Miksi yrityksen ei kannatta pitää kesätaukoa somesta?


Kesällä ja erityisesti heinäkuussa vietetään monissa yrityksissä vuoden hiljaisinta aikaa. Tämä johtuu joko siitä, että kesähelteillä ei oikein jakseta tehdä töitä tai sitten ehkä todennäköisemmin siitä, että heinäkuu on tilastojen valossa kaikista suosituin lomakuukausi. Tästä syystä monissa, erityisesti B2B-liiketoimintaa harjoittavissa yrityksissä nousee joka kesä esille kysymys: kannattaisiko lomaa pitää myös somettamisesta? Ei. Me ollaan sitä mieltä, että jos työntekijöille ei sallita kuukausien mittaisia omalomia, ei sallita sitten kyllä somelomiakaan. Seuraavaksi kerromme, miksi sosiaalisen median sisällöntuotantoa kannattaa jatkaa säännöllisesti myös kesällä.


Ei aina tarvitse myydä. Jos pohdit sometilien lähettämistä lomalle siksi, että kaikki asiakkaasikin lomailevat ja kaikki yrityspäättäjät ovat vaihtaneet ostohousunsa uimahousuihin, kannattaa muistaa, ettei somessa aina tarvitse myydä. Itseasiassa on jopa huono asia, jos sometilisi ovat täynnä pelkkää ostokehotusta ja myyntipostausta ‒ oli vuodenaika mikä hyvänsä. Kesällä sisällöntuotanto voi painottua vähän kevyempään sisältöön ja hyvän fiiliksen välittämiseen. Pääasia on, että postauksistasi on jotakin hyötyä seuraajillesi, oli se sitten informatiivista, hedonistista tai sosiaalista.


Ihmiset huomaavat katoamisesi. Sometililläsi saattaa olla useita satoja seuraajia, joista pieni joukko tykkää postauksistasi ja muutama rohkea ehkä jopa myös kommentoi niihin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö kaikki seuraajasi nimensä mukaisesti seuraisi sinua. Jos siis yhtäkkiä lopetat postaamisen pitkäksi aikaa, se myös näkyy. Ajattele asiaa näin: mitä jos lopettaisit yhteydenpidon perheeseesi tai ystäviisi muutamaksi kuukaudeksi? Tai entä mitä jos olisitkin tapaillut kiinnostavaa ihmistä, mutta päätät yllättäen lopettaa yhteydenpidon? Tuloksena on todennäköisesti huolta, murhetta ja ehkäpä jopa likainen ero. Älä siis ghostaa, vaan postaa.


Läsnäolo lähentää ‒ myös somessa. Sosiaalista mediaa ei kutsuta turhaan sosiaaliseksi mediaksi, sillä se on mitä mahtavin tapa olla vuorovaikutuksessa ja sitouttaa asiakkaita. Jotta voi olla sosiaalinen, pitää olla läsnä. Tätä ei voi painottaa tarpeeksi.


Olet olemassa myös kesällä. Vaikka yrityksissä hiljenee ja työntekijät kirmaavat kukin vuorollaan lomalaitumille, ei itse yritys mene mihinkään. Se on edelleen olemassa ja siellä tapahtuu edelleen jotakin. Ei ole siis mitään syytä pistää sosiaalista mediaa kesätauolle, sillä kerrottavaa riittää aina. Tämän todistaaksemme kasasimme tämän kirjoituksen loppuun pienen vinkkilistan aiheista, joita voit hyödyntää kesän somepostauksissa. 😉


Menetät todennäköisesti seuraajia. Kuten jo sanottu, ihmiset kyllä huomaavat poissaolosi. Kun he huomaavat, etteivät he saa sinun sometileistäsi enää mitään hyötyä, he lopettavat niiden seuraamisen. Mitä tulee sekä seuraajiin että asiakkaisiin, on uusien hankkiminen vaikeampaa ja kalliimpaa kuin jo olemassa olevista kiinnipitäminen.


Annat kilpailuetua muille. Kuvittele, että juokset maratonia ja päätät jossakin vaiheessa matkaa lopettaa juoksemisen. Mitä tapahtuu? Edelläsi olevat menevät menojaan ja takanasi olevat painelevat ohitsesi. Jos sometilisi hiljenevät kesäksi, mutta kilpailijoidesi tilit eivät, voidaan puhua samanlaisesta ilmiöstä, sillä käytännössä annat heille etumatkaa. Älä siis pysähdy vaan mene menojasi ja matkaa kohti tärkeintä palkintoa: uskollisia asiakkaita, joiden kanssa on ihanaa olla vuorovaikutuksessa vuoden kaikkina aikoina!


Algoritmi unohtaa sinut. Viimeisimpänä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä, vaan pikemminkin yhtenä tärkeimmistä, algoritmi. Algoritmi määrittelee loppuviimein sen, kuka ja kuinka moni postauksesi näkee. Mitä aktiivisemmin julkaiset omia postauksia, vastaat saamiisi kommentteihin sekä reagoit itse muiden postauksiin, sitä enemmän algoritmi sinua suosii. Someassari-palvelumme tähtää muun muassa siihen, että yrityksestäsi tulee somekanavien algoritmien suosikki. Jos palvelun pistää kesäksi tauolle, valuu merkittävä työpanos hukkaan ja syksyn tullen täytyy aloittaa alusta. Menestyminen sosiaalisessa mediassa edellyttää pitkäjänteisyyttä ja ennen kaikkea säännöllisyyttä.


Somessa kannattaa olla siis aktiivinen myös kesällä. Jos kertomamme syyt eivät vielä vakuuttaneet sinua, on meillä sinulle jäljellä vain yksi asia. Saat sen selville yhdistämällä tämän blogikirjoituksen ensimmäisen tekstikappaleen ensimmäisen sanan, ensimmäisen kirjaimen jokaisesta lihavoinnilla alkavasta kappaleesta sekä tämän kappaleen ensimmäisen sanan. Ei meillä muuta.


Niin joo, paitsi ne aihevinkit postauksille, ne löytyy tuosta 👇🏽


Postausaiheita kesäksi

🖤 Miten kesä näkyy teidän yrityksessänne?

🖤 Miten tuotettanne/palveluanne voi hyödyntää kesällä?

🖤 Mahdolliset poikkeusaukioloajat

🖤 Kesän sesongit: juhannus, valmistujaiset, häät, rippijuhlat, sukujuhlat…

🖤 Me suomalaisethan suorastaan rakastetaan puhua säästä ja sehän on klassinen keskustelunavaus tilanteessa kuin tilanteessa!

🖤 Loma- ja viikonlopputoivotukset

🖤 Jos totta puhutaan, voit postata kesällä ihan samoista asioista kuin muulloinkin, ote voi olla kuitenkin hieman kevyempi ja fiilispohjaisempi! 😊