Miksi some kannattaa ulkoistaa?

Kyllästyttääkö sosiaalisen median sisällöntuotanto? Tuntuuko siltä ettei aikaa ole riittävästi? Ahdistavatko sometrendit ja eri kanavien uudet ominaisuudet? Ei hätää, sillä tähän kaikkeen on ratkaisu ‒ sosiaalisen median sisällöntuotannon ulkoistaminen!


Ostaako hei kukaan koskaan oikeasti mitään telkkarissa pyörivästä ostostelevisiosta? Siltä varalta että ei, niin ajateltiin kehittää ostostelevisiokliseiden rinnalle pohdintatehtävä, jonka avulla voit oikeasti selvittää, että kannattaisiko sinun yrityksesi ulkoistaa sosiaalisen median sisällöntuotanto. Me laadittiin pieni checklist, jonka avulla voit pohtia, onko yrityksellänne aikaa hoitaa tiettyjä tehtäviä ‒ jos on niin good for you, mutta jos useampi kohta jää ruksaamatta, niin somen ulkoistaminen voisi silloin olla teille kannattava vaihtoehto.



Miten meni? Jos sait ruksattua kaikki kohdat, ei se tietenkään tarkoita suoraan sitä, etteikö somea voisi silti ulkoistaa. Totuus on kuitenkin se, että yrittäjän ei tarvitse, eikä yleensä myöskään kannata tehdä kaikkea välttämättä aina itse. Sosiaalisen median sisällöntuotannon ulkoistamisessa on nimittäin myös sellaisia hyötyjä, jotka eivät liity millään tavalla ajankäyttöön. Seuraavaksi perehdytään hieman tarkemmin viiteen hyötyyn, miksi somen ulkoistaminen kannattaa.



Voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi

Palkkaat varmasti ammattilaisen tekemään sellaiset työt, joita et itse välttämättä osaa tehdä. On toki tietysti hieman eri asia lähteä sooloilemaan sähkö- ja putkitöissä kuin Instagramissa, mutta kyllä somessakin on mahdollista aiheuttaa vahinkoa, mikäli homman vetää niin sanotusti vihkoon. Tässä tapauksessa ydinviesti on kuitenkin se, että kun ulkoistat somen, jää sinulle enemmän aikaa tehdä juuri sitä, mitä varten olet yrityksesi alun perin perustanutkin. Vaikka aina ei tietysti saa mitä haluaa ja kaikki ei voi olla aina kivaa, ei meidän mielestämme kenenkään pitäisi käyttää joka viikko useita tunteja sellaiseen, mitä ei oikeasti halua tehdä. Silloin kun kaikki saavat tehdä todella sitä, mikä heitä kiinnostaa ja mihin he suhtautuvat intohimoisesti, välittyy se myös ulospäin ja se jos mikä saa yrityksen kukoistamaan ja erottumaan muista.


Säästät aikaa ja rahaa

Äkkiseltään väite siitä, että ulkopuolisen avun palkkaaminen tuottaa säästöjä saattaa kuulostaa hieman ristiriitaiselta, koska eikös hommat mene tyypillisesti niin että ”tein itse ja säästin”? Nojoo, voihan sitä leikata itse omat hiuksensakin, mutta näyttäväthän ne nyt pirusti paremmilta ammattilaisen käsittelyn jälkeen. Vakavasti puhuen totuus on kuitenkin se, että laadukas ja säännöllinen sometekeminen vie ihan oikeasti aikaa, ja aika jos mikä on arvokasta ‒ monesti jopa rahaa arvokkaampaa. Jos päätät tehdä kaiken itse, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kaikki someen käyttämäsi aika on pois ydinliiketoiminnaltasi. Ulkopuolisen avun palkkaaminen toki maksaa, mutta somen hoitaminen itse voi todellisuudessa maksaa paljon enemmän.


Harva osaa kuvitella, että somea tehdessä aikaa kuluu paljon muuhunkin kuin postausten kirjoittamiseen ja julkaisemiseen. Tuloksellisessa sometekemisessä käytetään nimittäin merkittävä määrä työtunteja myös sellaiseen, joita monet ulkopuoliset eivät välttämättä edes näe. Sosiaalinen media kehittyy jatkuvasti ja jokaiseen kanavaan tulee uusia trendejä ja ominaisuuksia useita kertoja vuodessa. Jotta pysyy muutoksen mukana, edellyttää se paljon uuden opiskelua ja omaksumista. Jotta hommat eivät kävisi liian helposti, myös vanhat tutut asiat, kuten kuvakoko- ja videoiden pituussuositukset muuttuvat jatkuvasti, joten myös niitä täytyy pitää silmällä. Onko sinulla aikaa ja ennen kaikkea kiinnostusta tähän kaikkeen?


No mutta hei, nykyään kaikkihan käyttävät somea, joten sinunkin yrityksessäsi työskentelee varmasti sellainen henkilö, joka hoitaa somen enemmän kuin mielellään. Ei. Kenelläkään yrityksessäsi jo työskentelevällä ei ole aikaa hoitaa sosiaalista mediaa tarpeeksi kattavasti ellei hänelle tehdä siihen oikeasti aikaa. Tämä tarkoittaa taas sitä, että jonkun pitää hoitaa hänen vanhat työtehtävänsä. Ulkoistamalla somen vältyt uuden työntekijän palkkaamiselta ja siihen liittyviltä sivukuluilta, mikä myös osaltaan säästää aikaa ja rahaa.



Saat uusia näkökulmia ja ideoita

Kun on oikein syvällä oman yrityksen toiminnassa, voi välillä olla vaikea nähdä sieltä ulos. Kun oma työelämä on niin iso osa normaalia arkea, ei välttämättä nähdä työn tai kyseessä olevan alan hienouksia ja asioita, jotka saattaisivat kiinnostaa ulkopuolisia. Ulkopuolinen henkilö osaa katsoa yritystä ja sen toimintaa aivan uusista näkökulmista, jolloin hän voi tuottaa sellaista sisältöä, jota yrityksen oma henkilöstö ei olisi osannut edes ajatella.


Uusien sisältöideoiden lisäksi ulkopuolisen henkilön avusta ja näkemyksistä voi olla apua myös laajemmin esimerkiksi yrityksen myyntiin, markkinointiin ja viestintään liittyen. Sosiaalisen median ammattilainen ui eri kanavissa kuin kala vedessä, jolloin hän näkee myös, kuinka samoilla vesillä uiskentelevat muut fisut toimivat ‒ ja hei, kuten me kaikki tiedämme, meressä on paljon kalaa. Muka näppärien vertauskuvien ja sanaleikkien käyttämisen sijasta olisimme voineet toki ilmaista tämän asian myös niin, että somen ulkoistamisen kautta saat samalla avuksesi henkilön, joka benchmarkkaa kilpailijoitasi niin maan perkuleesti.


Jos nyt mietit, että nyt et ainakaan halua ulkoistaa somea, koska et halua, että kukaan alkaa jatkuvasti kyseenalaistamaan teidän tapaanne toimia ehdottaen vaihtoehtoisia toimintatapoja, ei hätää ‒ tai siis ainakaan silloin jos palkkaa meidät. Me emme puutu teidän toiminnassanne mihinkään muuhun kuin sometekemiseen ja siihen liittyviin asioihin ellette itse sitä toivo. Osa asiakkaistamme on erikseen toivonut, että mikäli meille tulee ideoita heidän liiketoimintaansa liittyen, saa niitä tuoda ilmi. Asiakkaamme myös toisinaan kysyvät meidän mielipiteitämme, neuvojamme ja apuamme johonkin muuhun kuin someen liittyen. Tällaisissa tilanteissa me olemme aina valmiita auttamaan, sillä yhdessä olemme vahvempia.



Saat apua alan ammattilaisilta

Tämä ei päde pelkästään sosiaaliseen mediaan, sillä mitä ikinä päätätkin ulkoistaa, yksi suurimmista hyödyistä on se, että saat valjastettua sellaista ammattitaitoa oman yrityksesi käyttöön, mitä sieltä ei välttämättä löydy. Miksi kaikki eivät tekisi niin, jos se vain on mahdollista?


Lähtökohtaisesti kaikki, jotka osaavat käyttää tietokonetta, osaavat laittaa postauksen esimerkiksi Facebookiin. Mutta kuinka moni tietää esimerkiksi somekanavien algoritmien toimintaperiaatteet? Tavat hyödyntää analytiikkaa? Tulossa olevat muutokset? Kampanjoiden kohdennusmahdollisuudet? Parhaat työkalut laadukkaan ja visuaalisen viestinnän tueksi? Eivät markkinointitoimistot ja sisällöntuottajat toki mitään yli-ihmisiä ole ja ihan yhtä lailla heidänkin pitää tutkia ja selvittää asioita, mutta ero piilee siinä, että siinä missä kaikki selvitystyöt olisivat sinulle ylimääräisiä aikaa vieviä ja omaa tekemistä haittaavia hidasteita, someammattilaiselle ne ovat osa työnkuvaa ja ennen kaikkea intohimo.



Saat tehokkaasti tulosta ilman stressiä ja ylityötunteja

Tämä on ehkäpä enemmänkin sellainen edellisten hyötyjen summa summarum, sillä niinhän se on, että somen ulkoistamisen kaikkien hyötyjen lopputulema on se, että saat tehokkaasti tulosta ilman stressiä ja ylityötunteja. Ja hei, tuloksen tekeminen ei johdu pelkästään oikeanlaisesta sometekemisestä ja sen kautta lisääntyneestä näkyvyydestä, vaan myös siitä, että kun sinulla jää aikaa keskittyä omaan ydinosaamiseesi, näkyy sekin asiakkaille. Kun ammattilainen on puolestasi läsnä somessa, sinulle jää aikaa olla läsnä muualla.



Someassari-palvelu on yrityksesi tukena

Lanseerasimme vuonna 2016 Suomen ensimmäisenä yrityksenä kiinteällä kuukausilaskutuksella sosiaalisen median sisällöntuotantoa tarjoavan Someassari-palvelun. Palvelumme on vuosien saatossa kehittynyt huimasti alalla tapahtuneiden muutosten ja Primaqin kasvamisen myötä, mutta se mikä ei ole koskaan muuttunut eikä koskaan muutu on se, että Someassari tekee somea aina asiakkaan etua ajatellen sekä yrityksen liiketoiminnan strategioita ja tavoitteita tukien. Someassari haluaa puskea yritystä eteenpäin, auttaa sitä kasvamaan ja tehdä mitä parhainta somea yrityksen brändin ja tuloksen vahvistamiseksi.


Me uskomme yhteistyön voimaan ja siksi palvelumme takana toimii 20-henkinen innokas ja ammattitaitoinen tiimimme. Vaikka otammekin lähtökohtaisesti asiakkaidemme sometilit kokonaisvaltaisesti haltuumme ilman, että asiakkaan tarvitsee eväänsä liikuttaa, ei somesta tarvitse silti luopua kokonaan. Kannustamme asiakkaitamme osallistumaan ja esittämään ideoita, toiveita ja ajatuksia. Sinä pyydät, me toteutamme.


Kiinnostuitko? Voit lukea lisää Someassari-palvelustamme täältä tai jättää meille tarjouspyynnön tai soittopyynnön vaikka saman tien.