5 (+1) vinkkiä hyvään biografiaan



Instagramin biografia, lyhyemmin sanottuna bio, on ensimmäinen asia, joka pistää silmään profiiliin saavuttaessa. Bio on se paikka, josta olennaisin informaatio löytyy nopeasti ja näppärästi yhdellä vilkaisulla. Tärkeä tekijä ensivaikutelman suhteen siis! Bio on lyhenne englanninkielisestä sanasta biography eli suomennettuna elämänkerta. Se on ikään kuin yrityksen infotaulu, johon on koottu kaikki oleellinen tieto. Toki ei makeaa mahan täydeltä, sillä bioon mahtuu vain 150 merkkiä. Kovin pitkää monologia sinne ei siis ole mahdollista avautua. Kuinka sitten koota biosta huomiota herättävä, mutta sisällöltään tarpeeksi napakka? 🤔


Huom! Muista ottaa yritysprofiili käyttöösi, jotta saat alla olevat vinkit käyttöön!


Selkeä nimi


Selkeä nimi on yksi niistä asioista, jonka perusteella ihmiset Instagramissa hakevat yritystäsi. Kirjoita siis yrityksenne nimi / toimiala kokonaisuudessaan heti ensimmäiseksi. Nimi on eri asia kuin tilin käyttäjänimi – nimi näkyy tummennettuna profiilin yläosassa, käyttäjänimen alapuolella. Mikäli käyttäjänimenä on jo yrityksen nimi, on aiheellista miettiä, voisiko nimen kohdalla lukea jotain muuta, jotta vältetään turhaa toistoa. Esimerkiksi Primaqilla Instagramin käyttäjänimi on "Primaq", ja nimen kohdalla lukee "Someassari" – palvelu, josta meidät tunnetaan ja jolla meitä oletettavasti haetaan.


💡 Psst… Vinkki myös käyttäjänimen valintaan: vältä erikoismerkkejä, kuten alaviivoja, pisteitä, huutomerkkejä jne., sillä ne estävät löydettävyyttä niin somessa kuin Googlessa. Jos yrityksenne käyttäjänimi sellaisenaan on varattu, voi perään erikoismerkkien sijaan laittaa vaikkapa “oy”, “ab”, "fin" tai "finland" – mikä onkaan yrityksellenne relevantein. Putkeen kirjoitettu nimi ilman erikoismerkkejä parantaa profiilinne löydettävyyttä ja auttaa someprofiilinne listautumaan Googlessa ylemmäksi.


Toimialakuvaus


Mikä on toimialanne? Nimenne jälkeen biossa näkyy toimialanne. Instagramin tarjoamasta valikoimasta löytyy melko laajasti eri vaihtoehtoja, joten alaanne kuvaava nimike varmasti löytyy. Suosittelemme etsimään hieman eri hakusanoilla, jos kuvaavaa nimikettä ei meinaa löytyä. Toimialaluokituksen saa myös piilotettua, jos ei koe sitä relevanttina tietona.


Oleellinen informaatio yrityksestä


Mitä käytännössä teette ja kenelle? Bioon kannattaa kuvailla yhden lauseen verran, miksi yrityksenne on olemassa. Se voi olla kuvailu tiivistetysti siitä, mitä palveluita tai tuotteita valikoimastanne löytyy tai kenelle niitä myydään. Hyvä keino on myös vastata yhdellä lauseella kysymykseen "Mitä ongelmia yrityksenne tarjoamat palvelut / tuotteet ratkaisevat?". Lyhyen kuvailun lisäksi bioon voi halutessaan lisätä myös yrityksenne sloganin tai hashtagin, mikäli sellainen on käytössä.


Linkkipuu


Instagramin bioon mahtuu vain yksi linkki (ainakin tällä hetkellä), joten se kannattaa käyttää harkitusti. Monella se on yrityksen kotisivut, joka on ihan hyvä vaihtoehto. Mikäli useammalle linkille kuitenkin on tarvetta, niinkuin yleensä on, on syytä luoda erillinen "linkkipuu", johon on mahdollista linkittää useampia eri linkkejä. Linkkipuun avulla bioon saa liitettyä rajattoman määrän linkkejä, jotka voivat olla esimerkiksi yrityksen nettisivut, palveluvalikoima sekä ajanvarauskalenteri. Näin julkaisuissa on helpompi ohjata liikennettä suoraan haluamalleen landing pagelle. On hyvä muistaa, että someselaajilla on kiire. He eivät ehdi tai jaksa etsiä oikeaa sivua, mikäli bion linkki ohjaa vain kotisivujen etusivulle.


Yhteydenottopainikkeet kuntoon


Muista hyödyntää Instagramin yhteydenottopainikkeita, joista voit valita teille sopivimmat. Näin profiilinne vierailija saa teihin yhteyden yhdellä napin painalluksella. 👨🏼‍💻📞 Valikosta löytyy mm. soitto-, sähköposti- sekä ajanvarauspainikkeet.


+1: emojeita elävöittämään


Emojit elävöittävät, myös vakavampien asioiden äärellä! Bion tekstin sekaan kannattaa lisätä emojeita elävöittämään tekstiä ja herättämään huomiota – näin teksti näyttää visuaalisesti kiinnostavammalta ja luo yrityksestä dynaamista kuvaa. Ihan mitä tahansa emojeita bioon(kaan) ei kannata nakata, mutta muutama alaanne tai yritykseenne sopiva emoji tekee jo tehtävänsä. Emojeiden kirjo on nykyään niin monipuolinen, että vaihtoehtoja löytyy joka alalle.