top of page

Digitaalinen markkinointi kesällä


Niin sitä vaan taas ollaan heinäkuussa, ja sen myötä käsillä onkin jälleen kesän polttavimpien kysymysten pohtiminen: Millainen sää oman kesäloman kohdalle osuu? Pärjäävätköhän kollegat lomani aikana? Kuinka pitkäksi aikaa pistetään digimarkkinointitoimenpiteet paussille?


Digitaalinen markkinointi

Oli sää mikä hyvänsä, lomalla on ihanaa. Kollegat pärjäävät kyllä. Jatketaan digimarkkinointia laadukkaasti myös koko kesän ajan – ja mikä parasta, jos digimarkkinointi on ulkoistettu, ei sen jatkuvuudesta, perehdytyksistä tai muista loma-ajan valmisteluista tarvitse murehtia.


Jos digimarkkinointi hoidetaan teillä kuitenkin täysin omin voimin, koostimme joukon erilaisia vinkkejä, joiden avulla eri toimenpiteet ja panostukset on helppo mukauttaa meneillään olevaan sesonkiin, ja miten kesän kiireettömyydestä voi ottaa kaiken ilon ja hyödyn irti. Tämä on siis kaikille teille, joiden yrityksessä arki rauhoittuu kesän ajaksi.



Kesälläkin on lupa näkyä

Monessa – erityisesti B2B-liiketoimintaa harjoittavassa – yrityksessä ajatellaan, että kesällä ei kannata panostaa markkinointiin, koska kaikki lomailevat. Eli siis aikana, jolloin ihmisillä nimenomaan on aikaa pysähtyä ja kerrankin keskittyä näkemäänsä? Vaikka et tarjoaisikaan tuotteita tai palveluita kesäajan rientoihin, ei se tarkoita sitä, että sinun pitäisi olla näkymätön. Totuus on kuitenkin se, että osa kilpailijoistasi on päättänyt pysyä näkyvillä myös koko kesän ajan.


Mitä järkeä on näkyä, jos kaikki asiakkaasi tai päätöksentekoasemassa olevat potentiaaliset sellaiset lomailevat koko heinäkuun ajan? Heinäkuu on suosituin lomakuukausi ja siksi se toki on monissa yrityksissä koko vuoden hiljaisin kuukausi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kohderyhmäsi ei käytä sosiaalista mediaa, sähköpostia tai Googlea heinäkuussa ollenkaan. Liidisi ei ehkä vastaa myyntipuheluihisi, mutta hän saattaa itse soittaa sinulle syksyllä nähtyään vaikutuksen tehnyttä markkinointia kesän aikana.



Hyödynnä kiireettömyyttä

Oletko halunnut kokeilla jotakin uutta, kuten Reelsejä, TikTokkeja, erilaisia mainontamuotoja tai Google Ads -hakusanamainontaa? Oletko halunnut jo pitkään pistää somesisältöjesi visuaalisen ilmeen uusiksi? Hyödynnä kiireettömyyttä ja testaile uusia juttuja nyt kun siihen on aikaa – syksyllä hommat sujuvatkin sitten jo rutiinilla!



Päivitä kuvapankkia

Kesä ja alkusyksy on mitä mahtavinta aikaa valokuvata, sillä luonto on kauneimmillaan ja luonnonvaloa riittää kellon ympäri. Tästä kannattaakin ottaa kaikki ilo irti kuvaamalla kuva- ja videomateriaalia varastoon loppuvuoden markkinointimateriaaleja varten.



Vinkkejä kesäajan somesisältöihin

Kesä on juhlien kulta-aikaa ja kalenteri pullistelee erilaisten juhlien ja tapahtumien lisäksi myös erilaisista teemapäivistä – hyödynnä somepostauksissa niistä sinun liiketoimintaasi parhaiten sopivia. Tässä muutamia erilaisia heinä- ja elokuussa vietettäviä tapahtumia ja teemapäiviä:


  • 5.7. Bikinipäivä

  • 6.7. Eino Leinon päivä, runon ja suven päivä

  • 7.7. Kansainvälinen suklaapäivä

  • 10.7. Naisten jalkapallon MM-kisat alkaa

  • 15.7. Nuorten osaamisen päivä

  • 17.7. Maailman emojipäivä

  • 20.7. Kansainvälinen shakkipäivä

  • 22.7. Kansainvälinen riippumattopäivä

  • 23.7. Vaniljajäätelön päivä

  • 27.7. Unikeonpäivä

  • 30.7. Kansainvälinen ystävyyden päivä


  • 5.8. Kansallispukupäivä

  • 6.8. Mustikkapiirakkapäivä

  • 9.8. Tove Janssonin ja suomalaisen taiteen päivä

  • 10.8. Syyslukukausi alkaa pääkaupunkiseudulla

  • 15.8. Rentoutumispäivä

  • 16.8. Kerro vitsi -päivä

  • 19.8. Yleisurheilun MM-kisat alkaa

  • 21.8. Runoilijoiden päivä

  • 24.8. Burgeripäivä

  • 26.8. Suomen luonnon päivä

  • 31.8. Syö ulkosalla -päivä


Kesä on erilaisten juhlien lisäksi täynnä asioita, joita kelpaa hehkuttaa: lämpö, jäätelö, uiminen, harrastukset, rentoutuminen, mökkeily, matkustelu, retkeily, valoisat yöt, tuoreet mansikat, piknikit… Tässä muutamia konkreettisia esimerkkejä, joiden avulla voit fiilistellä kesää yrityksesi sometileillä:


  • Kerro, miten kesä näkyy teidän yrityksessänne – miten olisi esimerkiksi kesäiset MyDay-tyyppiset Instagram Storyt?

  • Kerro, miten teidän tuotettanne tai palveluanne voi hyödyntää kesällä.

  • Kerro, miten yrityksenne työntekijät viettävät lomaansa – ja kysy asiakkaidenne lomasuunnitelmia.

  • Onko yrityksessänne kesätyöntekijöitä? Anna some heidän haltuunsa joksikin viikoksi.

  • Anna kesän näkyä myös visuaalisesti ja panosta valokuviin ja videoihin.


Uusien sisältöjen tuottamien lisäksi voit myös hyödyntää jo joitakin aikaisemmin tuotettuja sisältöjä, sillä sosiaalisessa mediassa kaiken sisällön ei tarvitse välttämättä aina olla uutta – ja tämä ei päde ainoastaan kesään. Jos sinulla siis on jotakin jaettavaa, kuten aiemmin tuotettuja ajankohtaisia sisältöjä, hauskoja kesämuistoja tai jotain muuta mikä ansaitsee päästä uudestaan paistattelemaan päivää, hyödynnä niitä.


Vinkki:

Hyödynnä tarvittaessa myös somesisältöjen ajastusmahdollisuutta.



Mieti digitaalisen markkinoinnin tavoitteita

Digitaalisella markkinoinnilla voi olla myynnin kasvattamisen lisäksi myös monenlaisia muita tavoitteita. Jos kesä siis on myynnin näkökulmasta hiljaista, on syytä miettiä, että pitäisikö osa myyntipanostuksista siirtää esimerkiksi tunnettuuden kasvattamiseen. Keskity mainoksissa myynnin sijasta bränditietoisuuteen, kerro blogissasi yrityksen arvoista ja keskity sosiaalisessa mediassa kevyempiin sisältöihin. Nämä asiat toimivat parhaimmillaan yrityksesi käyntikortteina, joten kun syksyn tullen asiakkaasi vetävät taas ostohousut jalkaansa, on käyntikorttisi jo valmiiksi niiden taskussa.



Älä stressaa

Vaikka sitä sanotaankin, ja vaikka se itseasiassa ihan kirjaimellisestikin pitääkin paikkansa, että timantit syntyvät paineen alla, on viimeinen vinkkimme se, että ei kannata ottaa paineita. Jos digitaalista markkinointia ei ole ulkoistettu, on kesälomien myötä käytettävissä olevaa työvoimaa todennäköisesti vähemmän. Tällaisessa tilanteessa voi hieman lasketa mainosbudjetteja tai suosia pidempiä kampanja-aikoja, panostaa rentoon ja huolettomaan sisältöön, keskittyä hakukoneoptimointiin tai testailla uusia juttuja matalalla kynnyksellä syksyä varten. Kesällä saa ja pitääkin lomailla – mutta tämä koskee ainoastaan yrityksen henkilökuntaa, ei digitaalista markkinointia.



Vinkki:

Ulkoista yrityksesi digitaalinen markkinointi, jotta jatkossa sinun ei tarvitsisi huolehtia digimarkkinoinnin ja loma-aikojen yhdistämisestä. Pistä tarjouspyyntöä tulemaan vaikka saman tien – täällä ollaan valmiita hommiin!


bottom of page