Tapahtumien markkinointi sosiaalisessa mediassa

Tiesitkö, että Primaqilla on pitkä historia tapahtuma-alalla? Vaikka olemmekin Suomen ensimmäinen Someassari-palvelua tarjoava yritys, sai Primaqin yritystoiminta alkunsa nimenomaan tapahtuma-alalta, josta se vuosien saatossa sitten laajeni sosiaaliseen mediaan – eikä itse asiassa mitenkään hiljalleen, vaan kertarysäyksellä. Ei varmaan liene syytä muistuttaa siitä, miten koronapandemia iski kylmän teränsä tapahtuma-alalla toimivien yritysten selkään. Me irrotimme puukon, viilsimme sillä sosiaalisen median verhot halki ja astuimme vaatimattomasti sisään.


Vaikka Primaqin niin sanottu someloikka tapahtuikin nopeasti, oli siirtyminen tapahtuma-alalta somealalle oikeastaan todella luontevaa – aloilla on nimittäin ihan valtavasti yhteistä. Ne edellyttävät toimijoiltaan mm. nopeaa reagointivalmiutta ja taitoa omaksua uutta tietoa nopeasti, kykyä asettua asiakkaan asemaan sekä intohimoa hoitaa hommat aina hymysyin – hymyili sitä sitten edessään olevalle henkilölle tai kirjoittamiensa tekstien kautta sometilien seuraajille. Sen lisäksi, että tapahtuma- ja somealalla on paljon yhteistä, ovat ne vahvasti myös toisiaan täydentäviä aloja. Somessa kannattaa nimittäin markkinoida tapahtumia, jolloin tapahtumat taas vastavuoroisesti piristävät sometekemistä monin eri tavoin. Tässä blogikirjoituksessa pureudummekin lyhyesti ja ytimekkäästi siihen, miten tapahtumamarkkinointia kannattaa toteuttaa sosiaalisessa mediassa niin tapahtumaa ennen, sen aikana kuin sen jälkeenkin.



Ennen tapahtumaa

Tapahtumien järjestäminen, ja itse asiassa pelkkä niihin osallistuminenkin, on paljon aikaa ja panostusta vaativaa työtä, mikä tekee huolellisesta suunnittelusta todella tärkeää – sama pätee myös sosiaalisen median sisällöntuotantoon. Siksi onkin tärkeää miettiä hyvissä ajoin myös somessa tapahtuvaa tapahtumamarkkinointia mm. tapahtumalle asetettujen tavoitteiden ja kohderyhmien kautta aina ennakkomarkkinoinnista jälkimarkkinointiin. Ihan kuten monissa muissakin asioissa, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.


Kerro tapahtumasta postauksin, Facebook-tapahtumasivuin ja tehosta näkyvyyttä maksetulla markkinoinnilla. Kerro mitä yrityksenne tekee tapahtumassa, kuinka teidät sieltä löytää ja keksi houkuttimia, joiden avulla saat houkuteltua ihmisiä osallistumaan. Ja hei, jos tapahtumalla on oma hashtag, kannattaa sitä ehdottomasti käyttää somesisällöissä! Näin julkaistut päivitykset saa liitettyä koko tapahtuman asiayhteyteen, ja ne ovat löydettävissä tapahtumakävijöille helposti.


Vinkki: Ennen tapahtuman alkamista on hyvä myös sopia, että kenen vastuulla on huolehtia somesisällöistä tapahtuman aikana. Mikäli sopivaa tahoa ei löydy yrityksestänne, voit kääntyä meidän puoleemme. Tästä lisää blogikirjoituksen viimeisessä kappaleessa!



Tapahtuman aikana

Vaikka tapahtumapäivä onkin täynnä menoa ja meininkiä, on somettaminen helppoa ja nopeaa, kun vastuut ja sisällöt on suunniteltu ennakkoon. Ota kuvia ja videoita, pidä lyhyt livelähetys messupisteeltänne, ja jos yrityksellänne on Instagram-tili, ota kaikki ilo irti Instagram Story -sisältömuodon tarjoamista mahdollisuuksista. Rohkaise muita tapahtumakävijöitä tuottamaan sisältöä ja pyydä heitä tägäämään teidän yrityksenne niihin sisältöihin – tällä tavoin saat paitsi lisää näkyvyyttä, mutta myös lisää materiaalia, jota voit jakaa yrityksen omiin somekanaviin. Pidä fiilis korkealla niin tapahtumassa kuin somessakin koko tapahtuman ajan!


Vinkki: Kuvaa tapahtumassa materiaalia myös tapahtuman jälkeistä sisällöntuotantoa varten – tapahtumamarkkinointi ei nimittäin lopu siihen, kun tapahtuma itsessään päättyy. Mikäli me hoidamme tapahtuman somepuolta puolestanne, suunnitellaan yhdessä jälkimarkkinointi selväksi. Oli kyseessä sitten orgaaniset somepäivitykset, maksetut mainokset, fiilisvideo tai uutiskirje, niin hoituu!



Tapahtuman jälkeen

Tapahtuman jälkeen on hyvä istua hetkeksi alas reflektoimaan kokonaiskuvaa: Miten tapahtuma sujui? Missä onnistuttiin? Mikä meni pieleen? Saavutettiinko asetetut tavoitteet? Kun sävelet ovat selvät, on aika palata taas someen tapahtuman jälkimarkkinoinnin merkeissä. Kiitä tapahtumassa käyneitä. Pyydä palautetta ja kehitysehdotuksia. Mikäli tapahtuma järjestetään uudelleen, toivota kävijät tervetulleeksi myös sinne ‒ ja jos riittää vielä paukkuja, koosta tapahtumassa kuvatuista materiaaleista esimerkiksi lyhyt aftermovie tai Instagram Reels -video.


Vinkki: Kun pyydät tapahtumavierailta palautetta, luo nettisivuillesi lomake palautteiden antamista varten. Tee sitten aiheesta somepostaus, jossa lupaat arpoa pienen palkinnon kaikkien palautetta antaneiden kesken – saat paitsi palautetta, mutta myös liikennettä nettisivuillesi. Myös someen voi rakentaa erilaisia palautetta kerääviä sisältöjä, esimerkiksi Instagram Storyn kyselyillä.


Primaq tekee paluun tapahtuma-alalle

Olemme toimineet viime vuodet todella tiiviisti Someassari-palvelumme parissa, mutta nyt on tullut aika palata takaisin sinne, mistä kaikki sai alkunsa – tapahtumiin.


Teemme paluun tapahtumien pariin tapahtumahenkilöstön vuokrauksen saralla pitkäaikaisten asiakkaidemme toiveesta. Tänä päivänä yritykset arvostavat tapahtumahenkilöstössä myös someosaamista, joten palvelun lisääminen somepalveluiden rinnalle tuntuu loogiselta jatkumolta.


Syyskuusta 2022 alkaen tarjoamme taas tapahtumahenkilöstöä yritysten tapahtumiin: messuille, avajaisiin, maistatuksiin, virkistyspäiville, kiertueille ja lanseeraustilaisuuksiin. Tapahtumahenkilöstömme työtehtäviä voivat olla mm. asiakkaiden sisäänheitto, tapahtuma-alueen toimivuudesta huolehtiminen, juontaminen, esillepano, tuotejakelu, ohjaavat ja avustavat tehtävät ja pelien vetäminen. Yleisten tehtävien lisäksi otamme mielellämme koppia myös somepuolesta – kuten sanottu, some on tärkeä osa tapahtumaa ja sen toteuttaminen vie aikaa. Asiakkaanamme saat nyt siis samasta paikasta tapahtumahenkilöstön sekä sometaitajan takaamaan onnistuneen tapahtuman.


Tutustu tapahtumahenkilöstöpalveluumme täältä.

Kiinnostuitko? Lähetä meille viestiä tai soita.


Capri Rinne

Tapahtumakoordinaattori

Puh. +358 503 310 75

capri.rinne(a)primaq.fi