top of page

Asenteesta kiinni

Tehokas digimarkkinointi vaatii paloa ja kiinnostusta alaa kohtaan – somekanavia tulee selailla, erilaisia toimintoja kokeilla ja trendejä seurata. Näinpä me selailimme, ja vastaan tuli Matti Hämeenahon LinkedIn-postaus asenteen vaikutuksesta menestymiseen. Postaus oli mainio, ja me pyysimme Mattia kertomaan meille aiheesta lisää.


Koulutus osana tämän vuoden tärkeimpiä teemoja

Suunnitellessamme marras-joulukuussa 2022 tämän vuoden tavoitteita ja teemoja, nousi henkilöstön koulutus heti yhdeksi tärkeäksi aiheeksi. Vuonna 2023 olemme panostaneet asiantuntijoidemme osaamiseen, jatkuvaan kehittymiseen ja työn mukavuuteen. Henkilöstömme on suorittanut laaja-alaisesti alan sertifikaatteja, ja sertifikaattien lisäksi olemme järjestäneet useampia koulutuksia, joista tämä oli yksi mieleenpainuvimmista. Tässä blogikirjoituksessa kerromme Asennekoulutuksessa läpi käytyjä asioita, jotka jäivät erityisesti mieleen.


Asennekoulutus Primaqin henkilöstölle

Itsensä on laitettava likoon, jos haluaa menestyä

Ihmisen pahin vihollinen on hän itse. Etenkin suomalaisilla oma pää pistää herkästi vastaan ja on onnistumisten tiellä. Ihmiset voivat saavuttaa käsittämättömiä tuloksia, kun vaan itse haluavat ja päättävät niin.


Päätä, mitä tavoittelet. Tähtäätkö huippusuorituksiin vai riittääkö sinulle keskinkertainen?

Ole rehellinen itsellesi. Haetko oikoteitä onneen vai oletko valmis laittamaan itsesi likoon?


Kaikki haluavat menestyä, useat tekemättä mahdollisimman vähän sen eteen. Mikäli haluat menestyä ja tienata, sinun on oltava valmis siihen, mitä se vaatii – paljon töitä, kovaa asennetta ja epäonnistumisia. Ja vielä lisää töitä.


Tekijät tekee ja menestyy, muut odottelee ja himmailee

Tällä hetkellä on huono taloudellinen tilanne sellaisille yrityksille, jotka niin tyytyvät

ajattelemaan. Taantuma jakaa yritykset kahteen osaan: toiset ajattelevat, että nyt ei voi pärjätä, toiset taas painavat kaasua ja menevät rohkeasti eteenpäin.


Kumpaan kastiin sinä kuulut?


Yksi Primaqin arvoista on aina ollut rohkeus. Sen avulla olemme menneet eteenpäin, vaikeammistakin ajoista huolimatta, pian jo yhdeksän vuotta. Meillä on vahva usko omaan tekemiseemme, eivätkä vastoinkäymiset voi sitä horjuttaa. Niistä opitaan.


Se mihin uskot, sen myös saat

Digimarkkinointi, niin kuin moni muukin ala, on fiilislaji. Saavutettavat tulokset ovat hyvin pitkälti omasta asenteesta kiinni. On hyvä tiedostaa, miten herkästi omat fiilikset kumpuavat toiselle osapuolelle. Mikäli et itse usko omaan juttuusi, miten voit olettaa toisen osapuolen uskovan? Mikäli haluat menestyä, mieti näitä asioita:


· Päätä, mihin uskot ja mitä tavoittelet.

· Vaadi kovia suorituksia.

· Tee kunnon tavoitteet.

· Varaudu vaikeuksiin ja hyväksy ne etukäteen.

· Se mihin uskot, välittyy suoraan toiselle osapuolelle.

· Älä valehtele itsellesi.


Monet yritykset ja työntekijät vaativat itseltään vain keskinkertaista, koska he pelkäävät epäonnistumista. Kun menestykseen ei päästä, syyt laitetaan usein ulkoisten asioiden syyksi, eikä itseensä mennä. ”Nyt on niin huono taloudellinen tilanne, siksi kauppa ei käy.” tai ”Turha edes yrittää, niin ei tarvitse pettyä.” – näin ei anneta itselle edes mahdollisuutta menestyä.


Käytä työaika tehokkaasti, niin kotona ei tarvitse miettiä

Työn ja vapaa-ajan erottaminen voi toisinaan olla hankalaa.

Näppärä keino pitää balanssi näiden suhteen on yksinkertaisesti käyttää työaika tehokkaasti töihin, jolloin töitä ei tarvitse tehdä tai miettiä kotona.


Digital Marketing Sales Specialist

Vaali hyvää fiilistä ja tiimihenkeä

Heti koulutuksen aluksi vetäjä kertoi aistivansa meidän lämpimän tiimihengen, ja kehotti meitä vaalimaan sitä. Hyvän ilmapiirin vallitessa saamme yhdessä ihmeitä aikaan. Työ on iso osa elämää, ja on kaikkien etu, että työpaikalla on hyvä fiilis. Näin voittavat niin työntekijät, asiakkaat kuin työpaikka.


Jokainen voi osaltaan vaikuttaa työyhteisön fiilikseen ja työhyvinvointiin:


· Ole hyvä tiimipelaaja.

· Tiedosta, miten paljon työ on fiiliksestä ja asenteesta kiinni.

· Pidä sovituista asioista kiinni ja ole sanasi mittainen.

· Huomioi, että fiilikset tarttuvat herkästi muille – niin hyvät kuin huonot.

· Älä valita turhaan. Mieti, onko valittaminen aiheellista – mitä hyödyt siitä, että valitat? Miten se vaikuttaa muihin? Toki avoimuus kannattaa ja huonoja fiiliksiä saa ja pitääkin jakaa, mutta parempi tilanne niille yhteisen kahvihetken sijasta on kahdenkeskeinen keskustelu oman esihenkilön kanssa.

· Päätä, että sinä et ainakaan yleistä fiilistä omalta osaltasi huononna.


Menestyvässä työpaikassa pelataan lujaa, tilanteita tulee ja rapatessa roiskuu. Jos jokaiseen epäonnistumiseen keskittää negatiivista energiaa, homma ei mene eteenpäin. Ei kannata turhaan valittaa asioista ja pahoittaa mieltänsä, vaan ottaa opiksi ja mennä positiivisuuden kautta eteenpäin. Kun jokainen kantaa kortensa kekoon, tulee yhdessä hyvä.


Meillä hommia tehdään rennolla otteella, mutta tosissaan. Päälle puskevien deadlinejen ja haastavien projektien lisäksi haluamme naurua, vitsejä ja positiivista tekemisen meininkiä.


Tehtävämme on saada asiakkaille asiakkaita

Digital Marketing Sales Specialist
”Koulutus oli myynnillisen asenteen kannalta todella hyvä. Läpi käydyt asiat muistuttivat minulle, miten paljon yhteistä harrastamani kilpaurheilun ja myynnin välillä on. Kun ilmestyy päivä toisensa jälkeen paikalle ja tekee tosissaan töitä tavoitteidensa eteen, alkaa se lopulta tuottamaan tuloksia. Sain koulutuksesta konkreettisia keinoja, miten asettaa niin omia kuin koko myyntitiimimme tavoitteita ja mitata niiden saavuttamista. Kehitys tapahtuu epämukavuusalueella, ja sinne me olemme valmiita hyppäämään!” – Jukka Leppänen, Digital Marketing Sales Specialist, Team Leader

Myyntihenkinen asennekoulutus oli hyvä siinäkin mielessä, että tekemisemme tavoitteena on aina saada asiakkaillemme lisää asiakkaita. Keinoja ja tavoitteita on monia, mutta päätehtävämme on olla strateginen kumppani, joka saa digimarkkinoinnin avulla hyvää tulosta aikaan. Koimme, että koulutus oli tärkeä myös digimarkkinoinnin asiantuntijatiimien tiiminvetäjillemme – saimmekin heiltä positiivista palautetta siitä, että koulutus toi lisää keinoja palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin.



Kiitos!

Iso kiitos koulutuksen vetäjälle Matille, kun jaoit kokemustasi niin avoimesti kanssamme. Saimme opeistasi varmuutta siihen, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Lisää motivaatiota siihen, millä asenteella näitä hommia kannattaa toteuttaa. Konkreettisia oppeja siihen, miten pitää motivoivaa henkeä yllä. Jatkossakin menemme yhdessä yrityksenä rohkeasti eteenpäin yhtenä alamme suunnannäyttäjistä.




bottom of page