Sosiaalisen median kuvakoot 2022

Onko koolla väliä? No jos kyseessä on sosiaalisen median kuvakoot, niin kyllä on. Sama kuvakoko ei nimittäin toimi kaikissa kanavissa ja jokaisella kanavalla onkin omat suosituksensa kuvakokojen suhteen julkaisutyypistä riippuen. Jotta elämä ei olisi liian helppoa, nämä suositukset muuttuvat vielä kaiken lisäksi jatkuvasti – tästä syystä olemmekin poistaneet aikaisemman blogikirjoituksemme, joka käsitteli vuoden 2021 kuvakokosuosituksia, koska arvatkaas mitä? Jep, niihin on tullut muutoksia.


Näyttävän visuaalisen sisällön tarkoituksena on paitsi kiinnittää ihmisten huomio, mutta myös vaikuttaa siihen, miten ihmiset näkevät yrityksesi. Lienee siis sanomattakin selvää, että sosiaalisen median sisällöntuotannossa kannattaa panostaa kiinnostavan tekstuaalisen sisällön lisäksi myös visuaalisuuteen – oikea kuvakoko on tässä ensimmäinen askel. Pahimmassa tapauksessa väärä kuvakoko tai -suhde johtaa epäselviin ja väärin rajautuneisiin kuviin, ja silloin näyttävät kuvat sekä tarkkaan harkitut fontit ja värit menettävät merkitystänsä.


Päivitimme kuuden suositun sosiaalisen median kanavan – Facebookin, Instagramin, LinkedInin, Twitterin, YouTuben ja Pinterestin – tärkeimmät kuvakokosuositukset ajan tasalle vuoteen 2022. Suositukset ovat nimensä mukaisesti suosituksia ja moni sosiaalisen median kanava tukee myös suurempiresoluutioisia kuvia. Tästä syystä pilkkua, tai tässä tapauksessa pikseliä, ei välttämättä tarvitse lähteä viilaamaan, sillä oikea kuvasuhde yleensä riittää. Suosittelemme kuitenkin, että maksettuja mainoksia suunnitellessa kannattaa aina noudattaa ajankohtaisimpia suosituksia, jotta mainos näkyy varmasti suunnitelmien mukaisesti. Tässä tulevat sosiaalisen median kuvakoot 2022:

Facebook

Profiilikuva: 320 x 320 px

Kansikuva: 820 x 360 px

Julkaisun kuva (neliö): 1200 x 1200 px

Julkaisun kuva (vaaka): 1200 x 628 px

Julkaisun kuva (pysty): 628 x 1200 px

Tapahtuman kansikuva: 1200 x 628 px

Story: 1080 x 1920 px

Mainoskuva: 1200 x 1200 px tai 1200 x 628 px


Huomioi nämä: Facebookissa profiilikuvana on tyypillisesti yrityksen logo. Kuva leikkaantuu ympyrän muotoiseksi, joten logo kannattaa keskittää mahdollisuuksien mukaan kuvan keskelle, jotta siitä ei rajaudu mitään pois. Kansikuva puolestaan rajautuu hieman eri tavalla riippuen siitä, millä laitteella sivua tarkastellaan. Kannattaakin aina tarkistaa, että kuva näyttää halutunlaiselta sekä tietokoneella että mobiililaitteilla.



Instagram

Profiilikuva: 360 x 360 px

Julkaisun kuva (neliö): 1080 x 1080 px

Julkaisun kuva (vaaka): 1080 x 608 px

Julkaisun kuva (pysty): 1080 x 1350 px

Mainoskuva: 1080 x 1080 px

Story & Reels: 1080 x 1920 px


Huomioi nämä: Vaikka voitkin julkaista Instagramiin muitakin kuin neliön muotoisia kuvia, näkyvät kuvien esikatselut neliöinä profiilissasi. Tästä syystä kannattaa pitää huolta siitä, että kuvat näyttävät hyvältä profiilinäkymässä eivätkä mahdolliset tekstit tai logot rajaudu huonosti. Profiilinäkymää voisi luonnehtia yrityksesi näyteikkunaksi, joten ethän halua sen näyttävän sotkuiselta? Julkaisemalla kuvat neliön muotoisena tiedät aina, miten kuva rajautuu.


Vinkki: Neliön muotoinen kuva tuo varmuutta, mutta pystysuuntainen kuva maksimoi näkyvyyden. Lähes kaikki käyttävät Instagramia jollakin mobiililaitteella, joten pystysuuntaisen kuvan avulla voit vallata kaikista eniten ruututilaa.



LinkedIn

Profiilikuva: 300 x 300 px

Kansikuva: 1128 x 191 px

Julkaisun kuva: 1080 x 1080 px tai 1920 x 1080 px

Mainoskuva (neliö): 1200 x 1200 px

Mainoskuva (vaaka): 1200 x 628 px

Mainoskuva (pysty): 628 x 1200 px tai 600 x 900 px tai 720 x 900 px


Huomioi nämä: LinkedInin kansikuvan koko on kokonsa suhteen hieman haastava, joten voi olla, ettei suoriltaan sopivaa kuvaa löydy. Voit siis joutua turvautumaan kuvankäsittelyohjelmaan, mutta hei, joskus hyvältä näyttäminen voi vaatia hieman panostusta! 😉


Vinkki: LinkedIn suosittelee valitsemaan mainoskuviin neliön muotoisen kuvan, sillä tilastojen mukaan niillä saadaan korkeimmat klikkausprosentit.



Twitter

Profiilikuva: 400 x 400 px

Kansikuva: 1500 x 500 px

Julkaisun kuva: 1200 x 675 px tai 1600 x 900 px


Vinkki: Twitter painottuu somekanavana selkeästi muita kanavia enemmän tekstuaaliseen sisällöntuotantoon. Tutkimusten mukaan kuitenkin kuvalliset postaukset, twiitit, saavat keskimäärin enemmän huomioarvoa, tykkäyksiä ja uudelleentwiittauksia (jakoja) kuin kuvattomat twiitit.



YouTube

Profiilikuva: 800 x 800 px

Kansikuva: 2560 x 1440 px

Videon thumbnail: 1280 x 720 px


Huomioi nämä: Mietitkö miksi YouTubessa suosituskoot ovat huomattavasti suuremmat kuin muissa kanavissa? Tämä johtuu siitä, että YouTubea käytetään erilaisilla laitteilla huomattavasti monipuolisemmin kuin muita kanavia, sillä videoita katsellaan niin puhelimilta kuin suurilta televisioruuduiltakin. Jotta profiili- ja kansikuvasi toimivat kaikilla laitteilla, kannattaa kuvissa käyttää suurinta mahdollista kuvakokoa.



Pinterest

Profiilikuva: 165 x 165 px

Kansikuva: 800 x 450 px

Julkaisun kuva: 1000 x 1500 px



Yhteenveto ja muutama ”nice to know”

🖤 Jos kuvakoko mietityttää, eikä sinulla ole mahdollisuutta tarkistaa kuvakokoa, on neliön muotoinen kuva monessa kanavassa turvallinen valinta.

🖤 Logoa tai tekstisisältöä ei kannata sijoittaa lähelle kuvan reunoja, koska ne saattavat rajautua pois eri laitteilla.

🖤 Kuvissa voidaan käyttää JPG- ja PNG-tiedostomuotoja. Suosi logoissa ja tekstiä sisältävissä kuvissa PNG-tiedostomuotoa.

🖤 Neliön muotoisena lisättävät profiilikuvat leikkaantuvat usein ympyrän muotoon, joten logo kannattaa sijoittaa kuvan keskelle.

🖤 Eri kanavien kuvakoot ovat suosituksia, ja voit halutessasi käyttää myös suurempia kuvia. Tämä voi kuitenkin johtaa siihen, että palvelu pienentää kuvaa automaattisesti, jolloin sen laatu saattaa kärsiä.

🖤 Kun olet ladannut kuvan haluamaasi kanavaan, kannattaa aina tarkistaa, miltä se näyttää eri laitteilla.

🖤 Kuvakoot muuttuvat usein, joten niitä kannattaa seurata säännöllisin väliajoin. Google on tässä hyvä ystävä ‒ myös meille markkinointitoimistoille.

🖤 Me Primaqilla olemme aina valmiita auttamaan. Jos kuvakoot ahdistavat, autamme sinua mielellämme esimerkiksi Someassari-palvelun tai somekoulutusten muodossa! 🖤

🖤 Me tehtiin vielä visuaalinen koonti, josta voit nopeasti tsekata eri somekanavien kuvakoko- ja kuvasuhdesuositukset.