Toimiva ja tuloksellinen somemarkkinointi on monen eri tekijän summa. Ei siis riitä, että yritykselle luo somekanavat, kylvää muutaman postauksen ja korjaa uudet asiakkaat talteen muutaman kuukauden päästä. Tuloksellinen sometekeminen on kovaa työtä, joka ottaa oman aikansa. Kun kohderyhmälle viestitään heille sopivalla ja heitä kiinnostavalla tavalla, alkavat yrityksen sometilit pikkuhiljaa kasvamaan, ja kun niistä jaksaa huolehtia systemaattisesti, saavat ne yrityksen lopulta kukoistamaan. Tämän jälkeen voidaan puhua jo sadonkorjuusta, mutta kuten ei monella muullakaan alalla, ei somessakaan työ lopu tekemällä – eiköhän siis mennä asiaan:
Näy oikeissa kanavissa
Sosiaalinen media on yrityksille tänä päivänä yksi tärkeimmistä näkyvyyden ja markkinoinnin välineistä, ja harva yritys pystyy saavuttamaan todellista potentiaaliaan ilman somea. Ennen kaikkiin mahdollisiin kanaviin ryntäämistä kannattaa kuitenkin ensin miettiä hetki: mikä on kohderyhmäsi, mistä heidät parhaiten tavoittaa ja millaista sisältöä heille voisi tuottaa? Kaikki kanavat eivät välttämättä ole tarpeellisia juuri sinulle, mutta jos noin kolme miljoonaa suomalaista käyttää sosiaalisen median kanavia joka viikko, ei yksikään yritys voi sanoa, etteivät he voisi hyötyä somesta millään tavalla.
Jos et kuitenkaan vielä ole somessa, ei hätää. Kun ulkoistat meille sosiaalisen median sisällöntuotannon, räätälöimme juuri sinun tarpeisiisi sopivan palvelupaketin – tarvittaessa aloitetaan siis ihan alusta eli sopivien kanavien määrittelystä ja tilien luomisesta.
Aktiivisuus
Pelkkä sometilien olemassaolo ei riitä, sillä tuloksellinen sometekeminen edellyttää myös aktiivisuutta ja säännöllisyyttä. Pelkkä postausten tuuttaaminen eri kanaviin ei riitä, vaan aktiivisuuteen lukeutuu mm. myös seuraajien kommentteihin ja yksityisviesteihin vastaaminen, muiden tilien postauksista tykkääminen ja niiden kommentointi sekä somekanavien uusiin ominaisuuksiin tutustuminen. Aktiivisuus vaikuttaa sekä seuraajien mielenkiintoon että myös kanavien algoritmeihin ‒ jos et ole aktiivinen, etkä hyödynnä monipuolisesti kanavien eri ominaisuuksia, algoritmi suosii muita tilejä sinun sijastasi. Epäaktiivisista sometileistä on enemmän haittaa kuin hyötyä, joten jos sinulla on epäaktiivisia sometilejä, joita sinulla ei ole koskaan aikomustakaan käyttää, poista ne. Heti.
Jos tiedät, ettei sinulla ole tarpeeksi aikaa sosiaalisen median sisällöntuotantoon, suosittelemme sosiaalisen median ulkoistamista. Ajan säästymisen lisäksi somen ulkoistamisella on nimittäin monia muitakin erilaisia hyötyjä, joista voit halutessasi lukea lisää aikaisemmin julkaistusta blogikirjoituksestamme: Miksi some kannattaa ulkoistaa?
Visuaalisuuden merkitys sosiaalisessa mediassa korostuu vuosi vuodelta, ja siksi tuloksellinen sometekeminen edellyttää myös laadukkaita kuvia ‒ ja nimenomaan omia kuvia. Verkon ilmaisiin kuvapankkikuviin voi toki turvautua satunnaisesti, mutta pelkästään niitä käyttämällä yritys ei erotu eikä tuotettu sisältö todennäköisesti näytä yritykseltä itseltään. Laadukas, tunnistettava ja huomiota herättävä sisältö edellyttää siis omaa, monipuolista ja päivittyvää kuvapankkia. Huomioitavaa on myös se, että tulevaisuudessa suurin osa sosiaalisen median sisällöstä koostuu videoista, joten laadukkaiden still-kuvien lisäksi kannattaa suosia myös liikkuvaa kuvaa joko videoiden tai erilaisten animaatioiden muodossa.
Vetävän someprofiilin luomista voidaan hieman kärjistetysti verrata nykyajan deittailuun ‒ jos ulkokuori ei miellytä, hyvin harvoja kiinnostaa mitä sieltä sisimmistäkään löytyy. Jos ulkonäkö on vähän rempallaan, tulee vaikutelma ettei itsestään huolehdita ja pahimmassa tapauksessa pidetään epäilyttävänä laitapuolen kulkijana. Yrityksen näkökulmasta siis epäsiisti ja sekava visuaalinen ilme voi käytännössä johtaa siihen, että yritys nähdään epäammattimaisena ja pahimmillaan myös epäluotettavana. Laadukas kuva ja visuaalisesti näyttävä sisältö herättää katselijan kiinnostuksen ja pysäyttää hänet tutkimaan tarkemmin.
Me rakastamme yhdistää visuaalisesti kauniita kuvia laadukkaaseen sisältöön. Meiltä saatkin yrityksesi näköistä ja ennen kaikkea visuaalisesti vaikuttavaa kuvamateriaalia aina teollisuudesta elintarvikkeisiin ja kauneudenhoitoon, tuotteista palveluihin ja varastorakennuksista luontoon ‒ käytännössä siis alalta kuin alalta. Tuotamme kuvauspalveluita sekä kertaluontoisesti että jatkuvaan tarpeeseen mm. osana sosiaalisen median ulkoistamispalveluamme.
Kiinnostava sisältö
Kun kiinnostus on herätetty näyttävillä kuvilla, on aika tehdä vaikutus kiinnostavalla sisällöllä. Jos nyt jatketaan deittailumaailmassa, niin kaunista ulkokuorta jaksaa hetken, mutta se mitä pään sisällä liikkuu vaikuttaa siihen, syntyykö kanssakäymisestä jotain suurempaa ja pysyvämpää.
Hyvät tekstit ja kiinnostava sisältö saavat aikaan vuorovaikutusta, josta sosiaalisessa mediassa nimenomaan on kyse. Kiinnostavuus on tietysti subjektiivinen kokemus, mutta oikeanlaisella ja seuraajille jonkin tyyppistä hyötyä tuottavalla sisällöllä saadaan sitoutettua myös henkilöitä, joilla ei ole välttämättä koskaan mahdollisuuttakaan käyttää yrityksen palveluita. Tällaiset henkilöt ovat kuitenkin arvokkaita esimerkiksi yrityksen brändimielikuvan, somenäkyvyyden ja myynnin lisääntymisen kannalta, sillä heidän avullaan voidaan saada aikaan esimerkiksi positiivista word of mouth- eli WOM-markkinointia.
Erityiskykymme on poimia laajoistakin kokonaisuuksista olennaisimmat asiat ja pukea ne kohderyhmää kiinnostavaan muotoon siten, että teksti kuulostaa asiakasyritykseltä itseltään. Meillä on pitkä kokemus satojen eri yritystilien hallinnoimisesta niin B2B- kuin B2C-puolelta, joten olemme vuosien saatossa huomanneet, mikä toimii ja mikä ei. Jokainen asiakas on meille kuitenkin yksilö, joten palvelupaketti ja toimintatavat räätälöidään aina asiakkaan toiveiden mukaisiksi.
Somemainonnasta voisi kirjoittaa vaikka kokonaan oman blogikirjoituksen ‒ ja siksi me ollaankin tehty se jo. Ydinsanoma on kuitenkin se, että tuloksellinen sometekeminen edellyttää myös somemainonnan hyödyntämistä. Toimivaa somea voi toki tehdä ilmankin, mutta jotta sosiaalisen median todellinen potentiaali saadaan valjastettua, ei mainontaa voi sivuuttaa, sillä ilman sitä kaikkein laadukkainkaan sisältö ei nimittäin välttämättä tule nähdyksi. Tämä ei ole meidän eikä muidenkaan digitaalisen markkinoinnin toimistojen salaliitto, vaan se liittyy puhtaasti liiketoimintaan, sillä somekanavatkin ovat loppujen lopuksi yritystoimintaa.
Erityisesti Facebook tulee vuosi vuodelta taitavammaksi yritysten somesisältöjen piilottamisessa. Jos se huomaa, ettet ole ikinä hyödyntänyt Facebookin mainostyökaluja, ei se kovin mielellään tee sinun profiiliasi näkyväksi, koska sinä et ole heidän liiketoiminnalleen kovin kannattava asiakas. Somemainonta on kuitenkin paitsi kaikkein edullisin tapa, mutta myös selkeästi parhaiten mitattava tapa markkinoida ‒ miksi sitä ei silloin hyödyntäisi? Tarjoamme mainontaa jatkuvana tai kampanjaluontoisena palveluna sekä osana sosiaalisen median sisällöntuotantoa.
Kiinnostuitko?
Jos haluat kuulla palveluistamme lisää tai olet valmis ottamaan ensimmäisen askeleen kohti tuloksellista sosiaalisen median sisällöntuotantoa, ota meihin yhteyttä tai lähetä meille tarjouspyyntö, niin me olemme yhteydessä sinuun.