Sosiaalisen median kuvakoot 2021


Onko koolla väliä? No jos kyseessä on sosiaalisen median kuvakoot, niin kyllä on. Sama kuvakoko ei nimittäin toimi kaikissa kanavissa ja jokaisella kanavalla onkin omat suosituksensa kuvakokojen suhteen julkaisutyypistä riippuen. Jotta elämä ei olisi liian helppoa, nämä suositukset muuttuvat vielä kaiken lisäksi jatkuvasti. Tietysti.


Visuaalisuuden merkitys somessa kasvaa vuosi vuodelta. Sen tehtävänä on paitsi kiinnittää ihmisten huomio, mutta se myös vaikuttaa suoraan siihen, miten ihmiset näkevät yrityksesi. Lienee siis sanomattakin selvää, että visuaalisuuteen kannattaa panostaa ‒ oikea kuvakoko on tässä ensimmäinen askel. Pahimmassa tapauksessa nimittäin väärä kuvakoko tai -suhde johtaa epäselviin ja väärin rajautuneisiin kuviin ja silloin näyttävillä kuvilla, väreillä tai fonteilla ei ole merkitystä, vaan kaikki niiden eteen tehty työ valuu hukkaan ja seuraajat kaikkoavat takavasemmalle. Ja hei, tämä ei koske pelkästään yritystilejä, joten ota oikeat kuvakoot haltuun myös omilla henkilökohtaisilla sometileilläsi! 😉


Se, mikä sentään on yhteistä kaikissa kanavissa, on kuvien tiedostomuoto. Sosiaalisessa mediassa käytetään tyypillisesti JPG- ja PNG-tiedostomuotoja. Nämä tiedostomuodot eroavat toisistaan siten, että ne käyttävät erilaista pakkausalgoritmia: JPG-tiedostomuoto on häviöllinen, jolloin se hävittää kuvasta tietoa tiedoston koon pienentämiseksi, kun taas PNG-tiedostomuoto on häviötön, jolloin kuvan laatu pysyy samana, mutta tiedoston koko etenkin valokuvien suhteen voi olla hyvinkin suuri. Tästä syystä esimerkiksi Instagram muuttaa käyttäjien lataamat kuvat automaattisesti JPG-tiedostomuotoon. Siksi valokuvat ovatkin tyypillisesti JPG-muodossa, kun taas logoissa ja tekstiä sisältävissä tiedostoissa suositaan mahdollisimman korkeaa laatua ja lisäksi myös läpinäkyviä taustoja tukevaa PNG-muotoa.


Nyt sitten varsinaiseen asiaan! Kokosimme kasaan kuvakokosuositukset kuudesta eri sosiaalisen median kanavasta: Facebookista, Instagramista, LinkedInistä, Twitteristä, YouTubesta ja Pinterestistä. Suositukset ovat nimensä mukaisesti suosituksia, joten pilkkua ‒ tai tässä tapauksessa pikseliä ei tarvitse välttämättä lähteä viilaamaan, vaan oikea kuvasuhde yleensä riittää. Suosittelemme kuitenkin, että mainoksia suunnitellessa kannattaa noudattaa aina ajankohtaisimpia suosituksia, jotta mainos näkyy varmasti suunnitelmien mukaisesti.


Facebook

Facebook on varsin monipuolinen somekanava, mikä tarkoittaa myöskin sitä, että siellä käytetään useita eri kuvakokoja. Tämä onkin selitys sille, miksi Facebookissa törmää usein väärin rajautuviin kuviin. Näiden kanssa kannattaakin olla siksi tarkkana! 😊


Profiilikuva: 180 x 180 px

Kansikuva: 820 x 312 px

Julkaisun kuva: 1200 x 628 px tai 1080 x 1080 px

Tapahtuman kansikuva: 1920 x 1080 px

Story: 1080 x 1920 px

Mainoskuva: 1200 x 628 px

Kuvakaruselli: 1080 x 1080 px


Huomioi nämä: Facebookissa profiilikuvana on tyypillisesti yrityksen logo. Kuva leikkaantuu ympyrän muotoiseksi, joten logo kannattaa keskittää mahdollisuuksien mukaan kuvan keskelle, jotta siitä ei rajaudu mitään pois. Kansikuva puolestaan rajautuu hieman eri tavalla riippuen siitä, millä laitteella sivua tarkastellaan. Kannattaakin aina tarkistaa, että kuva näyttää halutunlaiselta sekä tietokoneella että mobiililaitteilla.


Vinkki: Facebookin mainosoppaasta löydät mainoksen suunnittelua ja kuvia koskevat vaatimukset kaikille erilaisille mainostyypeille.


Instagram

Instagram tuki aikoinaan pelkkiä neliönmuotoisia kuvia, mutta nykyään kuvien julkaiseminen on mahdollista myös vaaka- ja pystysuuntaisina ilman ylimääräisiä kikkailuja.


Profiilikuva: 110 x 110 px

Julkaisun kuva (neilö): 1080 x 1080 px

Julkaisun kuva (vaaka): 1080 x 566 px

Julkaisun kuva (pysty): 1080 x 1350 px

Story, IGTV & Reels: 1080 x 1920 px


Huomioi nämä: Vaikka voitkin julkaista Instagramiin muitakin kuin neliön muotoisia kuvia, näkyvät kuvien esikatselut neliöinä profiilissasi. Tästä syystä kannattaa pitää huolta siitä, että kuvat näyttävät hyvältä profiilinäkymässä eivätkä mahdolliset tekstit tai logot rajaudu huonosti. Profiilinäkymää voisi luonnehtia yrityksesi näyteikkunaksi, joten ethän halua sen näyttävän sotkuiselta? Julkaisemalla kuvat neliön muotoisena tiedät aina, miten kuva rajautuu kaikkialla.


Vinkki: Neliön muotoinen kuva tuo varmuutta, mutta pystysuuntainen kuva maksimoi näkyvyyden. Lähes kaikki käyttävät Instagramia jollakin mobiililaitteella, joten pystysuuntaisen kuvan avulla voit vallata kaikista eniten ruututilaa.


LinkedIn

LinkedIn on tärkeä kanava ammatillisessa verkostoitumisessa ja rekrytoinnissa ‒ älä siis karkota potentiaalisia yhteistyökumppaneita tai työntekijöitä väärin rajautuvilla kuvilla.


Profiilikuva: 400 x 400 px

Kansikuva: 1128 x 191 px

Julkaisun kuva: 1200 x 628 px tai 1080 x 1080 px

Mainoskuva: 1200 x 628 px


Huomioi nämä: LinkedInin kansikuvan koko on korkeutensa suhteen hieman haastava, joten voi olla, ettei suoriltaan sopivaa kuvaa löydy. Voit siis joutua turvautumaan kuvankäsittelyohjelmaan, mutta hei, joskus hyvältä näyttäminen voi vaatia hieman panostusta! 😉


Twitter

Twitter painottuu somekanavana selkeästi muita kanavia enemmän tekstuaaliseen sisällöntuotantoon. Tutkimusten mukaan kuitenkin kuvalliset postaukset, twiitit, saavat keskimäärin enemmän huomioarvoa, tykkäyksiä ja uudelleentwiittauksia (jakoja) kuin kuvattomat twiitit.


Profiilikuva: 400 x 400 px

Kansikuva: 1500 x 500 px

Julkaisun kuva: 1200 x 675 px


Huomioi nämä: Twitterissä kuva ei näy uutisvirrassa kokonaan, vaan kuva pitää klikata auki. Jos siis lisäät Twitteriin esimerkiksi pystysuuntaisen henkilöstökuvan, saattaa uutisvirrassa näkyä henkilöstä pelkkä rintamus ‒ toki tällä voi saada paljon klikkauksia uteliailta per…soonilta, mutta kannattaa miettiä, onko se sellaista näkyvyyttä, mitä yrityksellesi haluat.


Youtube

YouTubessa julkaistaan videoita, mutta kuten muissakin kanavissa, myös YouTube-tileihin lisätään profiili- ja kansikuvat. Lisättäviin videoihin tehdään nykyään myös personoituja esikatselukuvia (thumbnail) katselukertojen lisäämiseksi, joten oikeat kuvakoot kannattaa ottaa ehdottomasti haltuun myös YouTubessa!


Profiilikuva: 800 x 800 px

Kansikuva: 2560 x 1440 px

Videon thumbnail: 1280 x 720 px


Huomioi nämä: Mietitkö miksi YouTubessa suosituskoot ovat huomattavasti suuremmat kuin muissa kanavissa? Tämä johtuu siitä, että YouTubea käytetään erilaisilla laitteilla huomattavasti monipuolisemmin kuin muita kanavia, sillä videoita katsellaan niin puhelimilta kuin suurilta televisioruuduiltakin. Jotta profiili- ja kansikuvasi toimivat kaikilla laitteilla, kannattaa kuvissa käyttää suurinta mahdollista kuvakokoa.


Pinterest

Instagramin ohella myös Pinterest on somekanava, jossa visuaalisuus on avainasemassa. Siksi onkin tärkeää käyttää oikeankokoisia kuvia, jotta luomaasi sisältöäsi halutaan katsella.


Profiilikuva: 165 x 165 px

Kansikuva: 800 x 450 px

Julkaisun kuva: 1000 x 1500 px


Yhteenveto ja muutama ”nice to know”

🖤 Jos kuvakoko mietityttää, eikä sinulla ole mahdollisuutta tarkistaa kuvakokoa, on neliön muotoinen kuva monessa kanavassa turvallinen valinta.

🖤 Logoa tai tekstisisältöä ei kannata sijoittaa lähelle kuvan reunoja, koska ne saattavat rajautua pois eri laitteilla.

🖤 Kuvissa voidaan käyttää JPG- ja PNG-tiedostomuotoja. Suosi logoissa ja tekstiä sisältävissä kuvissa PNG-tiedostomuotoa.

🖤 Neliön muotoisena lisättävät profiilikuvat leikkaantuvat usein ympyrän muotoon, joten logo kannattaa sijoittaa kuvan keskelle.

🖤 Eri kanavien kuvakoot ovat suosituksia, ja voit halutessasi käyttää myös suurempia kuvia. Tämä voi kuitenkin johtaa siihen, että palvelu pienentää kuvaa automaattisesti, jolloin sen laatu saattaa kärsiä.

🖤 Kun olet ladannut kuvan haluamaasi kanavaan, kannattaa aina tarkistaa, miltä se näyttää eri laitteilla.

🖤 Kuvakoot muuttuvat usein, joten niitä kannattaa seurata säännöllisin väliajoin. Google on tässä hyvä ystävä ‒ myös meille markkinointitoimistoille.

🖤 Me Primaqilla olemme aina valmiita auttamaan. Jos kuvakoot ahdistavat, autamme sinua mielellämme esimerkiksi Someassari-palvelun tai somekoulutusten muodossa! <3

🖤 Me tehtiin vielä visuaalinen koonti, josta voit nopeasti tsekata eri somekanavien kuvakoko- ja kuvasuhdesuositukset: