Uudenvuodenlupaus 2022 ‒ yritykset, nyt on teidän vuoronne

Vuosi 2021 vetelee viimeisiään ja on tullut jälleen aika tehdä lupauksia ensi vuodelle. Jos olet joskus tehnyt uudenvuodenlupauksen, tiedät varmasti, että ne on äärimmäisen helppoja tehdä, mutta sitäkin helpompia rikkoa. Tästä syystä uudenvuodenlupaus jääkin usein monen kohdalla hyväksi yritykseksi ‒ mutta tiedätkö mitä vaatii, että tulee hyväksi yritykseksi? Se vaatii tavoitteiden asettamista.


Uudenvuodenlupaus on käytännössä tietynlainen lyhyen aikatähtäimen tavoite ja siksi yrityksetkin voivat aivan hyvin tehdä uudenvuodenlupauksia. Nyt näin uuden vuoden kynnyksellä me kannustammekin yrityksiä tekemään uudenvuodenlupauksen vuodelle 2022. Hommaa helpottaaksemme, tai osan kohdalla ehkä päinvastoin hommaa vaikeuttaaksemme, on lupauksen liityttävä jollakin tapaa someen. Yllättyneet, tässä vaiheessa saa nostaa käden ylös.


Hyvä yritys, nyt on aika tehdä hyvä yritys, joka ei jää yritykseksi, jotta teidän yrityksestänne tulee hyvä yritys. On aika tehdä lupauksia.



Miksi tavoitteita kannattaa asettaa?

Ennen kuin aletaan lupailemaan asioita, on kuitenkin hyvä tietää, että miksi tavoitteita kannattaa ylipäätään asettaa. On helppo luvata ties mitä sen kummemmin asiaa miettimättä, mutta jokainen meistä on varmasti joskus kokenut, että tyhjistä lupauksista ei seuraa mitään hyvää kenellekään. Tavoitteiden asettamisesta ei kannata ottaa mitään suuria paineita, mutta jos tavoitteita ei ole aikomustakaan toteuttaa, on niitä ihan turha edes asettaa. Hieman kärjistetysti voisi samaan hengenvetoon myös todeta, että jos on tähän saakka pärjännyt liike-elämässä hyvin ilman minkäänlaisiin tavoitteisiin pyrkimistä, kannattaa pistää ehkä lotto vetämään.


Tavoitteet voidaan ajatella periaatteessa suuntaviivoina, joita seuraamalla yritys kulkee kohti visiotansa ollakseen sitä, mitä se todella haluaa olla. Mitä kunnianhimoisempi visio on, sitä merkittävämpi rooli tavoitteilla on. Mikäli tavoitteita ei ole asetettu, on olemassa riski, ettei yrityksen liiketoiminta kehity tai se ohjautuu väärään suuntaan. Kun tavoite on tarkka, jollakin tapaa mitattava, realistinen, olennainen ja jollakin tapaa aikaan sidottu, toimii se tavallaan sinä rauhoittavana navigaattorin äänenä, joka kertoo missä tilanteessa kääntyä mihinkin suuntaan ja kuinka kovaa saa painaa kaasua.


10 ehdotusta: yrityksen uudenvuoden(some)lupaukset vuodelle 2022

Kasasimme valmiiksi kymmenen erilaista käsk… ehdotusta siitä, millaisia uudenvuodenlupauksia yritys voi tehdä sosiaalisen median suhteen. Riippuen yrityksen somesisällöntuotannon nykytilanteesta, resursseista ja osaamisesta, voi listasta valita joko yhden tai useamman lupauksen toteutettavaksi:


🖤 ”Vuonna 2022 teemme sometilit ja alamme tuottaa niihin sisältöä aktiivisesti.”

🖤 ”Vuonna 2022 olemme aktiivisempia somessa.”

🖤 ”Vuonna 2022 panostamme enemmän maksettuun markkinointiin.”

🖤 ”Vuonna 2022 otamme uudet laadukkaat henkilöstökuvat.”

🖤 ”Vuonna 2022 päivitämme yrityksemme kuvapankin.”

🖤 ”Vuonna 2022 panostamme enemmän videosisällöntuotantoon.”

🖤 ”Vuonna 2022 alamme tekemään Instagram Reelsejä.”

🖤 ”Vuonna 2022 teemme enemmän osallistavia somepostauksia.”

🖤 ”Vuonna 2022 seuraamme tarkemmin somekanaviemme analytiikkatietoja.”

🖤 ”Vuonna 2022 keskitymme paremmin omaan osaamiseemme ja palkkaamme Someassarin pitämään huolta yrityksemme sometileistä.”


Vinkki: Lupaus on helpompi lunastaa, jos sitä vielä hieman tarkentaa. Jos siis päätät panostaa vaikkapa videosisällöntuotantoon, voit tarkentaa lupausta esimerkiksi määrittämällä kuinka monta kertaa viikossa postaat sosiaaliseen mediaan liikkuvaa kuvaa. Numeeristen tavoitteiden asettamisessa kannattaa kuitenkin aina huomioida, että epärealististen tavoitteiden asettamisella ei ole minkäänlaista positiivista vaikutusta (paitsi ehkä vitutu… ketutuskäyrään).


Bonusvinkki: Lupaus on helpompi pitää, jos siitä kertoo ääneen muille. Jos siis päätätte tehdä uudenvuodenlupauksen, viestikää siitä ensin sisäisesti henkilöstölle ja sitten myös ulkoisesti muille. Kun muutkin tietävät tehdystä lupauksesta, on sen rikkominen huomattavasti vaikeampaa ‒ ja sitähän me emme lähtökohtaisestikaan halua.


Myös me Primaqilla olemme tehneet uudenvuodenlupauksen: Me teetimme loppusyksystä asiakastyytyväisyyskyselyn, jonka yhteydessä lupasimme, että hyödynnämme kyselyn tuloksia toimintamme kehittämisessä ‒ ja toiminnan kehittäminen me ollaankin itseasiassa pistetty jo rytinällä työn alle ja siitä suoraan toteutukseen. Ensi vuonna me teemme nimittäin merkittäviä muutoksia toimintatapoihimme, minkä myötä meidän uudenvuodenlupauksemme on seuraava:


”Vuonna 2022 valjastamme entistä kattavammin ja monipuolisemmin ammattitaitoisen tiimimme kykyjä asiakkaidemme käyttöön.”



Pysykää siis mukana matkassa, kohta nimittäin taas mennään ja lujaa. Palataan ensi vuonna! 🖤