© 2020 Primaq Group Oy          Y-Tunnus 1533292-1         Tietosuojaseloste

  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Primaq YouTube

Miksi yrityksen kannattaa olla somessa? + Vinkkejä!

Yksinkertaista: siksi, koska asiakkaat ovat siellä.


Oikein tehtynä somemarkkinointi on yrittäjälle tuottoisa ja ilmainen markkinointikanava. Some ei ole ainoastaan kanava, jossa kerrotaan informaatiota yrityksestä ja sen tuotteista/palveluista, vaan se on pienikynnyksistä läsnäoloa asiakkaiden ja potentiaalisten sellaisten parissa.


Sosiaalisen median merkitys yritysmaailmassa korostuu entisestään. Siellä tulee olla, oli yritys sitten iso tai pieni. Some markkinointikeinona pitää sisällään paljon mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Tärkeimpiä niistä ovat tunnettavuuden kasvattaminen, potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen, liikenteen lisääminen verkkosivuille, liidien kerääminen ja myynti. Mikäli someen ei panosteta tai siellä tehdään virheitä, vaikuttaa se negatiivisesti brändiin.  Esimerkiksi oudot ja sotkuiset sometilit (varsinkin yhdistettynä huonoihin verkkosivuihin!) voivat aiheuttaa kovinkin negatiivisia fiiliksiä katsojassa. Näin voidaan kokea, ettei yritys ja sen tarjoamat palvelut/tuotteet ole houkuttelevia, tai jopa luulla, että liiketoiminta on loppunut, mikäli viimeisin somepäivitys on tullut toissavuoden kesäkuussa.

Somemarkkinointi ei ole ydinfysiikkaa – se vaan vaatii suunnittelua ja aikaa, sekä mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä halutulle kohderyhmälle räätälöitynä. Tärkeintä on suunnitelmallinen ja tavoitteellinen tekeminen.

Tässä muutama vinkki, joiden avulla teet oikein sisältöä someen:


Mieti kohderyhmä edellä. Missä tavoittelemasi kohderyhmä on, ole siellä itsekin. Vaikka somen palveluita on lukemattomia, se ei tarkoita, että yrityksen olisi oltava niissä kaikissa läsnä. Yritysten tulee miettiä tarkasti, mitä somepalvelua tavoitettava kohderyhmä käyttää. Kanavavalinnan lisäksi somessa tulee puhua kieltä, jota kohderyhmä ymmärtää. Mieti, minkälainen kieliasu ja fiilis tehoaa sinun asiakkaisiisi


Mieti tavoitteesi, ja niiden perusteella oikeat mittarit. Haluatko kasvattaa tunnettavuutta, saada yhteydenottoja vai kenties korostaa asiantuntijuuttasi? Tavoitteiden perusteella valitse keinot, joiden avulla mitata somen onnistumista. Kunkin sometilin analytiikasta näkee melko kattavasti, miten hyvin ja keitä sisältö tavoittaa


Perusasiat kuntoon. Perusta tilisi huolellisesti, katso että sieltä löytyy kaikki oleelliset tiedot ja että yleisnäkymä on visuaalisesti hieno ja brändiäsi tukeva. On tärkeää, että brändi näyttää yhtenäiseltä somessa, verkkosivuilla, ulkomainonnassa, esitteissä ja missä vain, sekä visuaalisesti, graafisesti että kielellisesti


Päivitä säännöllisesti, laatu ennen määrää. Mieti aikataulu: kuinka usein päivität kanavia, mihin aikaan ja mitä. Hyvä päivitystahti on säännöllinen. Mieti jokaisen päivityksesi pointti – miksi julkaisen tämän? Mikäli pointtia ei ole, jätä julkaisematta. Panosta laadukkaisiin päivityksiin, jotka antavat seuraajalle jotain


Ole nykyaikainen. Ota selvää nykyajan trendeistä ja kokeile niitä rohkeasti. Hyvä tapa lisätä tilin näkyvyyttä on ottaa aina ensimmäisten joukossa haltuun kanavien uusimmat ominaisuudet, koska a) ne kiinnostavat ja b) algoritmi haluaa esitellä uusia ominaisuuksia mahdollisimman laajalle yleisölle. Tällaisia ovat tällä hetkellä esimerkiksi Instagramin IG-TV ja Instagram Stories


Ole vuorovaikutteinen ja keskustele. Some tarjoaa mahdollisuuden olla oikeasti lähellä asiakkaita ja potentiaalisia sellaisia – some tarjoaa heille alustan, jossa he voivat esittää ajatuksiaan, kysellä, antaa palautetta sekä pyytää apua. Vastaa mahdollisimman reaaliajassa ja ystävällisesti kaikkiin saamiisi kommentteihin, niin onnistut varmasti sitouttamaan seuraajiasi. Jos somessa tapahtuviin kohtaamisiin suhtautuu välinpitämättömästi, ylimielisesti tai vähätellen, pääsee seuraajista helposti eroon


Löydy. Pidä nimimerkkisi selkeänä (unohda oudot välimerkit!) ja sellaisena, millä oletat asiakkaiden lähtevän tiliäsi netistä etsimään. Käytä relevantteja paikkamerkintöjä, häshtageja yms., joiden avulla julkaisu voi levitä. Mikäli tavoittelet suomenkilisiä seuraajia, käytä suomenkielisiä häshtageja. Hyvä määrä häshtageja on 10-20 per kuva. Ne tuovat ilmaista näkyvyyttä esimerkiksi netin hakukoneissa


Ole kärsivällinen. Älä odota pikavoittoja somessa, vaan valmistaudu pitkäjänteiseen työhön – näin saa parhaat tulokset. Seuraajamäärien kasvattaminen vie aikaa, koska kilpailua on paljon. Some vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, tarkkaa brändin rakentamista ja roppakaupalla suunnittelua. Näin saa selvemmät sävelet, ja sisällön tuottaminen helpottuu. Amatöörimäinen ilme syntyy, kun tekee vähän sitä-sun-tätä. Ennemmin kuitenkin pitkäjänteisellä työllä viisi sitoutunutta seuraajaa, joista voi saada uskollisia asiakkaita kuin 50 sellaista, joista ei saa asiakkaita koskaan.

Pelkästä läsnäolosta ei siis juuri ole hyötyä, ellei sitä ymmärrä hyödyntää. Somessa pitää olla aktiivinen ja siellä tulee oikeasti näkyä. Eikä näkyä miten tahansa, vaan visuaalisesti brändiäsi tukien, yhtenäisesti, ilman kirjoitusvirheitä ja sitten pitäisi vielä painua mieleen ja herättää tunteita, tuoda hyötyä asiakkaille, olla kiinnostava sekä välittää oikeanlaista fiilistä.


Psst. Tutkimusten mukaan 80% ostoprosessin kartoitusvaiheesta tapahtuu jo verkossa – taisit sinäkin löytää tämän tekstin somen kautta?


Nykyään sometaidot kuuluvat jokaisen firman työkalupakkiin. Jokaisesta yrityksestä kyllä löytyy jotakin mielenkiintoista, mistä päivittää. Se on fakta, että aktiivisella ja onnistuneella somekäytöllä voi lisätä yrityksen brändiarvoa, tuoda näkyvyyttä esimerkiksi jollekin tietylle tuotteelle/palvelulle ja vaikuttaa suoranaisesti asiakkaiden kulutukseen ja yrityksen myyntiin. Jos yrityksesi somekäyttäytyminen huolettaa, anna meidän tehdä se puolestasi.




#someassari #markkinointi #sosiaalinenemedia #primaq