Primaq 7 vuotta ‒ menestys, kriisi ja uudelleensyntyminen

Vuosi lähenee loppuaan ja pian on aika painaa vuosi 2021 villaisella ‒ mikä onkin itseasiassa melko osuvasti sanottu, sillä Primaq täytti tässä kuussa 7 vuotta, jota hääpäivissä kutsuttaisiin villahäiksi. Tapaamme tehdä kaiken isosti ja siksi olemmekin juhlineet synttäreitämme vaatimattomasti koko kuukauden ajan. Tästä syystä esimerkiksi kaikki tässä kuussa julkaistut blogikirjoituksetkin ovat keskittyneet jollakin tapaa meihin.


Vaikka tykkäämmekin tehdä kaiken isosti ja näyttävästi, on meillä todellisuudessa myös paljon syytä juhlaan. Vuosi 2021 on ollut lievästi sanottuna hurja ja sen aikana on tapahtunut asioita, joita emme olisi vuosi sitten osanneet kuvitellakaan. Jos nyt jatketaan hääpäiväteemalla, sillä yrittäjäthän usein ovat naimisissa yrityksensä kanssa, on saavutusten eteen painettu paljon töitä. Kuten ei avioliittoakaan, ei yritystäkään voi pitää itsestäänselvyytenä ‒ senkin me olemme nimittäin saaneet hiljattain kokea. Edellisessä blogikirjoituksessamme kuljetimme teidät toimitilojemme läpi, mutta nyt ajattelimme viedä teidät pienelle aikamatkalle Primaqin seitsenvuotisen historian läpi. Jos se ei vielä käynyt ilmi, että meillä hommat tehdään isosti, niin aloitamme seitsenvuotisen historiankin kertomisen 13 vuoden takaa, koska jo silloin Primaq oli jollakin tapaa siellä missä tapahtuu.


2008‒2015


Vuonna 2008 Primaqin perustaja ja toimitusjohtaja Anu Wiio oli promootiokeikalla automessuilla. Tapahtuman jälkeen häntä pyydettiin tulemaan paikalle myös syksyllä järjestettävään tapahtumaan. Tämä oli kaikki mitä tarvittiin siihen, että intuitioonsa vahvasti luottava määrätietoisesti kaikkiin uusiin haasteisiin tarttuva nainen päätti perustaa toiminimen, jonka alla promootiokeikat tulevaisuudessa jatkuisivat. Vuonna 2009 Anu olikin pistänyt toiminimen pystyyn ja juoksi pää kolmantena jalkana eri tapahtumissa yhdessä yritystoimintaan värväämiensä ystävien kanssa.


Muutamaa

vuotta myöhemmin Anu lampsi ostamaan neljä iPadia, joita hän vuokrasi asiakkailleen ‒ tähän väliin pieni spoiler alert: tästä muutama vuosi myöhemmin

iPadeja oli hieman enemmän kuin neljä.


Vuosien aikana tapahtuma-alalla riitti menoa ja meininkiä, ja vuonna 2014 toiminta oli kasvanut jo niin suureksi, että oli aika osakeyhtiöityä ‒ ja niin syntyi pr- ja markkinointitoimisto Primaq Group Oy. Yrityksen takana oli parhaimmillaan noin 200 henkilön verkosto tapahtuma-alan ammattilaisia ympäri Suomen ja se aiemmin mainittu neljän iPadin varasto oli vuosien saatossa kasvanut 150 kappaleeseen telineineen. Lujaa siis meni, mutta annettiin mennä, sillä Primaq alkoi yrityksenä selkeästi jäädä vuosi vuodelta enemmän ihmisten mieleen.



2016


Vuosi 2016 on esiintynyt viestinnässämme ehkäpä kaikista useimmiten, sillä tuona vuonna lanseerasimme Suomen ensimmäisen Someassari-palvelun. Palvelu luotiin tapahtuma-asiakkaidemme toiveesta ja tällä tiellä olemme itseasiassa edelleen ‒ jos asiakas jotain meiltä pyytää, me toteutamme sen. Primaqin toiminnan pääpaino oli edelleen tapahtuma-alalla, mutta somessa aktivoituminen alkoi pikkuhiljaa näkyä paitsi muutamien Someassari-asiakkaiden, mutta myös Primaqin omassa markkinoinnissa. Julkaisimme ensimmäiset ”kunnolliset” kotisivut ja aloimme ajatuksella viemään Primaq-brändiä eteenpäin.


Nice to know: Primaqin markkinointivastaava ja myös sinä tunnettuna jokapaikanhöylänä toimiva Paula Virrankoski loikkasi Primaqin toimintaan mukaan vuonna 2016 opintoihinsa kuuluvan 3 kk työharjoittelun merkeissä. Kuten olemme jo sanoneet, Primaqilla hommat tehdään isosti ‒ siksi alusta asti Primaq-henkisyyttä pursuavan Paulankin ”työharjoittelu” jatkuu edelleen ja saamme onnellisina kutsua häntä tänä päivänä myös Primaqin osakkaaksi.



2017‒2019


Tapahtumarintamalla meni edelleen lujaa vuosina 2017‒2019, ja kun ei oltu menossa, painettiin hommia Anun autotallissa tai keittiönpöydän ääressä. Vuonna 2017 tapahtui Primaqin historian ehkäpä se ensimmäinen merkittävä oikeasti

käänteentekevä asia: muutto omiin toimitiloihin. Vuosien kovasta työstä huolimatta silloin oli se hetki, kun kaikki alkoi tuntua oikeasti todelliselta yritystoiminnalta. Toimistolla ei kuitenkaan loppujen lopuksi kovin paljoa lorvittu, sillä vuosina 2018‒2019 tapahtumarintamalla oli todella kiireistä: oli isoja messuyhteistöitä, kiertueita ja erilaisia keikkoja viikoittain ympäri Suomea.


Kunnes se kaikki vietiin pois.



2020

Vuosi 2020 laittoi kaikki yritykset, meidät mukaan lukien, kirjaimellisesti pysähtymään hetkeksi ja miettimään vakavasti tulevaisuutta. Maaliskuussa päällemme vyörynyt koronapandemia-aalto pyyhkäisi mennessään yhdessä yössä 80 % Primaqin liikevaihdosta. Kuukausia hiotut messuyhteistyöt, isot kiertueet, tapahtumat ‒kaikki ne asiat, jotka olivat tähän mennessä periaatteessa määrittäneet koko toimintamme, vietiin pois. Tässä vaiheessa pieni ydintiimimme istui alas miettimään, että pistetäänkö pillit pussiin vai keksitäänkö jotain muuta.


Me keksimme jotain muuta.


Tuossa hetkessä päätimme yhdessä laittaa koko yrityksen strategian uusiksi, jonka seurauksena tuotteistimme Someassari-palvelumme uudelleen ja aloimme rakentaa toimintaamme sen ympärille. Päätös ei sinänsä ollut vaikea, sillä käytännössä lähdimme kulkemaan sitä kohti, mitä kohti olimme kulkeneet alitajuisesti koko ajan. Sitä me tosin emme suunnitelleet, että tulevaisuudessa odotteleva vuosien työ tehtiinkin nyt kuukausissa. Tapahtumia ei enää ollut, mutta se ei estänyt meitä menemästä lujaa. Rekrytoimme ja palkkasimme syyskuussa 2020 ensimmäisen joukon sosiaalisen median sisällöntuottajia ‒ ja niin vain koko historiamme vaikeimpana

vuonna tuplasimme henkilöstömäärämme ja jatkoimme määrätietoisesti eteenpäin kymmenen henkilön tehotiimin voimin ilman aikomustakaan pysähtyä.



2021

Vuosi 2021 on ollut täysin omaa luokkaansa ja sitä on vaikea pukea millään tavalla sanoiksi. Olemme kehittyneet ja kasvaneet yrityksenä valtavasti, joten asiaankuuluvasti kerrommekin tästä vuodesta nyt lyhyesti kvartaaleittain ‒ tässä siis hieman ennenaikainen vuosikatsaus olkaa hyvät:


Tammi-maaliskuu. Muutimme uusiin toimitiloihin entisten tilojemme jäätyä liian pieneksi kasvavalle tiimillemme ‒ voit tutustua uusiin tiloihimme täältä. Liiketoiminnan kasvaessa kehitimme Someassari-palvelumme rinnalle erilaisia lisäpalveluita, jotta pystyisimme palvelemaan asiakkaitamme entistä kokonaisvaltaisemmin. Vuoden ensimmäisen neljänneksen päättyessä meitä oli jo 19, joten noin puolessa vuodessa olimme jälleen tuplanneet henkilöstömäärämme.


Huhti-kesäkuu. Huhtikuu alkoi rytinällä, sillä silloin Paulasta tuli Primaqin osakas, uudistimme kotisivumme ja meistä julkaistiin artikkeli Helsingin Sanomissa, jossa kerroimme siitä, miten some on kantanut meidät kriisistä voittoon. Jatkoimme uusien palveluiden kehittämistä ja julkaisimme ikioman Podcastimme Somevartin ensimmäisen jakson 6.9.2021.


Heinä-syyskuu. Kesä on usein yrityksissä hiljaista aikaa, mutta ei meillä. Julkaisimme heinäkuussa Google Ads -hakusanamarkkinointia tarjoavan palvelun ja elokuussa pistimme jälleen rekrytointipyörät pyörimään, sillä tarvitsimme lisää tekijöitä. Kesän aikana olimme myös kaikessa hiljaisuudessa puuhailleet ennennäkemättömän tempauksen parissa ja syyskuussa läväytimme sen kaikkien nähtäville: me julkaisimme oman biisin Primaq – Siellä Missä Tapahtuu (feat. Teo Vincent). Ja koska pelkkä biisin julkaisu ei ollut vielä tarpeeksi yhdelle päivälle, julkaistiin meistä samana päivänä myös artikkeli Talouselämän Business Now -liitteessä.


Loka-joulukuu. Meno ei hiivu loppuvuodestakaan, sillä synttäreidemme juhlimisen hulinoissa olemme muun muassa viimeistelleet uutta Mikrovaikuttajat-palveluamme, joka julkaistaan pian ‒ meiltä saa siis ihan kohta periaatteessa näin lievästi sanottuna ihan kaiken, mitä yrityksen markkinointiin tarvitsee. Kuten näppärimmät jo päättelivätkin elokuun yhteydessä mainittujen rekryjen perusteella, henkilöstömäärämme on jälleen kasvanut, ja nyt meitä on jo 27. Tuntuu hullulta ajatella, että reilu vuosi sitten meitä oli vasta viisi. Loppuvuodelle meillä on suunnitteilla muun muassa ihania joulujuttuja, joiden myötä pääsette esimerkiksi tutustumaan kasvaneeseen tiimimme. Tästä ja kaikesta muusta kuulette kuitenkin vasta sitten ajallaan. 😉




Ihastuminen, vakiintuminen, alkuhuuma, vakaus, kriisi, vakavat keskustelut, taisteleminen, elvyttäminen, kova työ ja uusi huuma ‒ nämä kuvaavat aika pitkälti avioliiton mahdollisia vaiheita, mutta samalla myös Primaqin historiaa. Normaalisti menneiden vuosien katsauksen jälkeen on tapana kertoa hieman tulevaisuuden näkymistä, mutta jos mietimme sitä, missä olimme reilu vuosi sitten ja missä olemme nyt, ei tätä olisi voinut mitenkään ennustaa. Siksi emme tee sitä nytkään.


Meillä on toki suunnitelmia, mutta meillä on myös rohkeutta ja sitä myöten uskallusta heittäytyä selkä edellä intuition käsivarsille ‒ se on meillä nimittäin vahva ja siihen me luotamme aina. Kuka siis tietää missä me olemme vuoden päästä ja kuinka monta meitä silloin on. Yhteen asiaan voitte kuitenkin aina luottaa:


Me olemme siellä missä tapahtuu.