top of page

Digimarkkinointi – 10 asiaa, joita kenenkään ei pitäisi tehdä

Digitaalinen markkinointi tarjoaa yrityksille valtavan potentiaalin tavoittaa laajempia yleisöjä tehokkaasti ympäri maailman. Jokaisella alalla on kuitenkin omat kompastuskivensä, joihin on nimensä mukaisesti helppo kompastua – etenkin jos oma tietotaito on enimmäkseen jossain ihan muualla tai ajalta ennen digimarkkinoinnin vallankumousta. Jos siis seikkailet kilpailijoita vilisevässä digimarkkinointiviidakossa tuloksia etsien, kannattaa vilkaista, ettei kartaltasi löydy seuraavia sudenkuoppia.

Digimarkkinointi

Vanhanaikainen ajattelu

Vaikka monet markkinoinnin kulmakivet ja perusajatukset pitävätkin edelleen kutinsa, ovat monet markkinointistrategiat ja ajattelumallit auttamattomasti vanhentuneita. Myyntisuppiloista on tullut labyrintteja, jäykästä asiantuntijakeskustelusta on tullut rentoa jutustelua, jäykistä kuvista hauskoja memejä ja kalliin tuotannon mainoksista kotoisampaa UGC:tä. Tätä ei kuitenkaan pidä käsittää niin, että nykyään on hyväksyttävää tinkiä laadusta – koska näin ei suinkaan ole. Laatu on moninainen ja loppujen lopuksi hyvin subjektiivinen käsite. Siinä missä ennen mentiin kirjaimellisesti suoraan ihmisten ovelle, on nyt taas tavoitteena mennä ihmisten sydämiin. Ole oma itsesi, huomioi vastapuoli ja tee lähtemätön vaikutus tuottamalla laadukasta sisältöä nimenomaan kohdeyleisösi näkökulmasta, niin lopulta se olet sinä, jonka ovelle koputetaan.

Kilpailijoiden kopiointi

Kilpailija-analyysi on markkinoinnin peruskauraa, mutta älä missään nimessä keitä samanlaisia kaurapuuroja kuin kilpailijasi. Mieti tarkkaan, mikä erottaa sinut muista ja keskity siihen. Digimarkkinoinnissa uniikkius on valttia ja omaperäiset lähestymistavat herättävät huomiota. Monet yritykset tarjoavat samanlaisia tuotteita ja palveluita – keskity siis siihen, miksi ne pitäisi hankkia juuri sinulta.

Verkkosivujen laiminlyönti

Verkkosivustosi on digitaalisen markkinointisi ydin. Ei riitä, että luo sivuston, julkaisee sen ja painuu muihin hommiin – ei, vaikka sivusto olisi viimeisen päälle. Havainnollistetaan; rakennat uuden omakotitalon, joka on aivan uusinta uutta. Aika kuluu, trendit muuttuvat, omat elämäntavat muuttuvat, perhe kasvaa, sääolosuhteet runtelevat, rakenteet vanhenevat ja aika jättää. Sama koskee verkkosivuja. Hakukoneoptimoi ja päivitä sivuillesi uutta sisältöä säännöllisesti. Tarkkaile miten ihmiset käyttäytyvät sivuillasi ja muokkaa niitä niin, että ne palvelevat sivukävijöitäsi ja liiketoimintasi tavoitteita parhaalla mahdollisella tavalla.

Pikavoittojen tavoittelu

Jos olet työskennellyt markkinoinnin parissa jo pidemmän aikaa, saatat muistaa vanhan kunnon myyntisuppilon, jonne heitetään iso porukka, joista sitten muutama putoaa niin sanotusti ostajina ulos. Yleinen tätä mallia noudattava ajattelutapa oli, että kun näytät mainoksesi tuhannelle ihmiselle, heistä sata kiinnittää siihen huomiota ja kymmenen ostaa. Ehkä joskus olikin näin, mutta ei enää. Ihmiset vastaanottavat ihan valtavan määrän informaatiota päivittäin, puhumattakaan siitä, että nykyään ollaan vaativampia sekä paremmin tietoisia omista haluista ja tarpeista. Tuloksellinen digimarkkinointi vaatii pitkäjänteisyyttä, minkä takia pikavoittojen tavoittelu kannattaa jättää lottoajille. Se saattaa olla aluksi mukavaa ja tuoda pienempiä voittoja, mutta ani harva lunastaa itselleen jättipotin ilman pitkäjänteistä työskentelyä.


Digimarkkinointi

Kaikkien miellyttäminen

Aloitetaan kliseellä: jos tarjoat kaikille kaikkea, et tarjoa mitään kenellekään. Sama pätee digimarkkinointiin ja sisällöntuotantoon – jos puhut kaikille, et puhuttele ketään ja jos yrität tavoittaa kaikki, et tavoita ketään. Yksi digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä palasista on kohdeyleisön määrittely, niin sisällöntuottamiseen kuin mainonnan kohdistamiseen liittyen. Mieti tarkkaan, ketkä ovat ihanteellisia asiakkaitasi ja puhuttele juuri heitä.

Vanhoihin tapoihin jämähtäminen

Se mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi tänään. Ihmiset kaipaavat vaihtelua ja uusia innostavia asioita ja lähestymistapoja. Digitaalisen markkinoinnin keinot sekä eri digimarkkinointikanavat ja niiden käyttötavat kehittyvät ja vaihtelevat eri käyttötarkoitusten mukaan. Hyvä esimerkki tästä on mm. tiedon etsiminen ja vaihtoehtojen vertailu, mikä tehtiin kymmenien vuotta sitten lähes 100 % Googlessa, mutta nykyään etenkin nuorempi sukupolvi kääntyy ensin sosiaalisen median, ja erityisesti TikTokin, puoleen. Älä siis pelkää kokeilla uusia lähestymistapoja ja markkinointikanavia.

Liian vakavasti ottaminen

Digimarkkinoinnin ei tarvitse olla jäykkää tai vakavaa – ei myöskään B2B-markkinoinnissa. Heitä siis kapulakielisyys, hienot mainoslauseet ja sivistyssanat sekä liika itsetietoisuus ja oman asiantuntijuuden ylivertaisuus romukoppaan ja puhu samaa kieltä kohdeyleisösi kanssa. Nykyinen digimarkkinoinnin luonne suosii vuorovaikutteisuutta, omalaatuisuutta ja helposti lähestyttävää otetta, joten anna brändillesi tilaa loistaa omalla persoonallisella tavallaan.

Pihistely

Niin houkuttelevalta kuin se erityisesti tässä taloustilanteessa tuntuisikin, älä nipistä markkinointibudjetistasi liikaa. Jos tilanne on heikko, ei ratkaisu ole muuttua näkymättömäksi. Jos myynti sakkaa, ei voivottelu kasvata sitä. Laadukas ja järkevästi toteutettu digimarkkinointi on aina eduksi, eikä sitä korttia kannata missään nimessä jättää kääntämättä – tai ainakaan heittää pois kesken pelin. Kun elämä heittää eteensä haasteita, kannattaa usein kääntyä ammattilaisen puoleen, sama pätee digimarkkinointiin, sillä huonosti toteutettu markkinointi on pitkällä tähtäimellä kalliimpaa kuin laadukas panostus alusta asti. Ammattilainen tietää, mihin rahalliset ja ajalliset panostukset kannattaa keskittää, jotta saat digimarkkinoinnista parhaimman mahdollisen hyödyn irti.

Tulosten seuraamatta jättäminen

Jos teet kaiken ”oikein”, mutta jätät tekemisen ja tulosten seurannan ja analysoinnin tekemättä, ei missään ole mitään järkeä – etenkään kun se on suurelta osin vieläpä täysin ilmaista. Hyödynnä markkinointianalytiikkatyökaluja, kuten Google Analyticsiä sekä somekanavien omia seurantatyökaluja, jotta saat tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Tulosten seuraaminen auttaa sinua tekemään tarvittavat muutokset ja optimoimaan digimarkkinointi- ja sisällöntuotantostrategiaasi faktoihin pohjaten.

Tekoälyn karttaminen

Olet varmasti huomannut, että tänä päivänä tekoälystä puhutaan joka paikassa. Vaikka tekoäly onkin ollut läsnä jo pidempään, on se nyt lähempänä päivittäistä arkeamme kuin koskaan aiemmin. Tekoäly on helppo nähdä uhkana, joka soluttautuu hiljalleen useille eri toimialoille ja vie vähitellen ihmisiltä työpaikat – mikä ei itseasiassa ole totta. Tekoäly on todellisuudessa mahdollisuus, johon kannattaa suhtautua enemmänkin kuin assistenttina, joka tekee joistakin asioista huomattavasti helpompia. Se ei korvaa ihmistä, eikä sillä ole omaa identiteettiä tai persoonaa. Erityisesti digitaalisessa markkinoinnissa tekoäly on väistämätön osa tulevaisuutta – tekoäly ei vie ihmisiltä töitä, sen tekevät ne ihmiset, jotka tekoälyä hyödyntävät.

Jos tarvitset kokeneen oppaan varmistamaan, ettet putoa digimarkkinointiviidakon sudenkuoppiin, voit kääntyä meidän puoleemme. Lähetä meille tarjouspyyntö, niin kartoitetaan yhdessä, mikä on juuri sinulle paras reitti menestykseen.

bottom of page