top of page

Orgaaninen somemarkkinointi


Elintarviketta voidaan kutsua orgaaniseksi silloin, kun se on kasvatettu ja viljelty ilman keinotekoisia kemikaaleja, hormoneja, antibiootteja tai muita ei-luonnollisia vippaskonsteja, joilla esimerkiksi kasvua saadaan vauhditettua – mutta mitä on orgaaninen somemarkkinointi? Sama periaate pätee myös sosiaalisen median sisällöntuotantoon – sitä voidaan kutsua orgaaniseksi silloin, kun tuotetun sisällön näkyvyyttä ei pyritä kasvattamaan rahalla.


5 + 1 vinkkiä: Näin tuotat orgaanisesti toimivaa sisältöä sosiaaliseen mediaan

Sitä luulisi, että orgaanisesti toimiva sosiaalisen median sisällöntuotanto on vain sitä, että kirjoittaa jonkun hassunhauskan tekstin, nappaa kännykällä äkkiä jonkun aiheeseen sopivan kuvan ja tuuttaa menemään – koska kyllähän se löytää automaattisesti oikean yleisön ja toimii jos on toimiakseen. No joo. Ei. Se on toki orgaanista sisältöä, mutta todennäköisesti ei kovin toimivaa, ainakaan silloin kun kyseessä on yrityksen tili. Yritykset kun joutuvat tekemään huomattavasti enemmän töitä paitsi jokaisen tykkäyksen eteen, myös jokaisen näyttökerran eteen.

Jos orgaanisesti toimivan sisällön tuottaminen kiinnostaa, laadimme reseptin, jonka avulla sinäkin voit leipoa luonnollisia raaka-aineita käyttäen paitsi hyvältä näyttävät, mutta myös hyvältä maistuvat sometilit. Eiköhän siis mennä asiaan.


1. Huolellinen suunnittelu

Kuten markkinoinnissa yleensäkin, myös sosiaalisen median sisällöntuotannossa on syytä aloittaa miettimällä, että millaista sisältöä tuotetaan, kenelle sitä tuotetaan, miten sitä tuotetaan ja mitä sillä tavoitellaan. Jos et tiedä mihin sisällölläsi pyrit tai ketä sen on tarkoitus puhutella, on tuloksena melkoisen lässähtänyt pohja, josta ei kovin näyttävää kakkua niin vain leipaistakaan. Usein sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – tämä ei ehkä ihan päde tässä tapauksessa, sillä orgaanisesti toimiva sisältö vaatii paljon töitä suunnittelun jälkeenkin, mutta jos nyt jatketaan tällä elintarvikelinjalla, niin huolellinen suunnittelu on kuin hyvin laadittu kauppalista, jossa kaikki tarvikkeet on listattu oikeisiin paikkoihin valitun kaupan hyllypaikkojen mukaiseen järjestykseen.


2. Laadukas visuaalinen sisältö

Söisitkö kakkua, joka näyttää syömäkelvottomalta? Niin surullista kuin se onkin, jos teet rumalta ja epäammattimaiselta näyttävän kakun, ei kukaan halua maistaa sitä tai tilata sinulta kakkua uudelleen – ja tämä sama someksi: jos tuotat epäselviä ja laaduttomia kuvia tai videoita, kukaan ei lue kirjoittamaasi sisältöä tai ala seuraamaan sometiliäsi. Tietysti joukossa on muutama sukulainen, jotka tuntevat sinun leipomuksesi ja tietävät, että ruman kuoren alla piilee herkullista sisältöä, mutta jos tavoitteesi on kasvattaa näkyvyyttä ja hankkia uusia asiakkaita, on visuaalisuuteen syytä panostaa tosissaan.


Näyttävän visuaalisuuden lisäksi orgaanisesti toimiva sisältö edellyttää kykyä tuottaa mielenkiintoista tekstiä – sisältöä, joka maistuu kohdeyleisölle niin hyvin, että heidän on pakko saada siitä santsiannos. Aivan kuten kakkua tehdessäkin on tiedettävä syöjien makumieltymykset, allergiat ja erikoisruokavaliot, pätee sama myös tekstin kirjoittamiseen: ei Stadin slangia pohjanmaalaisille, ei nuorisokieltä varttuneemmalle väestölle, ei arkaa ja sensitiivistä sisältöä hävyttömin vitsein kerrottuna. Rohkeus ja kokeilunhalu ovat kuitenkin hyvästä ja aina on toki suotavaa kokeilla uusia reseptejä ja makuyhdistelmiä, mutta silloin täytyy hyväksyä riski, että lopputulos ei välttämättä maistu kaikille – toisaalta, kaikkia ei voi koskaan miellyttää.


Laadukas sisältö ei vielä yksinään riitä, sillä sisältöä on myös tuotettava säännöllisesti – aivan kuten ruoankin suhteen: monipuolinen ja laadukas ruoka sekä säännöllinen ateriarytmi pitävät yhdessä huolen siitä, että ruoansulatus toimii niin kuin sen kuuluukin. Sopiva postausten määrä viikossa riippuu tietysti yrityksen liiketoiminnasta ja tavoitteista, joita somen avulla halutaan saavuttaa, mutta hyvä nyrkkisääntö on, että joka viikko olisi hyvä tuottaa vähintään yksi (mieluummin useampi) postaus jokaiseen somekanavaan, jossa yrityksellä on tili.


Mitä tapahtuu jos postaustahti ei ole säännöllinen? Normaalipainoinen ihminen selviää toki ilman ruokaa parhaimmillaan muutamankin kuukauden, mutta somekanavien algoritmit sen sijaan eivät selviä. Jos siis pidät pidempiä taukoja sisällöntuotannosta, parhaimmin sitoutuneet seuraajasi kyllä selviävät ja pysyvät mukana, mutta osa lopettaa seuraamisen – ja mikä pahinta, algoritmi närkästyy ja toteaa, että sisältöjäsi on ihan turha näyttää aktiivisesti uusille potentiaalisille kumppaneille, koska historiasi perusteella et kuitenkaan lupauksistasi huolimatta ole heihin yhteydessä yhden kivan postauksen jälkeen.


5. Analytiikan seuraaminen ja hyödyntäminen

Markkinointialalla työskentelevät tietävät, että tavoitteiden asettamisesta ja strategioiden laatimisesta ei loppujen lopuksi ole mitään hyötyä, jos niiden toteutumista ja toimivuutta ei seurata. Somekanavat tarjoavat yritystileille hyvät maksuttomat työkalut, joiden avulla on helppo seurata, miten somessa oikein pyyhkii. Jos et siis vielä ole muuttanut Instagram-tiliäsi yritystiliksi, lataa Instagram-oppaamme – löydät sieltä sekä ohjeet tilityypin vaihtamiseen että merkittävimmät hyödyt, jotka yritystili sinulle tarjoaa.


Analytiikkaa seuraamalla huomaat esimerkiksi tilastoja seuraajiesi demografisista tiedoista sekä ajankohdat, jolloin seuraajasi ovat aktiivisimmillaan. Pystyt myös seuraamaan tavoittavuus- ja sitouttavuuslukuja postauskohtaisesti, minkä ansiosta pystyt tutkimaan, millaiset postaukset toimivat kaikista parhaiten. Näin ollen sinun on helppo muovata sisällöntuotantostrategiaasi, jotta se palvelisi seuraajiasi entistä paremmin. Käytännössä siis maistatat kehittämäsi reseptin tuotoksia ja mikäli jokin maku ei miellytä, kehität reseptiäsi entistäkin paremmaksi.


Analytiikan ja erilaisten datojen seuraaminen ja sisällöntuotannon kehittäminen kuuluu olennaisena osana sosiaalisen median ulkoistamispalveluumme.


+1 Somemainonta

Vaikka tarkoitus olikin kertoa, mitä orgaanisesti toimivan sisällön tuottaminen edellyttää, ei somemarkkinoinnista puhuttaessa voi sivuuttaa mainontaa – joskus nimittäin on pakko tilata tarvikkeita ulkopuoliselta tavarantoimittajalta, kun oman maan istutukset eivät kasvakaan halutulla tavalla esimerkiksi epäsuotuisten sääolosuhteiden takia. Someksi sanottuna: joskus on ”pakko” turvautua keinotekoiseen kasvuun, jotta orgaaninen sisältö voisi kukoistaa.


Kuten kerroimme tämän blogikirjoituksen alussa, yritykset joutuvat tekemään huomattavasti enemmän töitä paitsi jokaisen tykkäyksen eteen, myös jokaisen näyttökerran eteen – tämä johtuu algoritmeista. Jokaista somekanavaa pyörittää yritys ja mitä yritykset pohjimmiltaan tekevät? Liiketoimintaa. Jos käyt ruokakaupassa jatkuvasti haaveilemassa, kiertelemässä ja katselemassa, mutta et koskaan osta mitään, et ole kauppiaalle kovin kannattava asiakas. Tämä sama pätee myös someen: jos et koskaan käytä palveluun rahaa, et ole kovin kannattava asiakas, jolloin algoritmit eivät koe kovin tarpeelliseksi näyttää sisältöjäsi täydellä potentiaalilla. Somemainonta siis paitsi tuo itsenään näkyvyyttä, mutta samalla auttaa myös orgaanisesti tuottamaasi sisältöä näkymään tulevaisuudessa paremmin. Jos aihe on sinulle vielä vieras, kannattaa käydä lukaisemassa aihetta käsittelevä blogikirjoituksemme.


Primaq tuottaa laadukasta ja tuloksellista sisältöä oikealle yleisölle oikeaan aikaan. Meiltä saat saman katon alta kaiken, mitä tarvitset toimivaan digitaaliseen markkinointiin, oli kyse sitten esimerkiksi orgaanisesta sosiaalisen median sisällöntuotannosta tai mainonnasta.


Jätä meille tarjouspyyntö, niin leivotaan yhdessä yrityksellenne kaikista herkullisimmat sisällöt.

Comentários


bottom of page