Kasvata myyntiä somen avulla ‒ 4 ominaisuutta, jotka sosiaalinen media tarjoaa myynnin tueksi

”Jos on some sulla hukassa, se näkyy silloin kassassa.”

-Primaq – Siellä Missä Tapahtuu (feat. Teo Vincent)



Viestintä, brändi- ja työnantajamielikuvan rakentaminen, näkyvyyden lisääminen ja erilaiset sometempaukset ovat tärkeitä strategisia tavoitteita, mutta pohjimmiltaan niillä tähdätään siihen liiketoiminnan kaikista pyhimpään – myyntiin ja sen kasvattamiseen. Sosiaalisessa mediassa on toki lupa irrotella ja pitää hauskaa sekä tyhjentää välillä ruudit myyntitykeistä, mutta uskokaa tai älkää, harrastustoimintaa se ei kuitenkaan koskaan ole.


Myyntiä voi tehdä monella tavalla – myös sosiaalisessa mediassa. Jos esimerkiksi kylmäsoittelut ei hirveästi kiinnostele, ei samantyyppistä myyntityötä tarvitse tehdä somessakaan. Sosiaalinen media on pullollaan erilaisia kanavia ja ominaisuuksia, joita yritys voi käyttää apunaan myynnin kasvattamisessa. Seuraavaksi käymme läpi neljä tällaista ominaisuutta ja kerromme, kuinka me voimme auttaa yritystäsi hyödyntämään niitä – koska hei, eipä täälläkään päässä mitään harrastelijoita olla. 😉

Nopea viestintä ja vuorovaikutus

Viestinnän nopeus ja vuorovaikutteisuus on yksi somemarkkinoinnin suurimpia etuja. Kuvitellaan esimerkiksi tilanne, että selaat sanomalehteä ja näet jonkin paikallisen ravintolan mainoksen käynnissä olevasta lounastarjouksesta, mutta sinua mietityttää saako annoksen mukautettua vegaaniruokavalioon sopivaksi. Soitapa siinä sitten ravintolaan ja kysy – olettaen siis, että ravintola on edes auki siihen aikaan, kun sinä hörpit aamukahviasi. Kuvitellaan sitten tilanne, että selaat aamulla vaikkapa Instagramia ja törmäät samaan tarjoukseen. Voit vain muina henkilöinä näpytellä kysymyksesi somepostauksen kommenttikenttään, jolloin ravintolan vastaus tulee tietoon myös siinä samalla kaikille muillekin samaa kysymystä pohtiville. Säästytään aika monilta puheluilta – ja saadaan kenties lisää lounastajia kun mikään ei ole epäselvää.


Sen lisäksi, että somessa on helppoa ja nopeaa vastata kommentteihin ja viesteihin, lisää se yrityksen ja seuraajien välistä vuorovaikutusta ihan ylipäätään – ja parhaimmillaan tekee yrityksestä aiempaa houkuttelevamman. Tehdään taas pieni ajatusleikki: Mieti, että menet juhliin, joissa tapaat silmiä hivelevän, fiksulta vaikuttavan ja huumorintajuisen henkilön. Yrität keskustella hänen kanssaan, mutta hän ei noteeraa sinua mitenkään. Kutsut häntä todennäköisesti hieman kusipäiseksi, kun kerrot ystävillesi hänestä. Jos tämä silmiä hivelevä, fiksulta vaikuttava ja huumorintajuinen henkilö taas keskustelee kanssasi, osoittaa kiinnostusta sinua kohtaan ja saa sinut tuntemaan itsesi tärkeäksi, on mielipiteesi todennäköisesti ihan päinvastainen. Sama kaava pätee somen yritystileihinkin – jos yritys hoitaa vuorovaikutuksen hyvin, tekee se yrityksestä huomattavasti houkuttelevamman seuraajien silmissä.


No mutta kun töissä on aina kiire eikä silloin ehdi mitään somea selailemaan. Ei niin, mutta onneksi somen voi ulkoistaa.


Näin Primaq auttaa:

Sen lisäksi, että saat Someassari-palvelumme avulla timanttista sisältöä yrityksesi somekanaville, saat myös avuksesi innokkaan ja ammattitaitoisen sometiimin, joka hoitaa viestinnän ja vuorovaikutuksen sometileillä sinun puolestasi. Sinä voit siis keskittyä pyörittämään täysillä liiketoimintaasi samalla kun me hoidamme siihen liittyviin kysymyksiin vastaamisen. Älä siis ole se ”kusipää, joka ei koskaan soittanut takaisin” – anna meidän auttaa sinua.


Videosisällöt

Videopostaukset, mainosvideot, Reelsit, TikTokit, Instagram Storyt… Videoiden kulutus on valtavaa ja siitä syystä niiden käyttö lisääntyy jatkuvasti. Videoiden käyttäminen jo itsessään tukee yrityksen sometekemistä, sillä eri alustojen algoritmit suosivat tilejä, jotka hyödyntävät monipuolisesti eri ominaisuuksia – ja erityisesti silloin, kun kyseessä on videosisällöt. Miksi tämä on olennaista myynnin kasvattamisen näkökulmasta? Lisää näkyvyyttä = lisää liidejä. Näkyvyyden lisäksi videoilla on lukuisia muitakin hyötyjä nimenomaan myynnin näkökulmasta, tässä niistä muutama:


🖤 Videolla sinun on helppo esitellä tuotettasi ja sen eri käyttömahdollisuuksia: Jos tarjoat esimerkiksi elintarvikkeita, tee kokkausteemainen Reels tai TikTok. Ihmiset inspiroituvat ja ostavat seuraavalla kauppareissullaan tuotteitasi reseptiä testatakseen – ja osa heistä ostaa myös uudelleen.


🖤 Videon avulla voit tehdä yritystoiminnastasi läpinäkyvämpää ja helpommin lähestyttävää: Videoiden avulla päästät seuraajasi kurkistamaan yritystoiminnan kulissien taakse ja tutustutat heidät samalla myös henkilökuntaasi – ihmiset ostavat mieluummin yrityksiltä, joihin he luottavat ja joista he aidosti pitävät.


🖤 Video herättää tunteita: Tunteet halutaan jakaa, tunteet sitouttavat ja monet elämän tärkeimmistä päätöksistä tehdään tunteiden pohjalta.


Jos haluat tietää vielä enemmän videoiden merkityksestä sosiaalisen median sisällöntuotannossa, lukaise aihetta käsittelevä blogikirjoituksemme.


Näin Primaq auttaa:

Videopostaukset, mainosvideot, Reelsit, TikTokit, Instagram Storyt – you name it. Räätälöimme juuri sinulle sopivan Someassari-paketin.


Psst. Joko seuraat meitä TikTokissa?



Maksettu markkinointi


Kun puhutaan somemarkkinoinnista, ei maksetun markkinoinnin tärkeyttä voi korostaa tarpeeksi. Maksettu markkinointi on päivä päivältä tärkeämpi osa toimivia yritystilejä, olivat tavoitteet somen suhteen mitä tahansa. Tässä muutama seikka, miksi maksettu somemarkkinointi on nimenomaan myynnin kasvattamisen näkökulmasta mitä täydellisin työkalu:

🖤 Kohdentaminen – Voit kohdentaa mainoksesi muutamalla klikkauksella juuri haluamallesi kohdeyleisölle.


🖤 Uudelleenmarkkinointi – Uudelleenmarkkinointi on kohdentamista, mutta koska se on nimenomaan myynnin näkökulmasta niin tehokas kohdennusvaihtoehto, ansaitsee se tulla mainituksi erikseen. Uudelleenmarkkinointi on käytännössä sitä, että kohdennat mainoksesi henkilöille, jotka ovat vierailleet verkkosivuillasi tai esimerkiksi verkkokauppasi tietyllä tuotesivulla.


🖤 Mitattavuus – Saat mustaa valkoisella siitä, miten mainoksesi toimi ja minkälaiseen yleisöön se vetosi, minkä ansiosta voit kohdentaa seuraavan mainoksesi entistäkin tehokkaammin.


🖤 Hinta – Päätät itse, mitä haluat mainoksestasi maksaa. Somemarkkinointi on yritykselle kustannustehokkain tapa markkinoida.


🖤 Maksettu markkinointi lisää orgaanisen sisällön näkyvyyttä ­– Vaikka somesisältösi olisivat kuinka hyviä tahansa, vähenee niiden näkyvyys jatkuvasti somekanavien algoritmien takia. Käytännössä kyse on siis siitä, että somekanavien takana toimivat yritykset, kuten Meta, kasvattavat omaa myyntiänsä kehittämällä algoritmeja niin, että yritysten on pakko tehdä maksettua markkinointia mikäli ne haluavat saada sisältöjään näkyville. Maksettu markkinointi pitää siis myös huolta siitä, että saat kaiken ilon irti muistakin tässä kirjoituksessa listatuista ominaisuuksista.


Psst. Jos haluat lukea maksetusta markkinoinnista hieman laajemmin, kannattaa lukaista aihetta käsittelevä blogikirjoituksemme.


Näin Primaq auttaa:

Meillä on vuosien kokemus tuloksellisten mainoskampanjoiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Tekemämme mainoskampanjat ovat myyneet ajanvarauskalentereita täyteen, tyhjentäneet verkkokauppojen varastoja sekä yhdistäneet työnantajia ja työntekijöitä. Halutessasi voit valita meiltä Someassari-paketin, joka sisältää kuukausittaisen maksetun markkinoinnin tai vaihtoehtoisesti voit tilata sitä lisäpalveluna aina oman tarpeesi mukaan. Sanot meille vain mistä kamppista pitäisi tehdä tai pyydä meitä ideoimaan kaikki alusta loppuun.




Analytiikka


Somekanavat tarjoavat yritysten sometileille mahdollisuuden seurata erilaista tiliin kytköksissä olevaa dataa: Millaisista ihmisistä tilin seuraajakunta koostuu? Koska seuraajat ovat aktiivisimmillaan somessa? Miten mikäkin postaus on toiminut? Millaiset ihmiset klikkasivat mainoksessa olevaa linkkiä? Nämä ovat asioita, joita monet muut mainontamuodot eivät pysty tarjoamaan. Analytiikkaa seuraamalla pystyt selvittämään helposti, mikä seuraajiasi kiinnostaa – ja mikä parasta, halutessasi voit kysyä sitä vaikkapa suoraan heiltä. Kun sinulla on tarkkaa dataa siitä, mikä toimii ja mikä kiinnostaa, voit optimoida somestrategiaasi niiden perusteella kasvattaaksesi myyntiäsi mahdollisimman tehokkaasti. Helppoa kuin heinänteko – paitsi tässä tapauksessa maataloustermien hengessä heinällä tarkoitetaan siitä kuuluisaa riihikuivaa.


Näin Primaq auttaa:

Kun otamme yrityksen somet hoitaaksemme, emme tee sitä pelkällä perstuntumalla – aivan kuten ammattimaisessa yritystoiminnassa yleensäkin, me asetamme asiakkaidemme kanssa tavoitteet ja seuraamme näiden tavoitteiden kannalta olennaisia analytiikkatietoja sekä raportoimme niistä asiakkaillemme säännöllisesti. Jos homma toimii, niin hieno juttu, mutta meillä ei silti tyydytä tekemään ikuisesti sitä mikä on joskus todettu toimivaksi. Some elää jatkuvasti ja me elämme sen mukana. Otamme haltuun uusimmat ominaisuudet, kokeilemme rohkeasti uutta, ideoimme ja kehitämme – ja jos olemme sitä mieltä, että meillä on tarjota asiakkaalle jotain aidosti lisäarvoa tuottavaa, teemme sen.



Mitä tulee somekäyttäytymiseen ja myynnin kasvattamiseen, on meillä vielä yksi melko tärkeäkin vinkki varastossa. Se ansaitsee meidän mielestämme kuitenkin ihan oman blogikirjoituksen. Lisää on siis luvassa, joten kannattaa pysyä kuulolla. Suosittelemme kuitenkin sitä odotellessa ottamaan jo ensimmäisen, tarjouspyynnön kokoisen, askeleen mikäli sosiaalisen median hyödyntäminen myynnin kasvattamiseksi kiinnostaa – täällä ollaan nimittäin jo valmiina hommiin!