top of page

TikTok-markkinoinnin perusteet


TikTok -sisällöntuotanto

Totuus on se, että yritykset eivät juurikaan kiinnosta ihmisiä. Se, mikä ihmisiä kiinnostaa, on muut ihmiset. Yritysten sosiaalisen median tilit saattavat tuntua joskus hieman kaukaisilta ja vaikeasti lähestyttäviltä, mikä johtuu nimenomaan siitä, että yrityksen ydin ja sielu ‒ ihmiset ‒ eivät usein ole katsojalle näkyvillä tai kuuluvilla.

On siis aika näkyä oikein – ja siihen ei ole olemassa parempaa paikkaa kuin videosisältöjen avulla sosiaalisen median räjäyttänyt TikTok. Tässä blogitekstissä käsitelläänkin TikTok-markkinointia ja sen perusteita; miksi TikTok-markkinointi kannattaa, millaisille yrityksille se sopii ja mitä onnistunut TikTok-sisällöntuotanto ja -markkinointi edellyttää.

Mikä on TikTok?

TikTok on vuonna 2016 julkaistu sosiaalisen median palvelu, joka on valloittanut maailman lyhyiden videosisältöjen voimalla. Sovelluksella on yli miljoona suomalaista käyttäjää ja sitä on ladattu maailmanlaajuisesti yli 3,5 miljardia kertaa. TikTok onkin viime vuodet pitänyt ladatuimpien sovellusten kärkipaikkaa.

Lataustilastojen lisäksi TikTok hallitsee myös sosiaaliseen mediaan käytettävää ruutuaikaa, sillä sovelluksessa vietetään keskimäärin käsittämättömät 26 tuntia kuukaudessa. Jopa 90 % sovelluksen käyttäjistä käyttää sovellusta päivittäin ja sovellus avataan keskimäärin noin kahdeksan kertaa päivän aikana. Näkyvyyttä ja katsojia on siis todellakin tarjolla niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Miksi TikTok-markkinointi kannattaa?

Laaja näkyvyys ei ole ainoa asia, mitä TikTokilla on tarjottavanaan. TikTok ei ole enää vain viihteellinen sovellus nuorille, vaan se on vuosi vuodelta kasvattanut merkitystään myös yritysten markkinointialustana. Yhä useammat yritykset ovat nähneet ja tunnistaneet TikTokin potentiaalin yrityksen brändimielikuvan kehittämisessä ja näkyvyyden kasvattamisessa. Jos tämä potentiaali on jäänyt sinulta vielä huomaamatta, tässä viisi merkittävää syytä sille, miksi TikTok-markkinointi kannattaa:

Laaja käyttäjäkunta. Vaikka nuoret ovatkin selkeästi parhaiten edustettuna TikTokin käyttäjäkunnassa, löytyy alustalta jatkuvasti entistä enemmän myös vanhempia käyttäjiä – sekä yrityksiä. Ethän halua olla näkymätön siellä, missä kilpailijasi näkyvät?

Sitoutunut yleisö. TikTokissa on kaikkein korkein sitoutumisaste muihin sosiaalisen median palveluihin verrattuna. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että TikTokissa on muita kanavia helpompi luoda yhteisöllisyyttä ja syventää suhdetta omaan kohdeyleisöön.

Videot ovat tätä päivää. Suurin osa maailmanlaajuisesta verkkoliikenteestä on peräisin videoiden suoratoistosta ja latauksista. Tilastojen mukaan 82 % katsoo sosiaalisessa mediassa mieluummin videoita tekstisisältöjen lukemisen sijasta. Somessa videot saavat myös 1200 % enemmän jakoja kuin pelkät kuvaa ja tekstiä sisältävät julkaisut.

Vaihtelevat ja monipuoliset sisällöntuotantotrendit. TikTokissa on jatkuvasti erilaisia nousevia trendejä ja haasteita, joita hyödyntämällä yritys voi saada nopeasti näkyvyyttä ja sitoutuneita seuraajia. Vaikka sovellus tunnetaankin pääosin lyhyistä ja nopeasti kulutettavista videosisällöistä, on palveluun nykyään mahdollista lisätä jopa 10 minuuttia kestäviä videoita. TikTok mahdollistaa siis monipuolisen sisällöntuotannon, sillä videoissa vain mielikuvitus on rajana.

Kilpailijoista erottautuminen. Aitous on aina in, mutta se on sitä erityisesti TikTokissa. TikTok on paikka, jossa luovuus, hauskuus ja aitous korostuvat – kun ne yhdistetään saumattomasti ja brändiä kunnioittavalla tavalla yrityksen TikTok-sisällöntuotantostrategiaan, tarjoaa se mahdollisuuden erottua muista brändeistä ja herättää positiivisia tunteita ihmisissä.

Kenelle TikTok-markkinointi sopii?

TikTok markkinointi

Periaatteessa jokaiselle yritykselle, joka kokee tavoittavansa kohderyhmänsä TikTokin kautta. Jos nyt kuitenkin halutaan tehdä joitakin suuntaa antavia yleistyksiä, niin TikTok on mitä täydellisin markkinointikanava erityisesti B2C-yrityksille sekä yrityksille, joiden kohdeyleisöön sisältyy nuorempia, erityisesti alle 30-vuotiaita, ihmisiä.

TikTokissa erityisen hienoa on se, että kaikki yritykset ovat siellä samalla viivalla yrityksen kokoon tai seuraajamäärään katsomatta. Näin ollen lähes jokaisella palveluun lisätyllä videolla on lähtökohtaisesti mahdollisuus kasvaa viraaliksi. Verrattuna muihin sosiaalisen median palveluihin, TikTokissa on kaikista helpoin saada orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä – ja vieläpä ilman yhtäkään seuraajaa.

Ja hei, eihän sitä toimivuutta todella tiedä, jos ei ensin kokeile?

TikTok-markkinoinnin perusteet – 10 askelta, joilla onnistut

TikTok tarjoaa yrityksille valtavasti potentiaalia tulokselliseen digitaaliseen markkinointiin. Mutta mistä aloittaa? TikTok-markkinointiin ja -sisällöntuotantoon pätevät monet samat ”säännöt” kuin muuhunkin sosiaalisen median sisällöntuotantoon, mutta kanavalla on myös tiettyjä tärkeitä ominaispiirteitä, jotka on syytä ottaa huomioon. Tässä 10 olennaista askelta, jotka auttavat sinua valjastamaan TikTok-markkinoinnin hyödyt yrityksesi käyttöön:

1. Tutustu TikTokiin

Jos TikTok ei ole sinulle vielä ennestään tuttu sovellus, kannattaa ensin käyttää hieman aikaa siihen tutustumiseen. Lataa sovellus ja tutustu siihen mikä TikTok on ja miten se toimii. Selaile sisältöä, tarkastele sovelluksen perusominaisuuksia ja inspiroidu.

2. Määritä tavoitteesi

Mieti, mitä haluat saavuttaa TikTok-markkinoinnilla. Haluatko kasvattaa yrityksesi tunnettuutta, lisätä myyntiä tai sitouttaa kohdeyleisöäsi? TikTok soveltuu moneen – kunhan itse tiedät, mitä haluat.

3. Tunne kohdeyleisösi

Millaisista ihmisistä kohdeyleisösi koostuu? Mikä heitä kiinnostaa ja millaisen tarpeen yrityksesi täyttää? Tavoitatko heidät TikTokista? Kun tunnet kohdeyleisösi, mahdollistaa se kohdennetun ja henkilökohtaisemmalta tuntuvan TikTok-sisällöntuotannon.

4. Luo TikTok-profiili

Kun sovellus on edes jokseenkin tuttu ja tiedät mitä haluat TikTok-markkinoinnilla saavuttaa, on aika luoda yritykselle oma TikTok-profiili ja optimoida se. Kuten muihinkin sosiaalisen median palveluihin, myös TikTokiin on mahdollista luoda yritystili, jonka myötä saat käyttöösi maksuttomat analytiikkatyökalut.

5. Tuota kiinnostavaa sisältöä

Toisin kuin esimerkiksi Metan kanavissa, TikTok-sisällöntuotannossa korkea laatu ja siloteltu lopputulos eivät ole kaikki kaikessa – tärkeintä on, että sisältö puhuttelee kohdeyleisöä. Sisällön tulee toki olla suunniteltua ja huolella tehtyä, mutta kalliiden videotuotantojen sijasta avainasemassa on aitous, mukaansatempaavuus ja nokkelat ideat.

6. Osallistu trendeihin

Kuten aiemmin todettu, vaihtelevat trendit ovat yksi TikTokin merkittävimmistä ominaispiirteistä, joten niistä kannattaa ottaa kaikki ilo irti. Seuraa TikTokin trendejä ja hyödynnä niiden suosiota, mikäli ne sopivat brändillesi.

7. Ole aktiivinen

TikTok on nopeatempoinen kanava. Sisältöä kulutetaan päivittäin valtava määrä ja palvelussa vallitsevat trendit saattavat vaihdella nopeallakin syklillä. Jaa uutta sisältöä säännöllisesti ja tartu ajankohtaisiin aiheisiin silloin kun ne ovat ajankohtaisia.

8. Muista vuorovaikutus

Jos olet tuottanut sisältöä sosiaaliseen mediaan, tiedät varmasti, kuinka haastavaa on saada seuraajat kommentoimaan ja keskustelemaan – vaan eipä TikTokissa. Koska TikTokin sitoutumisasteet ovat moninkertaiset muihin somekanaviin verrattuna, valmistaudu vastaamaan saamiisi kommentteihin. Tuottamiesi sisältöjen lisäksi myös tapasi vastata kommentteihin rakentaa yrityksesi brändimielikuvaa, minkä takia vuorovaikutusta ei sovi missään nimessä unohtaa.

9. Mainosta

Somemainonta on kaikkein kustannustehokkain mainonnan muoto – siksi sitä kannattaa hyödyntää ehdottomasti myös TikTokissa. Mainonnan avulla tavoitat tuottamastasi sisällöistä kiinnostuneita käyttäjiä äärimmäisen tehokkaasti ja edullisesti. Asiakkaillemme tekemissämme TikTok-mainoksissa olemme tavoittaneet jokaista käytettyä mainoseuroa kohden keskimäärin 1000 silmäparia.

10. Mittaa ja analysoi tuloksia

Jotta tiedät, oletko saavuttanut TikTok-markkinoinnille asettamasi tavoitteet, tulee markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia seurata säännöllisesti. Seuraa TikTokin tarjoamaa statistiikkaa, analysoi tuloksia ja kehitä TikTok-sisällöntuotantoasi niiden perusteella.

TikTok-sisällöntuotantoideoita yrityksille

  • Tuotteen tai palvelun esittely – tiesitkö, että yli 96 % ihmisistä on katsonut videoita oppiakseen lisää jostakin tuotteesta tai palvelusta?

  • Päästä katsoja kulissien taakse – näytä miten tuotteesi valmistetaan.

  • Työntekijät parrasvaloihin – henkilöstöesittelyt, my day -videot ja ihmisten sisällyttäminen esimerkiksi tuote-esittelyvideoihin inhimillistävät yrityksesi.

  • Vinkit ja tutoriaalit – jaa hyödyllisiä vinkkejä ja käyttöohjeita, jotka liittyvät tuotteisiisi tai palveluihisi.

  • Haasteisiin osallistuminen – osallistu TikTokissa kiertäviin haasteisiin muokkaamalla ne brändisi näköiseksi.

  • Q&A – pyydä kohdeyleisöäsi esittämään kysymyksiä yritykseesi tai tarjoomaasi liittyen ja vastaa niihin videolla.

  • Asiakastarinat – referenssit kiinnostavat aina.

  • Fiilistely – kuvaa kuvitusvideota yrityksesi arjesta, ihmisistä, tuotteista, palveluista ja yhdistä ne trendaaviin musiikkeihin.


Valo, kamera, käy – keskustele, erotu, näy


Useat yritykset ovat ulkoistaneet TikTok-sisällöntuotantonsa meille. Olemme tuottaneet sisältöjä mm. kuntosaleille, ravintoloille ja elintarvikkeille sekä kiinteistönvälitysyrityksille ja autokouluille. Tuo siis yrityksesi, henkilöstösi ja tarjoomasi esille aivan uudella tavalla ja hyppää kanssamme TikTokin maailmaan!


bottom of page