Miksi yrityksen kannattaa käyttää ulkopuolista tapahtumahenkilöstöä?

Messut ja muut tapahtumat ovat mahdollisuuksiltaan ainutlaatuinen osa yrityksen markkinointia. Onnistuneesti toteutettu tapahtuma voi tuoda huimia tuloksia vielä kauan tapahtuman jälkeenkin.

Nykyajan digitalisoituneessa maailmassa, kun lähes kaikki tieto on kenen tahansa saatavilla globaalisti, asiakaskohtaamisten merkitys korostuu entisestään yritysten kilpailukeinona. Onnistuminen ei vaadi sattumaa vaan työtä.

Yrityksen suurin valtti tapahtumissa ovat ihmiset. Jos kaksi ujoa, hiljaista tai muuten vaan luotaan poistyöntävää työntekijää, selailee puhelimia ja ryystää messukahvia keskenään, ei auta, vaikka ympärillä olisi maailman hienoin, kallein ja nykyaikaisin visuaalinen tykitys. Ei houkuttele. Liian usein näkee, kuinka messuosastoon itseensä on panostettu, mutta messuhenkilöstö on juurikin edellä mainittua. Messuinvestointi on äärimmäisen tärkeää hyödyntää maksimaalisesti, sillä messut itsessään ovat iso panostus kaiken kokoisille yrityksille. Kokonaiskustannuksiin nähden pienellä lisäkustannuksella eli tapahtumahenkilöstön palkalla yritys saa osastolleen valtavasti enemmän potentiaalisia asiakkaita. Passiivinen messuhenkilöstö saa eurot valumaan kankkulankaivoon, ja vaisu esiintyminen vaikuttaa negatiivisesti myös yrityksen maineeseen.

Tapahtuman kävijäpotentiaali tulee hyödynnettyä paremmin. Tapahtumahenkilöstö nappaa aktiivisesti kiinni potentiaalisia asiakkaita, jotka muutoin voisivat kävellä ohi. Se on heidän työtään, ja juuri siinä he ovat ammattilaisia. Ja kokemuksen myötä alan ammattilainen taitaa tilanneherkkyyden! Kun tapahtumahenkilöstöllä on paljon kokemusta tapahtumista, he eivät paukuta samaa viestiä kaikille, vaan osaavat lukea asiakasta ja aistia hänen tilanteensa. Ammattitaitoinen tapahtumahenkilö osaa vaihdella repliikkejään ja nostaa esille asiakkaille sopivia näkökulmia yrityksen myyntipuheesta. Kasvojen mikroilmeiden tulkinta on kokeneilla promoottoreilla kehittynyt: he pystyvät tilanteissa aistimaan, mitä kukin asiakas haluaa ja miten kutakin kannattaa lähestyä.

Tapahtumissa korostuu henkilökohtaisten kanssakäymisten merkitys – tavataan alihankkijoita, kilpailijoita ja asiakkaita, jotka parhaassa tapauksessa ovat ostotuulella liikenteessä. Tästä syystä tapahtumat toimivat erityisesti B2B-kaupassa. Messuilla on tärkeää tavata mahdollisimman paljon oikeita ihmisiä. Kun ulkopuolinen tapahtumahenkilöstö on pyörittämässä osastoa, on yrityksen edustajilla itsellään enemmän aikaa keskittyä B2B-puolen verkostoihin.

Muutenkin, yrityksen edustajat saavat itse keskittyä olennaiseen kuten asiantuntijatehtäviin tai myyntiin. Ulkopuolinen henkilöstö hoitaa kaikki käytännön asiat, sisään heittämisen ja pitää asiakkaille seuraa, kun yrityksen edustajat ovat varattuina. Näin asiakkaita ei lähde kiireisempinäkään hetkinä pois osastolta, ennen kuin asiantuntija on ehtinyt heitä palvella. Käytännön asioiden pyörittäminen sujuu myös kitkatta – kokenut tapahtumahenkilö kyllä tietää, mistä kahvia saa tilattua lisää tai missä sijaitsee Messukeskuksen lajittelupiste. Säästetään kaikkien aikaa ja hermoja, kun tapahtumahenkilö kokemuksella tietää, miten mikäkin käytännön asia kannattaa tapahtumissa tehdä.

Ja pidetään aina brändinäkökulma mielessä – rakenna jatkuvasti positiivista brändiä ja mainetta yrityksellesi! Terve, freesi, reipas, hyväkäytöksinen tapahtumahenkilöstö antaa positiivisen vaikutelman ja syntyy mielikuva, että yrityskin on dynaaminen ja aktiivinen. Tehdään yhdessä mieleenpainuvia asiakaskohtaamisia, jäädään ihmisten mieliin ja luodaan hyvää imagoa. 




Tapahtumahenkilöstö

Avainsanat: Tapahtumahenkilöstö, henkilöstöpalvelut, messuhenkilöstö, asiakaskohtaaminen, messuilla onnistuminen, myynnin edistäminen

  © 2020 Primaq Group Oy          Y-Tunnus 1533292-1         Tietosuojaseloste

  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Primaq YouTube