Kaikki lähti asiakaskohtaamisista
Primaqin toimitusjohtajan ja perustajan Anu Wiion uratarina on inspiroiva esimerkki siitä, miten intohimo, päättäväisyys ja yhteistyö voivat avata ovia uusiin mahdollisuuksiin. Anun historia yrittäjyyteen ulottuu vuoteen 2009, jolloin heräsi kiinnostus asiakaskohtaamisiin tapahtumissa työskentelyn muodossa. Primaq Group Oy osakeyhtiöityi vuonna 2014, jolloin tapahtumia alettiin tehdä isommalla mittakaavalla.
Anulle oli alusta asti selvää, että asiakaskohtaamiset ovat se juttu, jonka parissa hänen yrityksensä tulee työskentelemään. Alkuvuosina kohtaamiset tapahtuivat fyysisesti tapahtumissa, nykyään verkon yli digitaalisessa maailmassa.
Tapahtuma-alan asiakkailta toive sometekemisestä
Loikka tapahtumista digimarkkinointiin ei tapahtunut ainoastaan asiakaskohtaamisten innoittamana, vaan myös asiakkaiden toiveista. Aluksi tapahtumien maailmassa autettiin asiakkaita somesisältöjen luomisessa tapahtumatyöskentelyn lomassa. Vähitellen huomattiin, että tarve sosiaalisen median palveluille oli myös tapahtumien ulkopuolella. Kysyntä avasi uusia näkymiä, ja se oli Primaqille ensimmäinen askel kohti digimarkkinoinnin laajempaa maailmaa.
”Tässä kohtaa iso kiitos meidän asiakkaillemme, teitä varten me tätä tehdään! Kaikki palaute on jatkossakin tervetullutta, se ajaa meidän toimintaamme eteenpäin.”, Anu kiittää.
Lisää taitoja koulun penkiltä
Näihin aikoihin Anu opiskeli markkinoinnin ja myynnin johtamista. Opintojen aikana hänelle selkeni palvelumuotoilun merkitys somepalveluiden suhteen. Vaikka somehommia oli tehty jo aikaisemmin, opiskellessa syntyi vahvempi käsitys suunnitelmallisuudesta ja strategisesta tekemisestä. Tällöin Primaq loi Suomen ensimmäisen Someassari-palvelun ja alkoi tehdä tietoisemmin töitä Primaq-brändin eteen.
Some mullisti liiketoiminnan
Keväällä 2020 Primaq muutti pääpainonsa tapahtumista digimarkkinoinnin puolelle. Muutos vaati palvelun tuotteistamisen lisäksi paljon töitä uuden strategian ja linjausten eteen. Huomiota kiinnitettiin erityisesti laadunvalvontaan, asiakaspalveluun ja toimiviin prosesseihin.
Muutos kannatti, sillä vuoden aikana Primaq moninkertaisti niin liikevaihtonsa kuin henkilöstömääränsä ja muutti isompiin toimitiloihin. Primaqin liikevaihto kasvoi 256 % vuonna 2021.
”Onhan se hienoa, että yrittäjänä voi työllistää lähes 20 ihmistä. Arvostan kaikkien erilaista osaamista, yhdessä nämä tulokset on saatu aikaan.”, Anu hymyilee. ”Kun prosessit ja palvelu oli saatu kunnolla hiottua, palvelu vaan myi ja myi! Se vuosi siis meni pää kolmantena jalkana myydessä ja sitä mukaan rekrytessä, kun homma kasvoi.”, Anu muistelee kiireisiä vuosia.
Työllistäminen sydämen asiana
Anu johtajana luottaa yhteistyön voimaan. Hänen kykynsä innostaa ja rohkaista tiimiä on tehnyt hänestä pidetyn ja kunnioitetun johtajan, joka luo inspiroivaa työympäristöä ja mahdollistaa yksilöiden kehityksen omalla urapolullaan. ”Tämä homma toimii parhaiten niin, kun kaikki pääsevät tekemään sitä, mikä aidosti kiinnostaa ja mihin tuntee paloa. Tämä näkyy myös suoraan asiakkaille.”, Anu kommentoi. ”Haluan, että etenkin vasta valmistuneet, innokkaat ja osaavat tekijät pääsevät nopeasti kiinni oman alansa hommiin.”, hän toteaa. “Olemme toimineet ponnahduslautana monen tekijän uralle.”, hän jatkaa. Primaqilla kannustetaan työntekijöitä menemään unelmiaan kohti; opiskelemaan, kehittämään itseään ja tuomaan rohkeasti omia ajatuksia esille.
Periksiantamaton luonne loi periksiantamattoman yrityksen
Anun polku yrittäjänä on osoittanut, että rohkeus tarttua uusiin haasteisiin on avain menestykseen. Primaqin kehitys sometekemisestä laaja-alaisempaan digimarkkinointiin on ollut jatkuvaa kasvutarinaa, joka heijastaa yrityksen sitoutumista ja asiakkaiden tarpeiden ymmärrystä.
Asiakkaille teetetyistä asiakastyytyväisyyskyselyistä nousi esiin selkeä signaali: asiakkaat toivoivat Primaqilta laajempaa digitaalista markkinointia. Anun johdolla Primaq tarttui tilaisuuteen kehittyä digimarkkinoinnin monipuoliseksi asiantuntijaksi. Se vaati paljon opiskelua työn ohella, alan sertifikaattien hankkimista ja uuden osaamisen omaksumista. Myös rekrytoinneissa alettiin kiinnittämään huomiota tulevaan – tiimiin alettiin hakemaan osaajia, jotka olisivat valmiita tarttumaan digitaalisen markkinoinnin muuttuviin haasteisiin ja kasvattamaan toimintaa yhdessä. Nykyään Primaq toimii asiakkaiden strategisena kumppanina ja tarjoaa monipuolisen valikoiman digimarkkinoinnin palveluita. Anun filosofian mukaan johdetut työt tulee itse ymmärtää perinpohjaisesti. Hän haluaa tuntea kaikki työtehtävät ja pysyä ajan tasalla siitä, mitä Primaq tuottaa asiakkailleen. Etenkin aluksi Anu oli vahvasti itsekin mukana ideoimassa asiakkaiden sisältöjä, kirjoittelemassa postauksia ja mukana kuvauksissa.
Tasapainoilua kasvun kanssa
Primaqin kasvaessa Anun rooli on muovautunut enemmän hallinnollisten tehtävien suuntaan – sopimusten laatimista, laskutusta ja numeroiden seurantaa. Hän kuitenkin pyrkii varmistamaan, että aikaa jää myös innovaatiolle ja uusille ideoille. Anu seuraa alan muutoksia ja trendejä tarkkaan, etsien mahdollisuuksia kehittää Primaqin palveluita entistäkin paremmiksi. ”Tämä vaatii tasapainoilua, mutta nautin siitä, että voin pitää korvani maailmalla ja tuoda uusia innovaatioita yrityksen toimintaan.”.
Tarina siitä, miten yksilön intohimo ja tiimin voima yhdessä muovaavat yrityksen matkaa
Nykyään Anulla on vahva ja monipuolinen tiimi ympärillään, joka on kasvanut hänen kanssaan. Kasvun myötä Anu on sisäistänyt, ettei tarvitse olla yksin vastuussa kaikesta. Tämä oivallus on tuonut helpotusta – ”Olen ylpeä meidän Primaq-tiimistä. On ihanaa huomata, kuinka yhdessä voimme saavuttaa tuloksia ja saada homman toimimaan saumattomasti.”, hän kehuu.
Vaikka Anu on tunnettu ideanikkari ja haluaisi edelleen osallistua kaikkeen, hän on ymmärtänyt rajallisen ajan ja resurssien merkityksen. Tämä on opettanut hänelle priorisoinnin tärkeyden – ”On tärkeää tunnistaa omat vahvuutensa ja jakaa vastuuta, jotta voimme saavuttaa parhaat tulokset yhdessä.”.
Kasvu tuo mukanaan uusia haasteita, mutta myös mahdollisuuden oppia ja kasvaa yhdessä tiimin kanssa. Luottamuksen ja tiimityön voima ovat avainasemassa, kun rakennetaan menestyvää ja kasvavaa yritystä.
Maailma rajana
Kysyttäessä mitä Anu odottaa tulevaisuudelta, vastaus kuuluu: “Kasvua, kasvua, kasvua.”. Anu odottaa myös uusien asiantuntijoiden aloitusta. Uudet digitaalisen markkinoinnin asiantuntijat aloittavat työnsä syyskuun aikana. ”Sieltä on tulossa taas ihania persoonia ja uutta intoa!”, Anu hihkaisee. ”On kutkuttava ajatus miettiä, millainen porukka meitä on vaikka kahden vuoden päästä – kuinka monta meitä on ja mitä kaikkea voimme saavuttaa.”, hän jatkaa.
Primaqin kasvu Suomen markkinoilla jatkuu, mutta rinnalle mahtuu myös uusia horisontteja.