Sosiaalisen median sisällöntuotanto kesällä

Well hello there heinäkuu! Heinäkuun myötä käsillä onkin taas kesän polttavimpien kysymysten pohtiminen: Millainen sää oman kesäloman kohdalle osuu? Pärjäävätköhän kollegat töissä kun olen poissa? Jätskipallo kuppiin vai vohveliin? Kuinka pitkäksi aikaa pistetään yrityksen sometilit tauolle?


Nauti lomastasi säästä huolimatta. Kollegat pärjäävät kyllä. Ota kaksi palloa ja valitse molemmat. Yrityksen ei kannata pitää kesätaukoa somesta.


Piste.


Viime kesänä kirjoittamamme blogiteksti käsitteli syitä, miksi yrityksen ei kannata pitää kesätaukoa somesta. Koska tämä aihe on meille lievästi sanottuna sydämen asia, ajattelimme jatkaa taisteluamme kesätaukoja vastaan tänäkin kesänä laatimalla pienen vinkkilistan, jonka avulla sinun on helppo keksiä aiheita sosiaalisen median sisällöntuotantoon kesän aikana – ja helppoa se on nimenomaan siksi, että me teimme suurimman osan keksimisestä sinun puolestasi. Nappaa siis nämä vinkit talteen ja pidä huoli siitä, että yrityksesi sometilit pysyvät aktiivisena koko kesän ajan:



Pidä asiakkaasi ajan tasalla

Monessa yrityksessä ajatellaan, että kesällä ei kannata olla somessa, koska kaikki muutkin lomailevat. Yes… and? Koska kaikki muut ovat lomalla, tarkoittaa se sitä, että niillä kaikilla muilla on normaalia enemmän aikaa roikkua somessa ja kehittää tekemistä kesäksi – ja sinä haluat olla osana niitä suunnitelmia. Jos et jaa yrityksesi toiminnasta ajantasaista tietoa kesän aikana, valitsevat asiakkaat palveluntarjoajan, joka sitä tekee.


No mitä sitten jos liiketoiminta keskittyy yritysasiakkaisiin ja kaikki päätöksentekoasemassa olevat lomailevat aina koko heinäkuun ajan? Heinäkuu on suosituin lomakuukausi ja siksi se toki on monissa yrityksissä koko vuoden hiljaisin kuukausi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö asiakkaasi – tai potentiaaliset sellaiset – käyttäisi somea ollenkaan heinäkuun aikana. Liidisi ei ehkä vastaa myyntipuheluihisi, mutta hän saattaa itse soittaa sinulle syksyllä nähtyään vaikutuksen tehnyttä somesisältöäsi kesän aikana.



Hyödynnä kiireettömyyttä

Oletko halunnut kokeilla jotakin uutta, kuten Instagram Reelsejä tai TikTokkeja? Oletko halunnut jo pitkään pistää somesisältöjesi visuaalisen ilmeen uusiksi? Jos kesä on teille hiljaista aikaa, ota kiireettömyydestä kaikki ilo irti ja testaile uusia juttuja nyt kun siihen on aikaa – syksyllä hommat sujuvatkin sitten jo rutiinilla!



Katso kalenteriin

Kesä on juhlien kulta-aikaa ja kalenteri pullistelee erilaisten juhlien ja tapahtumien lisäksi myös erilaisista teemapäivistä – hyödynnä somepostauksissa niistä sinun liiketoimintaasi parhaiten sopivia. Tässä muutamia erilaisia heinä- ja elokuussa vietettäviä teemapäiviä:


🖤 2.7. Käy puistossa -päivä

🖤 3.7. Kansainvälinen muovipussiton päivä

🖤 5.7. Bikinipäivä

🖤 6.7. Eino Leinon päivä, runon ja suven päivä

🖤 7.7. Suklaapäivä

🖤 17.7. Maailman emojipäivä

🖤 20.7. Kansainvälinen shakkipäivä

🖤 22.7. Kansainvälinen riippumattopäivä

🖤 23.7. Vaniljajäätelön päivä

🖤 27.7. Unikeonpäivä

🖤 30.7. Juustokakkupäivä


🖤 5.8. Kansallispukupäivä

🖤 6.8. Mustikkapiirakkapäivä

🖤 10.8. Laiskottelupäivä

🖤 11.8. Syyslukukausi alkaa pääkaupunkiseudulla

🖤 15.8. Rentoutumispäivä

🖤 16.8. Kerro vitsi -päivä

🖤 18.8. Kansainvälinen geokätköilypäivä

🖤 26.8. Itämeripäivä

🖤 27.8. Suomen luonnon päivä, burgeripäivä

🖤 29.8. Valtakunnallinen lue tietokirjaa -päivä



Kehitä kesäteemainen kampanja

Kesä – miten täydellinen syy kehittää kesäteemainen kampanja! Hiljeneekö yrityksesi myynti kesäksi? Kehitä myyntiä piristävä kampanja. Jäikö keväältä paljon tuotteita myymättä? Myy ne kesällä alennettuun hintaan. Haluatko sitouttaa asiakkaitasi? Järjestä kesäteemainen sometempaus. Anna kesäkukkien lisäksi myös luovuutesi kukkia – vaihtoehtoja on valtavasti!


Psst. Kampanja kannattaa toteuttaa maksettuna markkinointina, jotta maksimoit sen näkyvyyden ja tavoitat uusia potentiaalisia asiakkaita. Jos et ole koskaan aikaisemmin tehnyt maksettua markkinointia somessa, voit hyödyntää kesän kiireettömyyttä myös siihen tutustumiseen.



Hyödynnä aiemmin tekemiäsi sisältöjä

Kiinnititkö huomiota tähän lauseeseen aivan blogitekstin alussa: ”Viime kesänä kirjoittamamme blogiteksti käsitteli syitä, miksi yrityksen ei kannata pitää kesätaukoa somesta”? See what we did there? Nostimme esille viime kesänä kirjoitetun blogitekstin, koska se on tänäkin kesänä erittäin ajankohtainen. Jos sinulla on jotain jaettavaa, kuten aiemmin tuotettuja ajankohtaisia sisältöjä, hauskoja kesämuistoja tai jotain muuta, mikä ansaitsee päästä uudestaan paistattelemaan päivää, anna palaa! Somessa kaiken sisällön ei tarvitse aina olla uutta – ihan sama mikä vuodenaika on meneillään.



Fiilistele kesää

Suomen kesä on lyhyt, joten siitä halutaan ottaa kaikki ilo irti – kesää kannattaa siis fiilistellä kunnolla! Kesä on erilaisten juhlien lisäksi täynnä asioita, joita kelpaa hehkuttaa: lämpö, jäätelö, uiminen, harrastukset, rentoutuminen, mökkeily, matkustelu, retkeily, valoisat yöt, tuoreet mansikat, piknikit… Tässä muutamia konkreettisia esimerkkejä, joiden avulla voit fiilistellä kesää yrityksesi sometileillä:


🖤 Kerro, miten kesä näkyy teidän yrityksessänne – miten olisi esimerkiksi kesäiset MyDay-tyyppiset Instagram Storyt?

🖤 Kerro, miten teidän tuotettanne tai palveluanne voi hyödyntää kesällä.

🖤 Keksikää firmallenne oma kesähashtag ja pyytäkää asiakkaitanne käyttämään sitä kesällä – jos kehitätte arvonnan tähän ympärille, on hashtag taatusti kovassa käytössä!

🖤 Onko yrityksessänne kesätyöntekijöitä? Antakaa some heidän haltuunsa joksikin viikoksi.

🖤 Kesä on täydellistä aikaa ottaa valokuvia – kuvatkaa uusia kuvia ja antakaa kesän näkyä myös visuaalisesti.

Ja te ketkä vielä pudistelette päätänne ajatellen, että kesällä pitää saada lomailla, eikä kenenkään voi silloin olettaa olevan koko ajan ruudun ääressä somea päivittelemässä, ja etenkin kun henkilöstöä on vähemmän töissä ja jonkun pitäisi hoitaa ne ”oikeat työt”… Me tiedetään. Tämä blogitekstikin on kirjoitettu hyvissä ajoin, ja tätä työstäneet henkilöt ovatkin itseasiassa tällä hetkellä luultavasti makoilemassa riippumatossa tai suppailemassa jossakin järven keskellä – tähän loppuun siis viimeisenä vinkkinä se, että kesällä kannattaa hyödyntää somepostausten ajastusmahdollisuuksia. Henkilökunta saa lomailla, some ei.