Yrityspodcast ‒ ollako vaiko eikö olla?


Olet varmasti huomannut, että podcastit ovat tänä päivänä kaikkien huulilla ‒ tai no siis oikeastaan korvilla. Podcastit eivät kuitenkaan ole mikään uusi asia, sillä ensimmäisiä podcasteja on julkaistu jo noin 20 vuotta sitten. Miksi ne sitten ovat juuri nyt nousseet jättimäiseen suosioon ja miten yritys voisi saada osansa tuosta suosiosta? Vai voiko? Kannattaako yrityksellä ylipäätään olla oma podcast? Meillä on asiasta selkeä mielipide.


Mikä on podcast?

Aloitetaan pienellä nice to know -tiedolla, jonka avulla voit ehkäpä joku päivä loistaa pubivisassa: sana podcast on yhdistelmä sanoista iPod ja broadcasting. Podcast-sanalla viitataan siis käytännössä MP3-soittimeen ja radio- tai televisiolähetykseen, mikä itse asiassa kuvaa melko hyvin myös sitä, mikä podcast todellisuudessa on. Se on radiolähetyksen kaltainen verkon kautta julkaistava äänitallenne, jonka kuuntelija voi kuunnella (radiolähetyksestä poiketen) itselleen parhaiten sopivana ajankohtana. MP3-soittimella kuuntelu on nykyään ehkä hieman harvinaisempaa, mutta hei, tyyli on vapaa!


Vaikka podcastit mielletäänkin pääsääntöisesti äänitallenteiksi, voidaan niitä halutessa julkaista myös videomuodossa, jolloin voidaan käyttää myös termejä video podcast, webcast tai tittididii: vodcast. Rakkaalla lapsella on tässäkin tapauksessa monta nimeä, mutta kiistatonta on se, että podcasteja rakastetaan ‒ niin meillä kuin muuallakin.


Miksi podcastit ovat niin suosittuja?

Yksi suurimmista syistä on se, että podcastien kuunteleminen on niin valtavan helppoa, koska sitä voi tehdä oikeastaan missä tahansa ja milloin tahansa. No ehkä podcastin kuuntelu kesken palaverin tai treffien ei ole kovin kohteliasta, mutta ehkäpä pointti tuli kuitenkin selväksi.


Ihmisten elämäntyyli on nykyään kovin kiireinen ja arki voi olla ajoittain hyvinkin hektistä, jolloin vuorokauden tunnit tuntuvat loppuvan aina kesken. Työpäivään ja työmatkoihin kuluu melkoinen tovi, täytyy laittaa ruokaa, koti pitäisi siivota ja jossakin välissä pitäisi ehtiä harrastaakin. Entäpä sitten itsensä kehittäminen ja rentoutuminen? Yksi merkittävä syy podcastien suosioon onkin se, että se on sisällöntuotantomuoto, joka loksahtaa kiireiseen arkeen helposti. Se ei vaadi yhtä tarkkaa keskittymistä, eikä se sido sinua minkään asian ääreen samalla tavalla kuin esimerkiksi tekstin lukeminen tai videon katselu, vaan sitä voi tehdä muun tekemisen ohella. Radiomedian teettämän tutkimuksen mukaan podcasteja kuunnellaankin kaikista eniten kotitöiden lomassa ja liikenteessä.


Toinen seikka on laatu ja valinnanvara. Laadukkaita podcasteja on nykyään tarjolla valtavasti aiheesta kuin aiheesta. Niiden avulla voi viihtyä ja rentoutua, mutta myös inspiroitua, oppia uutta ja lisätä tietoisuutta itseään kiinnostavista asioista. Olit siis kiinnostunut sitten vaikkapa uutisista, historiasta, sosiaalisen median sisällöntuotannosta, urheilusta, sijoittamisesta, kauneudesta ja terveydestä tai true crimesta, kuunneltavaa löytyy niin suomeksi kuin muillakin kielellä.


Kannattaako yrityksen perustaa oma podcast?

Ehdottomasti kannattaa! Siitä huolimatta, että podcastit ovat tällä hetkellä suositumpia kuin koskaan, on etenkin yritysten podcast-meressä vielä tilaa ja lisäksi podcastien käyttö mainonnan välineenä on vielä muihin kanaviin verrattuna alihyödynnettyä. Tilanteet kuitenkin elävät jatkuvasti ja se mikä on todellisuutta tänään, ei välttämättä ole sitä enää huomenna. Siksi me kehotammekin lastaamaan laivan timanttisella sisällöllä, valloittavilla persoonilla sekä voittajan asenteella ja aloittamaan seilailun podcast-aalloilla. Kun muut merenkävijät saapuvat paikalle, olet jo kaukana horisontissa. Tässä neljä merkittävää syytä, miksi yrityspodcast on hyvä idea.


Podcastin tuottaminen on helppoa

Podcastin perustaminen ei edellytä merkittäviä investointeja, sillä periaatteessa siihen tarvitaan ainoastaan tietokone ja (laadukas) mikrofoni sekä rauhallinen, mahdollisimman äänieristetty paikka jaksojen äänittämiselle. Psst: monet äänittävät podcasteja autossa! 🚗 Lisäksi jos sinä tai työntekijäsi olette oikein supliikkeja sanaseppoja, pärjäätte todennäköisesti hyvin pienellä editoinnilla, jolloin jaksojen editoinnistakaan ei tarvitse ottaa suuria paineita. Me ollaan muutenkin sitä mieltä, että luonnollisuus ja aitous on parasta ‒ sanoissa sekoaminen, spontaanit nauruhepulit ja outo ajatuksenjuoksu on täysin ok ja jopa suositeltavaa! Se on juuri sellaista aitoa ja rehellistä sisältöä, josta kuuntelijatkin tykkäävät. Laadukas sisältö edellyttää toki sisällön suunnittelua ja jaksojen käsikirjoittamista, mutta kuten sanottu, täydellisyys on usein aitoutta, ei virheettömyyttä. Ja se kyllä kuuluu podcastista, mikäli jaksot ovat liian suunniteltuja ja editoituja.


Pääset lähelle kuuntelijoita ja sitoutat asiakkaitasi

Podcastin avulla pääset asiakastasi lähelle tavalla, joka ei ole mahdollista muiden kanavien kautta. Harvoin sitä esimerkiksi voi rupatella suoraan asiakkaan korvaan silloin, kun hän laittaa ruokaa tai istuu vessassa. Toisaalta mistäpä sitä tietää, mitä asiakkaat puuhaavat vaikkapa silloin, kun otat heihin yhteyttä puhelimitse. Etätyöaikana kaikki on mahdollista.


Se, mikä kuuntelijoiden lähelle pääsemisessä ja asiakkaiden sitouttamisessa on kaikkein merkittävin pointti, on se, että podcastin kuuntelu tapahtuu kuuntelijan omasta aloitteesta. Siinä missä yritys itse tai esimerkiksi sosiaalisen median algoritmit ohjaavat viestin näkymistä sopivalle kohderyhmälle muissa mainosvälineissä, on podcastin kuuntelu kuuntelijan oma valinta. Maininnan arvoista on myös ajankäyttö, sillä podcasteilla on mahdollista saada kuuntelijan huomio huomattavasti pidempikestoisesti verrattuna muihin sisältömuotoihin. Podcast-jaksojen keskimääräinen pituus on tällä hetkellä noin 40 minuuttia ja sisällön ollessa hyvää, kuunnellaan jaksot yleensä loppuun saakka. Kuinka usein joku viettää saman ajan yrityksen sosiaalisen median postauksen tai mainoksen parissa? Podcastin avulla sinulla on loistava tilaisuus tulla oikeasti kuulluksi.


Voit jakaa omaa asiantuntijuuttasi

Tutkimusten mukaan yksi tärkeimmistä motiiveista podcastien kuuntelulle on halu oppia uutta. Yrityksenä te olette alanne asiantuntijoita, joten mitäpä jos jakaisitte tietouttanne muillekin? Podcastissa voitte osoittaa tuntevanne oman toimialanne ja kertoa luontevasti omasta tuotteestanne ja/tai palvelustanne tavalla, joka ei ole mainosmaista myyntiä. Radion kuuntelemisen myötä ihmiset ovat toki tottuneet kuuntelemaan mainoksia, mikä onkin todennäköisesti syy, miksi enemmistö podcastien kuuntelijoista hyväksyy mainonnan ja sponsoroinnin podcastien yhteydessä. Konkreettiset vinkit ja niiden rinnastaminen yrityksen tarjontaan on yleensä kuitenkin aina toimivampi vaihtoehto niin podcastin tekijälle kuin sen kuuntelijallekin.


Se on loistava tapa kehittää yrityksen brändimielikuvaa

Sosiaalisessa mediassa ja erityisesti Instagramissa voidaan viestiä tehokkaasti siitä, miltä yritys ja brändi näyttävät. Podcastin avulla taas voidaan viestiä siitä, miltä yritys ja brändi kuulostavat. Brändi ja siihen liitettävät mielikuvat muodostuvat tietysti aina muiden ihmisten mielissä, mutta podcast on mitä mahtavin keino ohjata brändimielikuvaa haluttuun suuntaan ‒ jo pelkästään 20 minuutin pituisen jakson kuuntelu on merkittävä brändin parissa vietetty aika.


Podcastin avulla voidaan tuoda tehokkaasti esille myös sitä, millaisia persoonia yrityksessä työskentelee. Onko sinun yrityksesi täynnä iloa ja naurua vai karismaattisia puhujia samettisin äänin? Löytyykö porukasta ihanalla murteella varustettu puhuja tai joku, jonka tilannekomiikka on vertaansa vailla? Podcastit mahdollistavat sen, että huipputyypit pääsevät kertomaan yrityksestä tai yritykselle tärkeistä asioista niin, että kaikki ihanat persoonalliset piirteet pääsevät kiinnostavan asiasisällön kanssa parrasvaloihin. Ja hei, koska hyvät tyypit vetävät puoleensa hyviä tyyppejä, saatat löytää tiimiisi myös uusia innokkaita tekijöitä! Brändimielikuvan kehittämisen lisäksi podcastilla voidaan kehittää myös työnantajamielikuvaa.


Primaqin podcast: Somevartti 🎧

Olisiko sinulla vartti aikaa puhua somesta? Tai olisiko sinulla vartti aikaa kuunnella, kun me puhutaan? Olisimme melko huonoja merenkävijöitä, jos kehottaisimme muita lähtemään podcast-aalloille olematta siellä myös itse. Somevartti on Primaqin oma podcast, jossa someasiantuntijamme Eevi ja Paula kertovat parhaat asiantuntijavinkkimme, jotta sinäkin voit tuottaa visuaalisesti näyttävää ja kiinnostavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Jos siis olet vinkkejä vailla somen suhteen tai haluat hyvän esimerkin rennolla nykyaikaisella otteella asiantuntijasisältöä tuottavasta podcastista, ota itsellesi kupillinen kahvia ja tee kahvitauostasi somevartti kuuntelemalla meitä Spotifyssa. 💜💚