top of page

Somemainonta on yrityksille edullisin tapa markkinoida


Verrattuna moniin muihin markkinointikanaviin, voidaan onnistuneella somemarkkinoinnilla tavoittaa potentiaalisia asiakkaita huomattavasti pienemmillä kustannuksilla. Itseasiassa parhaimmillaan some on yritykselle täysin ilmainen markkinointikanava.



Kaikista käytettävissä olevista markkinointikanavista sosiaalinen media on juuri se kanava, jossa voi olla varma siitä, että rahoilleen saa vastinetta. Kuten sanottu, some on yritykselle parhaimmillaan täysin ilmainen markkinointikanava, mutta jo pienilläkin rahallisilla panostuksilla näkyvyyden voi nostaa aivan eri tasolle. Itseasiassa suunnitellun ja aktiivisen somettamisen lisäksi mainonnan rooli somessa kasvaa jatkuvasti. Siksi tällä kertaa puhutaankin siis rahasta, mammonasta, valuutasta, massista, hynästä, pätäkästä, kahisevasta, kyllä te tiedätte. Somemainontaa voi tehdä monella eri tavalla, mutta tällä kertaa keskitytään pääsääntöisesti mainontaan Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissa. Jos siis näkyvyys, selkeä mitattavuus ja kaikin puolin kustannustehokas mainonta kyseisissä kanavissa kiinnostaa, kannattaa jatkaa lukemista.



Mitä somemainonta maksaa?

Tämä on kysymys, jota meiltä kysytään todella usein. Somemainonnan hintoja ei voi listata samalla tavalla kuin monien muiden mainontamuotojen hintoja, sillä somessa kustannukset vaihtelevat hyvinkin paljon riippuen kohderyhmästä, toimialasta ja mainoksen sisällöstä. Mitä kilpaillumpi valitsemasi kohderyhmä on, sitä korkeampi mainoksen hinta on. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mitä houkuttelevamman mainoksen teet, sitä edullisemmaksi mainonta tulee.


Yleisenä suuntaa antavana sääntönä voidaan sanoa, että Facebookissa 100 € tavoittaa 10 000 ihmistä ja vastaavasti 1000 € tavoittaa 100 000 ihmistä. Yhden mainosklikkauksen hintaa voidaan pitää hyvänä silloin, kun se jää alle 1 €. LinkedIn-mainonnasta vastaavia arvioita ei voida antaa, sillä hinta riippuu niin paljon mainoksen kohderyhmästä. LinkedInissä mainostaminen on kuitenkin lähtökohtaisesti jonkun verran kalliimpaa kuin Facebookissa tai Instagramissa ‒ syy tähän selviää kun jatkat lukemista.



Mihin somemainonnan teho perustuu?

Usein sanotaan, että hyvä ja halpa eivät kulje käsi kädessä. Some on kuitenkin poikkeus tähän sääntöön, sillä uskokaa tai älkää, somemarkkinointi on parhaimmillaan ja oikein toteutettuna todella hyvää ja todella halpaa. Syitä tähän on toki monia, mutta tässä viisi merkittävää asiaa, mihin somemarkkinoinnin teho perustuu


Kaikki ovat somessa.

Miljoonat suomalaiset käyttävät sosiaalista mediaa joka viikko. Uskallammekin siis väittää, että ei ole olemassa yhtäkään yritystä, joka voi kirkkain silmin väittää, etteivät heidän asiakkaansa ole somessa. Asiakkaita ei välttämättä tavoita jokaisessa kanavassa, sillä niiden käyttäjäkunnissa ja käyttömotiiveissa on luonnollisestikin eroja, mutta kyllä ne asiakkaat jostakin kanavasta tavoittaa. Jotta mainonta olisi mahdollisimman tehokasta, on yrityksen osattava valita heille sopiva kanava, johon voi muuten vaikuttaa myös se, millaiset tavoitteet kampanjalle asetetaan.


Verkossa liikkuminen jättää jälkiä.

Internetin ihmeellisessä maailmassa liikkuminen jättää jälkeensä jälkiä, joita yritykset seuraavat vainukoirien tavoin. Kaikki läpät rokotteiden myötä asennettavista sinua ja sinun menemisiäsi seuraavista siruista siis sikseen, sillä sinua kyllä seurataan ilman niitäkin ja vieläpä täysin sinun omalla luvallasi. Kyseessä ei ole mikään konttoreiden kellareissa salassa tehtävä laiton vakoilu, vaan jokainen voi itse toimillaan vaikuttaa siihen, millaisen jäljen itsestään jättää. Tässä muutamia keinoja, joiden avulla voidaan kerätä dataa ja erilaisia tietoja mainonnan kohdistamiseksi:

  • Verkkosivujen evästeet ‒ kuinka monta kertaa sinä olet hyväksynyt evästeitä?

  • Facebook-pikseli

  • Sovellusten keräämät tiedot kuten sijaintitiedot ja erilaiset demografiset tiedot

  • Muihin verkkopalveluihin ja sovelluksiin kirjautuminen Facebook-tunnuksilla

  • Ja sitten ne kaikki lukuisat ketä julkkista muistutat ja mikä leipä olisit -testit ‒ myönnä pois, sinäkin olet tehnyt niitä.


Somemainonnan kohdennusmahdollisuudet ovat ylivoimaiset verrattuna muihin kanaviin.

Kohderyhmän määrittäminen on yksi markkinoinnin perusteista, ja kun puhutaan nimenomaan markkinointiviestinnästä, on oikeanlainen kohdentaminen yksi tärkeimmistä vaiheista. Eritoten somemainonnassa oikein tehty kohderyhmän valinta vaikuttaa merkittävästi siihen, miten hyvin mainos toimii.


Somemainonnassa voit päättää missä mainoksesi näkyvät, kenelle ne näkyvät ja milloin ne näkyvät. Tämä on mahdollista muun muassa siksi, koska ihmiset kertovat paljon erilaista tietoa itsestään omiin someprofiileihinsa. Paikallinen sanomalehti ei tiedä ihmisten ikiä, parisuhdestatuksia, koulutustaustaa tai työpaikkaa, mutta Facebook ja LinkedIn tietävät. Sanomalehti ei myöskään voi valita, että huomennapa lehti kolahtaa vain parisuhteessa elävien korkeasti koulutettujen sijoituksesta kiinnostuneiden naisten postiluukuista, mutta somemainonnassa sinä voit valita että mainos esitetään vain kyseisen tyyppisille ihmisille.


Fun fact: Twitterissä voit kohdentaa mainoksia myös käytettyjen emojien perusteella.



Kerroimme aiemmin, että LInkedInissä mainostaminen on kalliimpaa kuin mainostaminen Facebookissa ja Instagramissa. Tämä johtuu nimenomaan siitä, että LinkedIn tarjoaa todella tarkat kohdennusmahdollisuudet. LinkedIn-mainontaa voi kohdentaa muun muassa tittelin, taitojen, toimialan ja yrityksen nimien perusteella ‒ aika mahtavat mahdollisuudet siis esimerkiksi rekrytointi-ilmoituksille. Vaikka mainonta LinkedInissä maksaakin enemmän, voi asiaa pohtia näin: mieti miten paljon rekrytointiurakkaa helpottaa, kun voit itse päättää millaisia taitoja ja kokemusta omaaville henkilöille rekrytointi-ilmoituksesi näkyy? Se on todellakin kaiken rahan arvoista.


Somessa on helppo kokeilla mikä toimii ja mikä ei.

Ensimmäiset mainoskampanjat ovat usein hieman kokeilua, jolloin voidaan opetella mikä toimii ja mikä ei. Joku kuva toimii paremmin kuin toinen. Hauska otsikko puree paremmin kuin neutraalimpi otsikko. Eri toimintakehote saa aikaan enemmän klikkauksia kuin toinen. Somemainonnassa on se upea puoli, että siellä on helppo testailla eri vaihtoehtoja ja seurata niiden toimivuutta reaaliaikaisesti. Jos seurannassa huomataan, että joku ei toimi, niin ei muuta kuin mainos pois päältä ja rahat siihen mikä toimii. Kun verrataan somemainontaa esimerkiksi sanomalehdessä olevaan printtimainokseen, et voi tietää kuinka moni on nähnyt mainoksen tai kuinka moni on toiminut mainoksessa kehotetulla tavalla. Etkä muuten voi soittaa sanomalehden jakelun jälkeen asiakaspalveluun, että ei me halutakkaan käyttää tuota kuvaa, otetaan se pois ja vaihdetaan tilalle uusi. Somessa on kaikkein helpoin seurata mainoksen toimivuutta ja pistää tuumasta toimeen jos huomataan, että nyt ei mennyt kaikki ihan putkeen.


Somealustojen mainostyökalut tarjoavat kattavan analytiikkaraportin.

Kuten äsken todettiin, somessa on helppo seurata mainoksen toimivuutta. Tämä on sen ansiota, että somealustojen mainostyökalut tarjoavat kattavia analytiikkaraportteja, joiden perusteella on helppo tutkia, kuinka mainos on purrut sille asetettuun kohderyhmään. Erityisesti LinkedInissä mainoskampanjoiden tuloksista saatava tieto on äärimmäisen yksityiskohtaista, sillä se näyttää suoraan muun muassa missä yrityksissä ja missä asemassa työskentelevät ovat olleet kaikista kiinnostuneimpia mainoskampanjastasi. Mikään muu mainoskanava ei tarjoa samanlaista tietomäärää.



Erilaisia tapoja tehdä somemainontaa

  • Facebook Business Managerilla tehdyt mainokset Facebookiin ja Instagramiin

  • LinkedIn Campaign Managerilla tehdyt mainokset LinkedIniin

  • Näkyvyyden ostaminen orgaanisena julkaistulle postaukselle

  • Vaikuttajamarkkinointi ja kaupalliset yhteistyöt

  • YouTube-videoiden yhteyteen ilmestyvät erityyppiset mainokset.

  • Twitter Ads -mainostyökalulla tehdyt mainokset Twitteriin

  • Pinterest Ads -mainostyökalulla tehdyt mainokset Pinterestiin


Some vs. muut kanavat

Some ja muut markkinointikanavat tappelivat ‒ kumpi voitti? No ei se todellisuudessa ole niin mustavalkoista ja se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle, mutta tässä vaiheessa kaikille pitäisi olla jo selvää, että monissa tilanteissa somemainonta pyyhkii muilla mainonnan muodoilla lattiaa. Tässä vaiheessa haluamme kuitenkin sanoa, että tarkoituksenamme ei ole missään nimessä väheksyä muita kanavia ja niiden käyttämistä, päinvastoin. Some nimittäin on itseasiassa edelleen jostakin syystä aliarvostettu ja väheksytty kanava ja siksi sosiaalisen median ammattilaisina haluamme varmistaa, että somen todellinen potentiaali olisi kaikilla tiedossa.


Mainostaminen radiossa, valtakunnallisissa sanomalehdissä ja suurien kaupunkien tienvarsissa maksaa tuhansia ja jopa kymmeniä tuhansia euroja ‒ ilman minkäänlaisia tilastoja siitä, kuinka moni on kuullut tai nähnyt mainoksen tai kuinka hyvin se on toiminut ja johtanut haluttuun asiaan. Kyllä someenkin saa halutessaan upotettua samanlaisia rahasummia, mutta kuten tässä kirjoituksessa on jo tullut ilmi, somesta saat oikeasti mustaa valkoisella kampanjan todellisista tuloksista, voit lopettaa mainonnan samalla sekunnilla kun huomaat ettei se tuota haluttuja tuloksia ja huhheijaa taivas varjele mitä sieltä tuleekaan jos heität kymppitonnin somemarkkinointiin.



Ei mainontaa ilman orgaanista sisältöä

Jos somemainonta on kerran niin kätevää ja edullista, niin miksi yritykset eivät sitten vain hylkäisi kaikkia muita kanavia ja tykittäisi pelkkiä sponsoroituja postauksia ulos jokaisesta kanavasta? No jos yrityksen kohderyhmä sopii tälle vaihtoehdolle ja yrityksellä on aktiiviset ja laadukkaat sometilit niin miksipä ei, mutta jos yrityksellä ei esimerkiksi vielä ole (aktiivisia) somekanavia, niin ei se välttämättä ole kovin kannattava vaihtoehto. Ai miksikö?


Jotta voit tehdä mainontaa eri somekanaviin, edellyttää se sitä, että sinulla on olemassa olevat sometilit. Luot yrityksellesi tilin, laadit kummisetämäisesti mainoksen, jossa kerrotaan niin hyvästä tarjouksesta, josta kukaan ei yksinkertaisesti voi kieltäytyä ja pistät sen pyörimään. Määrittelemäsi kohderyhmä näkee mainoksesi, kiinnostuu yrityksestäsi ja haluaa tarttua tarjoukseen. Koska et ole ollut sosiaalisessa mediassa aikaisemmin, saatat olla monelle vielä tuntematon ja siksi mainoksesi nähneet henkilöt haluavat tutkia yritystäsi hieman tarkemmin ennen ostopäätöstä. He huomaavat, että sometilisi ovat upouudet eikä niissä ole lainkaan sisältöä tai että sitä on todella vähän. Tämän seurauksena mainoksesi ja pahimmillaan ehkäpä samalla myös koko yrityksesi alkaa potentiaalisen asiakkaan mielestä haiskahtaa ‒ eikä se haju tässä tapauksessa ole raha. Tästä syystä suosittelemme aina tuottamaan sisältöä valitsemiisi kanaviin edes hetken ajan säännöllisesti ennen mainonnan aloittamista.


Somemainonta

No entäpä sitten jos sosiaalisen median sisällöntuotanto ja kustannustehokas somemainonta kiinnostelisi, mutta omat kädet ovat aivan täynnä, eikä aikaa laadukkaan sisällön tuottamiselle ole? Ei hätää, sillä Primaq on jo vuodesta 2016 tarjonnut apukäsiä yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja mainontaan.


Jätä siis meille tarjouspyyntö, sillä meillä riittää osaamista ja rakkautta yrityksesi sometileille niin orgaanisen kuin maksetunkin sisällön osalta.

Comments


bottom of page