Mitä ottaa huomioon Instagram-kilpailua järjestäessä?

Mitä pitää ottaa huomioon Instagram-kilpailua järjestäessä? Millainen on hyvä kilpailu?

Instagram-kilpailut tuovat lisänäkyvyyttä yrityksen Instagram-tilille. Suomalaiset rakastavat kilpailuja – kunhan löytyy pienikin mahdollisuus voittaa jotain. Kilpailun järjestäminen on yksi tehokkaimmista tavoista sitouttaa kohdeyleisöä, ja lisäksi nopeaa ja helppoa toteuttaa. Toki vaikutukset eivät ole kovin pitkäjänteisiä, mutta kilpailut tuovat hyvin lisäbuustia someliikenteeseen ja -seuraajamääriin. Kilpailuja on some pullollaan, mutta miten toteuttaa kilpailu erottuvasti ja oikein?


Kahdeksan vinkkiä Instagram-kilpailun järjestämiseen:

  1. Tuo heti julkaisun alussa ilmi, että kyseessä on arvonta tai kilpailu. Kirjoita se kuvaan tai kuvatekstin otsikoksi. Näin katsojat huomaavat heti, mistä on kyse. Ja sana ARVONTAhan meitä kaikkia kiinnostaa. 😉

  2. Kilpailulla on hyvä olla innostava ja inspiroiva teema, joka liittyy yritykseesi. Valitse palkinnoksi joku omaan liiketoimintaan tai brändiin liittyvä asia tai esine.

  3. Tavoitteet kannattaa määrittää jo ennen kilpailun tekemistä, niin voit seurata kilpailun aikana niiden täyttymistä. Tavoitteet voivat liittyä esimerkiksi mielipiteiden tai kontaktien keräämiseen, kotisivuliikenteen kasvattamiseen tai siihen perinteisimpään, eli Instagram-tilin näkyvyyden lisäämiseen.

  4. Kerro selkeästi osallistumisaika ja -ehdot sekä se, mitä kilpailussa voi voittaa. Muista myös kertoa, miten voittajaan ollaan yhteydessä.

  5. Voittaja on hyvä tuoda esiin julkaisun kommenteissa, jotta osallistujat näkevät, että arvonta on tosiaan suoritettu. Ja kyllä, sitäkin tapahtuu, että arvonnat jätetään suorittamatta. Hyi! 😤

  6. Jos kilpailun säännöt/lisätiedot ovat pitkät, niille on hyvä tehdä erillinen laskeutumissivu esimerkiksi yrityksesi kotisivuille. Näin itse somejulkaisua ei tarvitse täyttää kaikilla säännöillä, ja sen luettavuus paranee.

  7. Suurin osa osallistuu kilpailuun päivän tai parin sisällä. Kilpailulle kannattaa kerätä lisää osallistujia mainostamalla julkaisua. Mainonta pienelläkin budjetilla tuo nopeasti lisää osallistujia kilpailuun. Lisäksi kannattaa käyttää arvontoihin/kilpailuihin liittyviä häshtageja – esim. "#somearvonta, #arvonta, "vastaajavoita".

  8. Näkyvyyden maksimointia kannattaa miettiä kilpailuehtoja suunniteltaessa. Kun pyytää esimerkiksi osallistuvia tägäämään kavereitaan päivitykseen, tulee kilpailu ilmaiseksi heidänkin silmilleen. 😉


Instagram-kilpailun säännöt:

Kilpailujen suhteen kannattaa pelata sääntöjen mukaan. Edelleen törmää usein sääntöjen vastaisiin arvontoihin. Sääntöjä on helppo noudattaa ja ne tulevat tässä:


SALLITTUA:

  • pyytää seuraamaan Instagram-tiliä

  • pyytää tykkäämään/kommentoimaan julkaisua

  • pyytää äänestämään eri vaihtoehdoista kommenttikentässä

  • pyytää lähettämään yksityisviestiä kilpailun järjestäjätaholle

  • pyytää merkitsemään ihmisiä julkaisuun – "Tägää kaveri ja voita!" HUOM! Facebook-kilpailuissa tägäilyn pyytäminen ei ole sallittua!

EI SALLITTUA:

  • pyytää jakamaan julkaisua – ”Tykkää ja jaa!"

  • pyytää jakamaan julkaisua kaverin aikajanalle

  • pyytää vaihtamaan profiilin taustakuvaa

Instagramin markkinointisääntöihin pääsee tutustumaan tarkemmin täältä.


Järjestäjätaho on itse vastuussa siitä, että kilpailu on laillinen, siihen ei ole merkitty virheellistä sisältöä eikä siinä kannusteta muita merkitsemään virheellistä sisältöä. Vastuu on itsellä, ei Instagramilla – ja se on tärkeää muistaa mainita: "Instagram ei ole mukana arvonnassa."

  © 2020 Primaq Group Oy          Y-Tunnus 1533292-1         Tietosuojaseloste

  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Primaq YouTube