttää suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä. Pikavoittoja ei siis ole jaossa, ja vaikka some onkin parhaimmillaan täysin ilmainen markkinointikanava, mikään ei kuitenkaan tule ilmaiseksi.

Voit vahvistaa yrityksesi brändiä

Sitä sanotaan, että asiakas on aina oikeassa. Vaikka tämä ei aina olisikaan täysin totta, brändin suhteen se on. Brändi on ihmisten mielissä muodostunut käsitys yrityksestä ja siihen liitetystä persoonallisuudesta, arvosta, visuaalisuudesta ja merkityksistä. Yritys ei siis voi luoda omaa brändiään, mutta se voi luoda suotuisat olosuhteet sen kehittymiselle. Some on täydellinen alusta paitsi kertoa siitä, mitä yritys tarjoaa ja mitä arvoa se asiakkailleen tuottaa, mutta myös esitellä yrityksen kulttuuria ja persoonallisuutta, henkilöstöä ja tapaa toimia ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.


Tarvitsetko apua tai neuvoja somen kanssa?

Some on meille intohimo ja meiltä löytyy kokemusta satojen eri sometilien hallinnasta, tuhansien sisältöjen suunnittelusta. Mikäli yrityksesi somekäyttäytyminen tai sen puute pitää sinua valveilla öisin, voit huoletta kääntyä meidän puoleemme.

Jos somesisällön tekeminen kiinnostaa, mutta oma osaaminen on epävarmaa, tutustu meidän tarjoamiin somekoulutuksiin.


Jos somesisällön tekeminen puolestaan ei ihan nappaa tai sen tekemiseen ei yksinkertaisesti ole aikaa, tutustu meidän Someassari-palveluumme.


Jos aihe kiinnostaa ja paloa tekemiseen löytyy, saat ajankohtaisia vinkkejä täältä blogista sekä Primaqin pian julkaistavasta podcastista! Ota seurantaan meidän Instagram-tilimme niin löydät kätevästi kaikki ajankohtaisimmat sisältömme.


Omena päivässä pitää lääkärin loitolla, mutta sometus päivittäin pitää asiakkaan lähellä.

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki