top of page

Miksi sosiaalisen median ulkoistaminen kannattaa?


”Tein itse ja säästin”


Vai säästitkö sittenkään? Yrittäjän ei tarvitse – eikä yleensä myöskään kannata – tehdä kaikkea aina itse. Sosiaalisen median ulkoistaminen tietysti maksaa, mutta todellisuudessa itse tekeminen voi tulla vielä kalliimmaksi, kun ottaa huomioon kaikki sisällöntuotantoon liittyvät seikat. Sosiaalisen median sisällöntuotannon ulkoistaminen säästää merkittävästi aikaa, mutta ulkoistamisessa on myös paljon muita hyötyjä, jotka eivät liity millään tavalla ajankäyttöön. Tässä blogikirjoituksessa perehdytään hieman tarkemmin viiteen hyötyyn, jotka puhuvat sosiaalisen median ulkoistamisen puolesta.



Voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi

Palkkaat varmasti ammattilaisen tekemään sellaiset työt, joita et itse välttämättä osaa tehdä. On toki tietysti hieman eri asia lähteä sooloilemaan sähkö- ja putkitöissä kuin Instagramissa, mutta kyllä somessakin on mahdollista aiheuttaa vahinkoa, mikäli homman vetää niin sanotusti vihkoon. Tässä tapauksessa ydinviesti on kuitenkin se, että kun ulkoistat somen, jää sinulle enemmän aikaa tehdä juuri sitä, mitä varten olet yrityksesi alun perin perustanutkin. Vaikka aina ei tietysti saa mitä haluaa ja kaikki ei voi olla aina kivaa, ei meidän mielestämme kenenkään pitäisi käyttää joka viikko useita tunteja sellaiseen, mitä ei oikeasti halua tehdä. Silloin kun kaikki saavat tehdä todella sitä, mikä heitä kiinnostaa ja mihin he suhtautuvat intohimoisesti, välittyy se myös ulospäin – ja se jos mikä saa yrityksen kukoistamaan ja erottumaan muista.



Säästät aikaa ja rahaa

Äkkiseltään väite siitä, että ulkopuolisen avun palkkaaminen tuottaa säästöjä saattaa kuulostaa hieman ristiriitaiselta. Entäpä jos asian muotoilee näin: voit leikata itse omat hiuksesi, mutta mitä luulet, onko lopputulos parempi oman käsittelyn vai kampaamokäynnin jälkeen? Totuus on se, että laadukas ja säännöllinen sometekeminen vie ihan oikeasti aikaa, ja aika jos mikä on arvokasta ‒ monesti jopa rahaa arvokkaampaa. Jos päätät tehdä kaiken itse, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kaikki someen käyttämäsi aika on pois ydinliiketoiminnaltasi. Ulkopuolisen avun palkkaaminen toki maksaa, mutta somen hoitaminen itse voi todellisuudessa maksaa paljon enemmän.


Harva osaa kuvitella, että somea tehdessä aikaa kuluu paljon muuhunkin kuin postausten kirjoittamiseen ja julkaisemiseen. Tuloksellisessa sometekemisessä käytetään nimittäin merkittävä määrä työtunteja myös sellaiseen, joita monet ulkopuoliset eivät välttämättä edes näe. Sosiaalinen media kehittyy jatkuvasti ja jokaiseen kanavaan tulee uusia trendejä ja ominaisuuksia useita kertoja vuodessa. Jotta pysyy muutoksen mukana, edellyttää se paljon uuden opiskelua ja omaksumista. Jotta hommat eivät kävisi liian helposti, myös vanhat tutut asiat, kuten kuvakoko- ja videoiden pituussuositukset muuttuvat jatkuvasti, joten myös niitä täytyy pitää silmällä. Onko sinulla aikaa ja ennen kaikkea kiinnostusta tähän kaikkeen?


No mutta hei, nykyään kaikkihan käyttävät somea, joten sinunkin yrityksessäsi työskentelee varmasti sellainen henkilö, joka hoitaa somen enemmän kuin mielellään. Ei. Kenelläkään yrityksessäsi jo työskentelevällä ei ole aikaa hoitaa sosiaalista mediaa tarpeeksi kattavasti ellei hänelle tehdä siihen oikeasti aikaa. Tämä tarkoittaa taas sitä, että jonkun pitää hoitaa hänen vanhat työtehtävänsä. Ulkoistamalla somen vältyt uuden työntekijän palkkaamiselta ja siihen liittyviltä sivukuluilta, mikä myös osaltaan säästää aikaa ja rahaa.



Saat uusia näkökulmia ja ideoita

Kun on oikein syvällä oman yrityksen toiminnassa, voi välillä olla vaikea nähdä sieltä ulos. Kun oma työelämä on niin iso osa normaalia arkea, ei välttämättä nähdä työn tai kyseessä olevan alan hienouksia ja asioita, jotka saattaisivat kiinnostaa ulkopuolisia. Ulkopuolinen henkilö osaa katsoa yritystä ja sen toimintaa aivan uusista näkökulmista, jolloin hän voi tuottaa sellaista sisältöä, jota yrityksen oma henkilöstö ei olisi osannut edes ajatella.


Uusien sisältöideoiden lisäksi ulkopuolisen henkilön avusta ja näkemyksistä voi olla apua myös laajemmin esimerkiksi yrityksen myyntiin, markkinointiin ja viestintään liittyen. Sosiaalisen median ammattilainen ui eri kanavissa kuin kala vedessä, jolloin hän näkee myös, kuinka samoilla vesillä uiskentelevat muut fisut toimivat ‒ ja kuten me kaikki tiedämme, meressä on paljon kalaa. Vertauskuvat ja sanaleikit sikseen, somen ulkoistamisen kautta saat samalla avuksesi henkilön, joka benchmarkkaa säännöllisesti samalla alalla toimivia yrityksiä.



Saat apua alan ammattilaisilta

Tämä ei päde pelkästään sosiaaliseen mediaan, sillä mitä ikinä päätätkin ulkoistaa, yksi suurimmista hyödyistä on se, että saat valjastettua sellaista ammattitaitoa oman yrityksesi käyttöön, mitä sieltä ei välttämättä löydy. Miksi kaikki eivät tekisi niin, jos se vain on mahdollista?


Lähtökohtaisesti kaikki, jotka osaavat käyttää tietokonetta, osaavat laittaa postauksen esimerkiksi Facebookiin. Mutta kuinka moni tietää esimerkiksi somekanavien algoritmien toimintaperiaatteet? Tavat hyödyntää analytiikkaa? Tulossa olevat muutokset? Kampanjoiden kohdennusmahdollisuudet? Parhaat työkalut laadukkaan ja visuaalisen viestinnän tueksi? Eivät markkinointitoimistot ja sisällöntuottajat toki mitään yli-ihmisiä ole ja ihan yhtä lailla heidänkin pitää tutkia ja selvittää asioita, mutta ero piilee siinä, että siinä missä kaikki selvitystyöt olisivat sinulle ylimääräisiä aikaa vieviä ja omaa tekemistä haittaavia hidasteista, someammattilaiselle ne ovat osa työnkuvaa ja ennen kaikkea intohimo.



Saat tehokkaasti tulosta ilman stressiä ja ylityötunteja

Tämä on ehkäpä enemmänkin sellainen edellisten hyötyjen summa summarum, sillä niinhän se on, että somen ulkoistamisen kaikkien hyötyjen lopputulema on se, että saat tehokkaasti tulosta ilman stressiä ja ylityötunteja. Ja hei, tuloksen tekeminen ei johdu pelkästään oikeanlaisesta sometekemisestä ja sen kautta lisääntyneestä näkyvyydestä, vaan myös siitä, että kun sinulla jää aikaa keskittyä omaan ydinosaamiseesi, näkyy sekin asiakkaille. Kun ammattilainen on puolestasi läsnä somessa, sinulle jää aikaa olla läsnä muualla.



Primaq on yrityksesi tukena sosiaalisen median sisällöntuotannossa

Olemme hallinneet tuloksellisesti satoja yritystilejä niin B2C- kuin B2B-puolella. Meihin ovat luottaneet niin oman alansa suunnannäyttäjät, kansainvälisesti toimivat yritykset kuin vasta menestystarinansa aloittaneet yritykset. Tsekkaa referenssejämme täältä.


Sosiaalisen median ulkoistaminen

Meillä työskentelee energinen joukko koulutettuja ja idearikkaita digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median sisällöntuotannon ammattilaisia. Vankan kokemuksemme ja asiantuntemuksemme ansiosta voit olla varma, että lopputuloksena on laadukasta ja sitouttavaa, juuri sinun yritykseltäsi kuulostavaa sisältöä, joka on aina tuotettu liiketoimintasi etua, strategioita ja tavoitteita tukien. Asiantuntijamme haluavat puskea yritystäsi eteenpäin, auttaa sitä kasvamaan ja tehdä mitä parhainta somea yrityksen brändin ja tuloksen vahvistamiseksi.






Kiinnostuitko?

Lue lisää sosiaalisen median ulkoistamisesta tai jätä meille tarjouspyyntö!

bottom of page