top of page

Google Ads -hakusanamainonta – 5 meiltä useimmiten kysyttyä kysymystä


Google Ads -hakusanamainonta

Jokainen meistä tietää ja tuntee Googlen, mutta samaisella alustalla tapahtuva hakusanamainonta ei sitten olekaan kaikille ihan yhtä tuttu juttu. Googlea kuvataan usein maailman mahtavimpana markkinointipaikkana, joten siellä paalupaikoille pääsy herättää ymmärrettävästi paljon kiinnostusta ja kysymyksiä. Tässä blogitekstissä vastaammekin meiltä useimmiten kysyttyyn viiteen kysymykseen:

  • Miten hakusanamainontapalvelumme toimii?

  • Kuinka kauan etusivulle pääseminen kestää?

  • Paljon myyntiä yksi kampanja tuottaa?

  • Kuka ne hakusanat keksii?




Mitä Google Ads -hakusanamainonta maksaa?

Google Ads -hakusanamainonnan hinta on ehkäpä se kaikkein yleisimmin meiltä kysytty kysymys. Kun hakusanamainonnan ulkoistaa meille, koostuu hinta käytännössä kahdesta eri osasta; palvelun tuottamisesta sekä mainonnan budjetista. Primaq veloittaa palvelun tuottamisesta kuukausittain 700 € sekä arvonlisäveron jokaista käynnissä olevaa kampanjaa kohden. Mainonnan budjetti taas on täysin asiakkaan päätettävissä eli asiakas valitsee itse, kuinka paljon hän on valmis maksamaan esimerkiksi yhdestä mainosklikistä.

Hakusanamainonnassa hakusanat ovat käytännössä huutokauppatavaraa – mitä kilpaillumpi hakusana on, sitä enemmän siitä joutuu yleensä maksamaan. Jos mainontaan siis budjetoi liian vähän, häviää huutokaupassa niille, jotka ovat valmiita maksamaan enemmän. Klikkihinnat voivat vaihdella toimialoittain merkittävästikin, mutta Suomessa ne vaihtelevat yleensä keskimäärin muutamista kymmenistä senteistä muutamiin euroihin. Tässä muutama poiminta asiakkaillemme saavuttamistamme klikkihinnoista:

  • Kauppakeskus 0,17 €

  • Kauneushoitola 0,35 €

  • Öljynjalostamo 0,78 €

Miten tämä teidän Google Ads -palvelu oikein käytännössä toimii?

Meillä Google Ads -hakusanamainontaa tuottavat vain Googlen sertifikaatteja suorittaneet digitaalisen markkinoinnin asiantuntijat. Palvelun aloittaminen ja kampanjoiden seuranta on asiakkaalle vaivatonta ja läpinäkyvää – raportoimme asiakkaalle säännöllisesti, mutta asiakkaalla on aina mahdollisuus seurata kampanjoita myös itsenäisesti.


Google Ads -hakusanamainontapalvelumme sisältää asiakkaan Google Ads -tilin käyttöönoton tai luomisen, hakusanojen suunnittelun, budjettiehdotuksen, mainostekstien ja mainoslaajennusten suunnittelun, kampanjoiden toteuttamisen, seurannan ja optimoinnin sekä säännöllisen tulosten raportoinnin. Emme peri palvelun aloittamisesta erillistä aloitusmaksua.


Kuinka kauan kestää, että pääsemme etusivulle?

Hyvin tehty ja oikein budjetoitu hakusanamainonta voi ponnauttaa yrityksen Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle nopeastikin, mutta siellä pysyminen edellyttää jatkuvaa työskentelyä ja kampanjoiden optimointia – kuten sanottu, paalupaikoista käydään päivittäin kovaa kisaa. Tästä syystä hakusanamainontaan pitäisikin suhtautua jatkuvasti taustalla pyöritettävänä digitaalisen markkinoinnin toimenpiteenä sen sijaan, että sitä ajateltaisiin yksittäisinä mainoskampanjoina. Google Ads -hakusanamainontaa tilataankin meiltä yleensä toistaiseksi voimassa olevana palveluna.


Tässä vaiheessa on syytä muistuttaa, että pelkkä hyvin laadittu mainos ei riitä. Mainonnan näkyvyys ja tehokkuus voivat nimittäin jäädä vajavaisiksi, mikäli yrityksen verkkosivusto tai muu laskeutumissivusto, johon mainos ohjaa, on laadittu huonosti. Hyvin suunniteltu, hakukoneoptimoitu, ja ennen kaikkea käyttäjäkokemus edellä rakennettu laskeutumissivu vaikuttaa olennaisesti paitsi mainonnan näkyvyyteen, myös sen toimivuuteen. Google ei tyydy pelkkään rahaan, se vaatii alustallaan näkyviltä yrityksiltä myös laatua. Autammekin mielellämme myös verkkosivujen kehittämisessä nimenomaan sekä markkinoinnin asiantuntijan että asiakkaan näkökulmasta, jotta kokonaisuus palvelisi kaikkia osapuolia mahdollisimman tehokkaasti.


Kuinka paljon myyntiä saadaan yhdellä kampanjalla?

Tämä on kysymys, johon ei ole olemassa vastausta. Hakusanamainonta on äärimmäisen tehokas työkalu myynnin kasvattamiseksi, mutta se edellyttää mm. sitä, että mainonnan kohteena oleva tuote tai palvelu on kunnossa ja oikein hinnoiteltu, yrityksen verkkosivut palvelevat käyttäjää moitteettomasti ja että tuotteelle tai palvelulle on ylipäätänsä ostajia. Kärjistetään; jos mainostat laatuunsa nähden kallista t-paitaa sekavassa verkkokaupassa, jossa on vain muutama maksutapavaihtoehto, ei se todennäköisesti myy, vaikka mainos löytyisi ensimmäisen hakutulossivun ensimmäiseltä paikalta – vika ei siis tällöin ole mainoksessa.


Hyvin laadittu kampanja ei siis ole mikään taikatemppu. Se on sisäänheittäjä, joka ohjaa yleisön oikeaan paikkaan, minkä jälkeen on yrityksen tehtävä hurmata yleisö tempuillaan. Mainittakoon kuitenkin se, että Google Ads -hakusanamainonnan avulla on kuitenkin mahdollista seurata, kuinka paljon myyntiä kampanja on todellisuudessa tuottanut. Mainonnan tulokset ovat siis tarkasti mitattavissa.


Kuka ne hakusanat keksii?

Hakusanojen suunnittelu sisältyy palveluumme eli hakusanojen ”keksiminen” hoituu tarvittaessa kokonaan meidän toimestamme. Hakusanoja ei kuitenkaan suinkaan noin vaan keksitä, vaan jokaisen hakusanan käyttämiselle on olemassa jokin peruste. Hakusanoja kartoittaessa pohditaan mm. seuraavia kysymyksiä: Mitä asiakasyritys tekee ja tarjoaa? Millaisten hakusanojen takaa asiakas haluaa löytyä? Millä hakusanoilla kohderyhmä etsii asiakkaan tarjoamia tuotteita tai palveluita? Millaisia sisältöjä asiakkaan verkkosivuilta löytyy? Millaisia hakusanoja alan muut yritykset käyttävät? Millaisia hakusanoja Google itse ehdottaa?


Google Ads -hakusanamainonta

Heräsikö sinulle lisää kysymyksiä?


Lue lisää Google Ads -hakusanamainonnasta, tuottamastamme palvelusta tai

ota meihin yhteyttä.


Voit myös lähettää meille tarjouspyynnön selvittääksesi, kuinka voisimme auttaa juuri sinua hakusanamainonnan kanssa – tarjouspyynnön lähettäminen ei sido sinua mihinkään.

留言


bottom of page