Tuloksellinen somemarkkinointi ‒ 5 asiaa, jotka pitää ottaa huomioon

Toimiva ja tuloksellinen somemarkkinointi on monen tekijän summa. Ei siis riitä, että yritykselle luo somekanavat, kylvää muutaman postauksen ja korjaa uudet asiakkaat talteen muutaman kuukauden päästä. Tuloksellinen sometekeminen on kovaa työtä, joka ottaa oman aikansa. Kun kohderyhmälle viestitään heille sopivalla ja heitä kiinnostavalla tavalla, alkavat yrityksen sometilit pikkuhiljaa kasvaa ja kun niistä jaksaa huolehtia systemaattisesti, saavat ne yrityksen lopulta kukoistamaan. Tämän jälkeen voidaan puhua jo sadonkorjuusta, mutta kuten monella muullakin alalla, työ ei somessakaan lopu tekemällä.



Olemme koonneet tähän kirjoitukseen viisi eri asiaa, jotka täytyy ottaa huomioon jos tuloksellisen sosiaalisen median markkinoinnin ja sisällöntuotannon tekeminen kiinnostaa. Ja hei, vaikka ei kiinnostaisikaan, niin kerromme myös kuinka me voimme auttaa yritystäsi näiden asioiden kanssa. Meidän Someassari-palvelumme on kokonaisvaltainen palvelu, joka sisältää kaiken tarvittavan aina suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon erilaisia lisää tehoa tuovia lisäpalveluita unohtamatta. Palvelumme avulla sinä voit tehdä tuloksellista somemarkkinointia ilman, että sinun tarvitsee tilata kaikki siihen liittyvät palaset eri palveluntarjoajilta. No mitkä sitten ovat ne viisi asiaa, jotka pitää ottaa huomioon? Se selviää nyt.



Ole somessa

Well, daa… Uskokaa tai älkää, tuloksekas sometekeminen edellyttää sitä, että yritys löytyy sosiaalisesta mediasta. Jos olet käynyt verkkosivuillamme, blogissamme tai somekanavissamme tai jos olet kuunnellut podcastiamme Somevarttia, olet saattanut törmätä toteamukseen ”jos et ole somessa, et ole olemassa”. Niinhän se on. Some on nykyään yksi tärkeimmistä näkyvyyden ja markkinoinnin välineistä yrityksille, ja harva yritys pystyy saavuttamaan todellista potentiaaliaan ilman somea.


Ihanaa jos somekärpänen puraisee, mutta ennen kaikkiin mahdollisiin kanaviin ryntäämistä kannattaa ensin miettiä hetki: mikä on kohderyhmäsi, mistä heidät parhaiten tavoittaa ja millaista sisältöä heille voisi tuottaa? Kaikki kanavat eivät välttämättä ole tarpeellisia juuri sinulle, mutta jos noin kolme miljoonaa suomalaista käyttää sosiaalisen median kanavia joka viikko, ei yksikään yritys voi sanoa, etteivät he voisi hyötyä somesta millään tavalla. Ole siis somessa.


Miten me autamme tässä?

Jos et kuitenkaan vielä ole somessa, ei hätää. Someassari-palveluumme sisältyy uusien sometilien luominen ja autamme sinua myös alusta loppuun koko sosiaalisen median strategian määrittelyssä. Jos olet siis aivan hakoteillä mitä haluat tehdä tai mitä sinun pitäisi tehdä, voit huoletta kääntyä meidän puoleemme. Mikäli et halua ulkoistaa sosiaalista mediaa, mutta et pääse omin voimin alkuun, järjestämme myös yrityksille räätälöityjä somekoulutuksia, joissa voimme auttaa sinua juuri niissä asioissa, joissa itse haluat ‒ tarvittaessa myös niissä ihan ensimmäisissä askelissa.



Aktiivisuus

Pelkkä sometilien olemassaolo ei riitä, sillä tuloksekas sometekeminen edellyttää säännöllisyyttä. Säännöllisyys taas ei tarkoita pelkkää postausten tuuttaamista eri kanaviin, vaan säännöllisyyteen lukeutuu muun muassa myös seuraajien kommentteihin ja yksityisviesteihin vastaaminen, muiden postauksista tykkääminen ja niiden kommentointi sekä Instagramissa myös Story-ominaisuuden hyödyntäminen. Aktiivisuus vaikuttaa sekä seuraajien mielenkiintoon että myös kanavien algoritmeihin ‒ jos et ole aktiivinen, etkä hyödynnä monipuolisesti kanavien eri ominaisuuksia, algoritmi suosii muita tilejä sinun sijastasi. Epäaktiivisista sometileistä on enemmän haittaa kuin hyötyä, joten jos sinulla on epäaktiivisia sometilejä, joita sinulla ei ole aikomustakaan käyttää, poista ne. Heti.


Jos tiedät, ettei sinulla ole tarpeeksi aikaa sosiaalisen median sisällöntuotantoon, suosittelemme somen ulkoistamista. Ajan säästymisen lisäksi somen ulkoistamisella on nimittäin monia muitakin erilaisia hyötyjä, joista voit halutessasi lukea lisää aikaisemmin julkaistusta blogikirjoituksestamme: Miksi some kannattaa ulkoistaa?


Miten me autamme tässä?

Someassari-palveluumme sisältyy palvelupaketista riippuen tietty määrä uniikkeja postauksia per viikko. Uniikilla postauksella tarkoitetaan käytännössä yhtä tekstiä, joka voidaan julkaista monissa eri somekanavissa ‒ yhdellä uniikilla postauksella saat siis halutessasi saman postauksen useampaan eri kanavaan. Meidän työmme ei suinkaan lopu postausten julkaisuun, vaan me myös huolehdimme eri keinoin siitä, että postaukset ja sometilit saavat orgaanista näkyvyyttä. Tämä tarkoittaa käytännössä siis myös sitä, että seuraamme aktiivisesti somekanavissa tapahtuvia muutoksia ja pidämme sometekemisen aina niin sanotusti aallon harjalla.



Laadukkaat omat kuvat

Visuaalisuuden merkitys sosiaalisessa mediassa kasvaa vuosi vuodelta suuremmaksi. Siksi tuloksekas sometekeminen edellyttää siis myös laadukkaita kuvia ‒ ja nimenomaan omia ihan oikealla kameralla kuvattuja kuvia. Nykyajan älypuhelimillakin saa toki myös hyvää materiaalia, mutta suosittelemme aina käyttämään oikeaa kameraa. Verkon kuvapankkikuvia voi myös hyödyntää tarvittaessa silloin tällöin, mutta pelkästään niitä käyttämällä ei kovin pitkälle pötkitä. Yrityksen näköinen monipuolinen kuvapankki on siis merkittävä ja itseasiassa myös aivan ehdoton, jos haluaa tuloksia. Huomioitavaa on myös se, että tulevaisuudessa suurin osa sosiaalisen median sisällöstä koostuu videoista, joten laadukkaiden still-kuvien lisäksi kannattaa suosia myös liikkuvaa kuvaa joko videoiden tai erilaisten animaatioiden muodossa.



Vetävän someprofiilin luomista voidaan hieman kärjistetysti verrata nykyajan deittailuun ‒ jos ulkokuori ei miellytä, hyvin harvoja kiinnostaa mitä sieltä sisimmistäkään löytyy. Jos ulkonäkö on vähän rempallaan, tulee vaikutelma ettei itsestään huolehdita ja pahimmassa tapauksessa pidetään epäilyttävänä laitapuolen kulkijana. Yrityksen näkökulmasta epäsiisti ja sekava visuaalinen ilme voi käytännössä johtaa siihen, että yritys nähdään epäammattimaisena ja pahimmillaan myös epäluotettavana. Laadukas kuva ja visuaalisesti näyttävä sisältö herättää katselijan kiinnostuksen ja pysäyttää hänet tutkimaan tarkemmin.


Miten me autamme tässä?


Me rakastamme yhdistää visuaalisesti kauniita kuvia hyvään sisältöön. Meiltä saatkin yrityksesi näköistä ja ennen kaikkea visuaalisesti vaikuttavaa kuvamateriaalia aina teollisuudesta elintarvikkeisiin ja kauneudenhoitoon, tuotteista palveluihin ja varastorakennuksista luontoon ‒ käytännössä siis alalta kuin alalta. Someassari-palveluumme sisältyy tietty tuntimäärä valokuvausta paketin suuruudesta riippuen. Nämä tunnit on mahdollista jaotella eri ajankohtiin, jolloin tiettyinä kuvauskertoina voidaan keskittyä esimerkiksi tuotekuviin ja toisella kertaa henkilö- ja fiiliskuviin. Kuvauslokaationa voi toimia niin yrityksen omat toimitilat tai varastot kuin meidän toimistollamme sijaitseva valokuvausstudiokin. Mikäli lisäkuville tai lyhyille videoille tulee tarvetta, niin tarjoamme lisäpalveluna lisäkuvauksia ‒ ja videoista puheenollen, tarjoamme lisäpalveluna myös Instagram Reels -paketteja.



Kiinnostava sisältö

Kun kiinnostus on herätetty näyttävillä kuvilla, on aika tehdä vaikutus kiinnostavalla sisällöllä. Jos nyt jatketaan deittailumaailmassa, niin kaunista ulkokuorta jaksaa hetken, mutta se mitä pään sisällä liikkuu vaikuttaa siihen, syntyykö kanssakäymisestä jotain suurempaa ja pysyvämpää.


Hyvät tekstit ja kiinnostava sisältö saavat aikaan vuorovaikutusta, josta sosiaalisessa mediassa nimenomaan on kyse. Kiinnostavuus on tietysti subjektiivinen kokemus, mutta oikeanlaisella ja seuraajille jonkin tyyppistä hyötyä tuottavalla sisällöllä saadaan sitoutettua myös henkilöitä, joilla ei ole välttämättä koskaan mahdollisuuttakaan käyttää yrityksen palveluita. Tällaiset henkilöt ovat kuitenkin myös arvokkaita esimerkiksi yrityksen brändimielikuvan, somenäkyvyyden ja myynnin lisääntymisen kannalta, sillä heidän avullaan voidaan saada aikaan muun muassa positiivista word of mouth- eli WOM-markkinointia.


Miten me autamme tässä?

Erityiskykymme on poimia laajoistakin kokonaisuuksista olennaisimmat asiat ja pukea ne kohderyhmää kiinnostavaan muotoon siten, että teksti kuulostaa asiakasyritykseltä itseltään. Meillä on pitkä kokemus satojen eri yritystilien hallinnoimisesta niin B2B- kuin B2C-puolelta, joten olemme vuosien saatossa huomanneet, mikä toimii ja mikä ei. Jokainen asiakas on meille kuitenkin yksilö, joten palvelupaketti ja toimintatavat räätälöidään aina asiakkaan toiveiden mukaisiksi. Meille ei ole mikään ongelma opetella uusia toimintatapoja ja asioita ‒ päinvastoin, se saa meidät innostumaan entistä enemmän. Itseasiassa koko Someassari-palvelumme ja monet sen kylkeen tarjoamamme lisäpalvelut, kuten henkilöhaastattelut ja kotisivujen uudistaminen, ovat saaneet alkunsa asiakkaidemme toiveista. Sinä pyydät, me toteutetaan.



Maksettu mainonta

Maksetusta mainonnasta voisi kirjoittaa vaikka kokonaan oman blogikirjoituksen ‒ ja siksi me ollaankin tehty se jo. Ydinsanoma on kuitenkin se, että tuloksellinen sometekeminen edellyttää myös maksetun mainonnan hyödyntämistä. Toimivaa somea voi toki tehdä ilmankin, mutta jotta sosiaalisen median todellinen potentiaali saadaan valjastettua, ei maksettua mainontaa voi sivuuttaa. Kaikkein laadukkainkaan sisältö ei nimittäin välttämättä tule nähdyksi ilman maksettua mainontaa. Tämä ei ole meidän eikä muidenkaan markkinointitoimistojen salaliitto, vaan se liittyy yksinkertaisesti yritystoimintaan, sillä somekanavatkin ovat loppujen lopuksi puhdasta liiketoimintaa.


Erityisesti Facebook tulee vuosi vuodelta taitavammaksi yritysten somesisältöjen piilottamisessa. Jos se huomaa, ettet ole ikinä hyödyntänyt Facebookin maksetun mainonnan työkaluja, ei se kovin mielellään tee sinun profiiliasi näkyväksi, koska sinä et ole heidän liiketoiminnalleen kovin kannattava asiakas. Maksettu mainonta somessa on kuitenkin paitsi kaikkein edullisin tapa, mutta myös selkeästi parhaiten mitattava tapa markkinoida ‒ miksi sitä ei silloin hyödyntäisi? Jos haluat tietää tarkemmin siitä, miksi näin on, käy lukaisemassa se mainitsemamme maksetusta mainonnasta kirjoitettu blogikirjoitus täältä.


Miten me autamme tässä?

Someassari-palvelumme teho- ja superpaketteihin sisältyy myös *rumpujen pärinää* mainoskampanjoiden tuottaminen! Annamme ehdotuksen kampanjan sisällöstä, kohdentamisesta, kestosta ja budjetista sekä seuraamme sen toimivuutta ja raportoimme siitä sinulle. Maksetussa mainonnassa villit ideat ja kokeilumieli ovat valttia, sillä somemainonta tarjoaa kattavat analytiikkaraportit. Tästä syystä mitä enemmän mainoksia tekee, sitä paremmin oppii mikä toimii parhaiten juuri sinulle ja mikä ei. Tästä syystä suosittelemmekin säännöllisyyttä myös maksettujen mainosten osalta.



Eikä siinä vielä kaikki…

Tiesitkö, että tarjoamme Someassari-asiakkaillemme myös Google Ads -hakusanamainontaa? Jos siis haluat tavoittavan somen lisäksi lisätä näkyvyyttäsi myös Googlen hakutuloksissa ja sitä kautta lisätä myös liikennettä verkkosivuillesi, hoituu myös se meidän kauttamme. Voit lukea lisää Google Ads hakusanamainonnasta ja siitä mitä se on ja miten sitä tehdään täältä, ja jos palvelu kiinnostaa tai sinulla on jotain kysyttävää, voit ottaa meihin yhteyttä täältä. Voit myös pistää tästä tai ihan mistä tahansa muustakin asiasta matalalla kynnyksellä viestiä henkilökohtaiselle Someassari-palvelun yhteyshenkilöllesi ‒ jep, meiltä saa myös sellaisen. 😉


Meille uusi asiakas merkitsee aina uutta ystävyyttä ja mitäpä sitä ei ystäviensä eteen tekisi ‒ siksi haluammekin, että asiakkaamme saavat kaiken tarvitsemansa meiltä saman katon alta. Olemme utelias markkinointitoimisto, ja olemme aina valmiita tarttumaan rohkeasti ja innolla uusiin projekteihin. Haluamme jatkuvasti oppia uutta ja kehittää palveluitamme, ja siksi suhtaudummekin kaikkeen sillä asenteella, että jos emme osaa jotakin, niin sitten opetellaan. Voit siis aina rohkeasti ilmaista meille kaikki markkinointiin tai yritykseesi liittyvät toiveet, mutta kannattaa varoa mitä toivoo, sillä toiveet saattavat toteutua.