top of page

Tapahtumien digitaalinen markkinointi

Tiesitkö, että Primaqilla on pitkä historia tapahtuma-alalla? Primaqin yritystoiminta sai nimittäin alkunsa tapahtumista, joista se sitten vuosien saatossa laajeni digitaalisen markkinoinnin kentälle, pitkälti tapahtuma-alan asiakkaiden toiveesta. Vaikka nykyään olemmekin kattavan valikoiman monikanavaisia digitaalisen markkinoinnin palveluita tarjoava digitaalisen markkinoinnin toimisto, välitämme edelleen myös energistä ja ammattitaitoista tapahtumahenkilöstöä erilaisiin tapahtumiin.

Tapahtuma-alan ja digitaalisen markkinoinnin yhdistäminen on todella luontevaa – aloilla on nimittäin valtavasti yhteistä. Ne edellyttävät toimijoiltaan mm. paljon suunnittelua, yritykseen/tuotteeseen perehtymistä, tavoitteiden asettamista, nopeaa reagointivalmiutta ja kykyä asettua asiakkaan asemaan sekä intohimoa hoitaa hommat aina hymysuin – hymyili sitä sitten edessään olevalle henkilölle tai tuottamiensa sisältöjen läpi oikealle kohdeyleisölle. Sen lisäksi, että aloilla on paljon yhteistä, ovat ne vahvasti myös toisiaan täydentäviä. Digitaalisen markkinoinnin kanavissa kannattaa nimittäin markkinoida myös tapahtumia, jolloin tapahtumat taas vastavuoroisesti piristävät digitaalista markkinointia monin eri tavoin. Monikanavaisuus kunniaan! Tässä blogikirjoituksessa pureudummekin lyhyesti ja ytimekkäästi siihen, miten tapahtuma kannattaa ottaa huomioon digimarkkinoinnissa niin ennen tapahtumaa, sen aikana kuin sen jälkeenkin.

Ennen tapahtumaa

Tapahtumien järjestäminen, ja itse asiassa pelkkä niihin osallistuminenkin, on paljon aikaa ja panostusta vaativaa työtä, mikä tekee huolellisesta suunnittelusta todella tärkeää – sama pätee myös digitaaliseen markkinointiin. Siksi onkin tärkeää miettiä hyvissä ajoin myös yrityksen markkinointikanavissa tapahtuvaa tapahtumamarkkinointia mm. tapahtumalle asetettujen tavoitteiden ja kohderyhmien kautta aina ennakkomarkkinoinnista jälkimarkkinointiin. Ihan kuten monissa muissakin asioissa, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Kerro tapahtumasta verkkosivujesi blogissa, sosiaalisen median kanavissa, uutiskirjeessä ja tehosta näkyvyyttä mainonnalla. Kerro mitä yrityksenne tekee tapahtumassa, kuinka teidät sieltä löytää ja keksi houkuttimia, joiden avulla saat houkuteltua ihmisiä osallistumaan. Ja hei, jos tapahtumalla on oma hashtag, kannattaa sitä ehdottomasti hyödyntää somesisällöissä! Näin julkaistut päivitykset saa liitettyä koko tapahtuman asiayhteyteen, ja ne ovat helposti tapahtumaosallistujien löydettävissä.

Vinkki:

Ennen tapahtuman alkamista kannattaa sopia, kenen vastuulla on huolehtia somesisällöistä tapahtuman aikana.

Tapahtuman aikana

Vaikka tapahtumapäivä onkin täynnä menoa ja meininkiä, on paikan päällä tapahtuva sisällöntuotanto helppoa ja nopeaa, kun vastuut ja sisällöt on suunniteltu ennakkoon. Ota kuvia ja videoita, pidä lyhyt livelähetys messupisteeltänne, ja jos yrityksellänne on Instagram-tili, ota kaikki ilo irti Instagram Story -sisältömuodon tarjoamista mahdollisuuksista. Rohkaise muita tapahtumakävijöitä tuottamaan sisältöä ja pyydä heitä tägäämään teidän yrityksenne niihin sisältöihin – tällä tavoin saat paitsi lisää näkyvyyttä, mutta myös lisää materiaalia, jota voit jakaa yrityksen omiin somekanaviin. Pidä fiilis korkealla niin tapahtumassa kuin somessakin koko tapahtuman ajan!

Vinkki:

Kuvaa tapahtumassa materiaalia myös tapahtuman jälkeistä sisällöntuotantoa varten – tapahtumamarkkinointi ei nimittäin lopu siihen, kun tapahtuma itsessään päättyy.


Tapahtuman jälkeen

Tapahtuman jälkeen on hyvä istua hetkeksi alas reflektoimaan kokonaiskuvaa: Miten tapahtuma sujui? Missä onnistuttiin? Mikä meni pieleen? Saavutettiinko asetetut tavoitteet? Kun sävelet ovat selvät, on jälkimarkkinoinnin aika. Kiitä tapahtumassa käyneitä. Pyydä palautetta ja kehitysehdotuksia. Mikäli tapahtuma järjestetään uudelleen, toivota kävijät tervetulleeksi myös sinne ‒ ja jos riittää vielä paukkuja, koosta tapahtumassa kuvatuista materiaaleista esimerkiksi lyhyt aftermovie, Instagram Reels- tai TikTok-video.


Vinkki:

Kun pyydät tapahtumavierailta palautetta, luo verkkosivuillesi lomake palautteiden antamista varten. Tee sitten aiheesta somepostaus, jossa lupaat arpoa pienen palkinnon kaikkien palautetta antaneiden kesken – saat paitsi palautetta, mutta myös liikennettä verkkosivuillesi. Myös someen voi rakentaa erilaisia palautetta kerääviä sisältöjä, esimerkiksi Instagram Storyn kyselyillä.

Primaq tarjoaa yrityksesi käyttöön energistä ja ammattitaitoista tapahtumahenkilöstöä


Olemme työllistäneet vuosien aikoina satoja tapahtumatyöntekijöitä takaamaan asiakkaidemme onnistuneet tapahtumat – oli kyse sitten yhden päivän messuista tai viikkoja kestävästä kiertueesta. Meiltä hoituvat niin asiakkaiden "sisäänheitto", tarjoilu, aktiviteettien vetäminen, juontotehtävät, maistatukset, tuotejakelut kuin yleinen järjestely ja käytännön asioiden hoitaminen. Tapahtuma-ala vaatii omanlaistaan

otetta, ja meillä se kulkee veressä – meidät tunnetaankin tapahtuma-alalla ammattitaitoisista asiakaskohtaamisista. Takaa siis onnistunut tapahtuma hyödyntämällä asiansa osaavia tapahtuma-alan ammattilaisia ja lähetä meille tarjouspyyntö.


Vinkki:

Jos tarvitset asiansa osaavan kumppanin huolehtimaan myös yrityksenne digitaalisesta markkinoinnista ja varmistamaan, että saatte varmasti maksimoitua kaikki tapahtumasta tavoiteltavat hyödyt, voit kääntyä meidän puoleemme. Voit tutustua digitaalisen markkinoinnin palveluihimme täältä.


Comments


bottom of page