top of page

Facebook-mainonta pähkinänkuoressa


Puhutaanko taas hetki somemainonnasta?

Aiemmissa blogikirjoituksissamme, ”Somemainonta on yrityksille edullisin tapa markkinoida” ja ”3 syytä, miksi yrityksesi pitäisi aloittaa somemainonta viimeistään nyt”, olemme käsitelleet somemainontaa hieman yleisemmällä tasolla, mutta nyt ajattelimme nostaa tapetille somemainonnan Metan kanavissa – ja eritoten Facebookissa. Facebookia on jo vuosia pidetty laskussa olevana sosiaalisen median kanavana, jota kukaan ei enää käytä. On toki totta, että Facebookin kävijämäärät ovat olleet laskussa viime vuosina, mutta sillä on kuitenkin edelleen maailmanlaajuisesti lähes kolme miljardia käyttäjää, joista suomalaisia on peräti noin 2,4 miljoonaa. On myös totta, että yrityksen markkinointikanavana Facebookin toimivuus on laskenut nimenomaan orgaanisen markkinoinnin osalta, mutta kun taas tarkastellaan asiaa maksetun markkinoinnin osalta, on Facebook kanavana edelleen ylivertainen – ja juuri siksi nyt onkin syytä jutella hieman Facebook-mainonnasta.

Tämän tekstin luettuasi tiedät, miksi yrityksen kannattaa mainostaa Facebookissa, millaisia mainostavoitteita Facebook-mainokseen voi määritellä, millaisia mainoksia voidaan tehdä ja missä niitä voidaan näyttää. Näiden asioiden lisäksi käsitellään lisäksi sitä monille kaikkein polttavinta kysymystä – mitä Facebook-mainonta maksaa?

Noniin, eiköhän murreta se pähkinänkuori ja vilkaista sisään.



Facebook-mainonta


Koska se toimii.

Facebook-mainonta on äärimmäisen tehokasta, sillä Metan mainostyökalun kohdennusmahdollisuuksien avulla yritys voi kohdentaa mainoksensa juuri haluamalleen kohdeyleisölle. Mainontaa voi kohdentaa mm. sijainnin, iän, ammatin ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. Koska Facebookissa on yli kaksi miljoonaa suomalaista käyttäjää, on lähes takuuvarmaa, että jokaisen yrityksen kohderyhmään kuuluvia henkilöitä voi tavoittaa Facebookin kautta.

Facebook-mainonnan avulla voidaan pyrkiä monenlaisiin tavoitteisiin aina yrityssivun näkyvyydestä brändin tunnettuuteen ja verkkosivuliikenteestä liideihin ja myyntiin. Monipuolisten mainosmahdollisuuksien ansiosta Facebook ei ole siis ainoastaan B2C-yritysten markkinointialusta, vaan se sopii erinomaisesti myös B2B-yrityksille.

Facebook-mainonnan puolesta puhuu myös sen edullisuus, sillä tuloksia voidaan saada jo hyvin pienilläkin panostuksilla. Somemainonta – ja eritoten Facebook-mainonta – onkin äärimmäisen kustannustehokasta. Hinta- ja budjettiasioita käsitellään vielä lisää tämän kirjoituksen loppupuolella.

Eli vastaus pähkinänkuoressa kysymykseen, Miksi Facebookissa kannattaa mainostaa, on se, että mainontamahdollisuudet ovat monipuoliset niin teknisesti kuin tavoitteellisesti, mainos voidaan kohdentaa tehokkaasti juuri halutulle yleisölle, ja tämä kaikki voidaan tehdä todella kustannustehokkaasti.

Meta on vuoden 2023 aikana päivittänyt ja uudistanut mainoksille asetettavia kampanjatavoitteita mm. yksinkertaistamalla niitä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tavoitteita on valittavana aiempaa vähemmän, mutta kuitenkin niin, että kaikki samat vanhat toiminnot ovat edelleen käytettävissä. Osa aiemmista tavoitteista on nykyään saatavilla ominaisuutena tai optimointiasetuksena niille sopivien mainostavoitteiden alla. Jatkossa mainostaja voi valita kuudesta eri tavoitteesta:

  • Tunnettuus – Kasvata yrityksesi tunnettuutta.

  • Liikenne – Ohjaa liikennettä haluamallesi sivustolle, esimerkiksi verkkokauppaasi.

  • Sitoutuminen – Tavoita käyttäjiä, jotka ovat todennäköisimmin vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa.

  • Liidit – Kerää liidejä mm. viestien, puheluiden tai rekisteröitymisten kautta.

  • Sovelluksen markkinointi – Lisää sovelluksesi latauksia tai kehota sovelluksesi käyttäjiä tekemään tiettyjä toimintoja sovelluksessa.

  • Myynti – Tavoita käyttäjiä, jotka todennäköisesti ostavat tuotteitasi tai palveluitasi.

Huom. Uudistukset eivät ole välttämättä vielä nähtävissä, mutta ne laajenevat vähitellen kaikkien käyttöön.

Mainosmuodot

  • Kuvamainokset – mainos, joka sisältää yhden kuvan.

  • Videomainonta – mainos, joka sisältää yhden videon.

  • Karusellimainokset – mainos, joka sisältää 2–10 kuvaa tai videota.

  • Kokoelmamainokset – mainos, joka sisältää kansikuvan tai -videon sekä kolme kuvaa. Mainoksen klikkaaminen avaa Instant Experiencen eli erillisen koko näytön aloitussivun.

Mainosasettelut

Meta tarjoaa useita eri mainosasetteluja, joista mainostaja voi valita haluamansa –voit siis Facebook-mainosta tehdessäsi laittaa lähestulkoon samalla vaivalla mainoksen näkyville myös muihin kanaviin. Käytettävissä olevat asettelut riippuvat valitusta mainosmuodosta, mainosmateriaalien kuvasuhteista sekä mainokselle valitusta tavoitteesta.

  • Facebook: syöte, videosyöte, ryhmien syöte, marketplace, in-stream-video, stories, reels, hakutulokset, tutki-osio, oikea sarake

  • Instagram: syöte, profiilin syöte, stories, reels, tutki-osio

  • Messenger: sponsoroidut viestit, stories

  • Audience Network (Metan ulkopuoliset sivustot): -natiivi, -banneri ja -välimainos, palkkiovideot


Mitä Facebook-mainonta maksaa?

Facebook-mainonta

Millainen mainosbudjetti vaaditaan, että saadaan myyntiä? Millä budjetilla saadaan uusia asiakkaita? Onko maapallon ulkopuolella elämää ja mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? Nämä kaikki ovat kysymyksiä, joihin kukaan ei voi antaa yksiselitteistä tai varmaa vastausta. Mainontaan liittyvät kustannuskysymykset ovat tietysti hyviä – ja todella relevantteja – kysymyksiä, mutta niihin on äärimmäisen vaikea vastata. Se mitä kuitenkin voidaan sanoa, on että Facebook-mainonta on moniin muihin mainoskanaviin verrattuna todella edullista.

Mainostaja saa itse päättää kuinka paljon hän haluaa mainoksestaan maksaa – se, miten paljon mainoksesta taas kannattaa maksaa, riippuu mm. mainoksen tavoitteesta, ajankohdasta ja kestosta, mainostajan toimialasta, tavoiteltavasta kohderyhmästä sekä mainoksen sisällöstä.

Jos somemainonta ei ole sinulle vielä kovin tuttua, on nyt kuitenkin syytä pysyä kuulolla: somemainonta ei ole taikatemppu, jolla myynti saadaan automaattisesti nousuun. Facebook-mainonnalla saadaan ohjattua todella edullisesti oikeaa kohderyhmää oikeaan paikkaan, mutta varsinainen kaupankäynti tapahtuu somemainonnan tavoittamattomissa. Tässä pieni ajatusleikki: Facebook-mainos on asiansa osaava sisäänheittäjä, joka houkuttelee nälkäisiä asiakkaita ravintolaan. Kun asiakas saapuu ravintolaan sisään, on paikan päällä likaista, kukaan ei tule ohjaamaan pöytään ja ruokakin on aivan liian kallista. Asiakas poistuu takavasemmalle. Myyntiä ei siis syntynyt, mutta tämä ei suinkaan johdu sisäänheittäjästä, sillä hän teki mitä hänen pitikin tehdä. Sama pätee Facebook-mainontaan ja kaikkeen muuhunkin somemainontaan. Mainos voi ohjata satoja ihmisiä yrityksen verkkosivuille alle 0,10 € klikkauskohtaisella hinnalla, mutta jos verkkosivut ovat sekavat, toimimattomat tai jos tuote on liian kallis, ei myyntiä synny.

Jotta saisit kuitenkin jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä Facebook-mainonta maksaa, niin satasilla pärjää oikein mainiosti – ja jos kyseessä on olemassa olevien orgaanisten postausten mainostaminen, niin kympeilläkin pääsee jo pitkälle. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että yhden mainosklikkauksen hintaa voidaan pitää hyvänä silloin, kun se jää B2C-liiketoiminnassa alle 1 € ja B2B-liiketoiminnassa alle 1,50 €.

Mainostajan muistilista:

  • Määrittele kohderyhmäsi ja tunnista heidän tarpeensa – ja tiedosta, miten juuri sinä täytät nuo nimenomaiset tarpeet.

  • Aseta mainoksellesi tavoite.

  • Huolehdi, että olet varautunut ”mainoksen seurauksiin” – jos tavoittelet yhteydenottoja, huolehdi, että niihin vastataan nopeasti. Jos tavoittelet liikennettä verkkosivuillesi, huolehdi, että sivut ovat selkeät ja mainokselle on sopiva laskeutumissivusto.

  • Laadi mainosmateriaalit huolella ja mainoksen tavoitetta palvellen. Suosi materiaalia, joka sisältää ihmisiä – ne toimivat yleensä kaikista parhaiten.

  • Panosta mainostekstin otsikkoon – jos sinulla on euron budjetti, otsikko on siitä noin 80 sentin arvoinen.

  • Jokaisessa mainoksessa pitää olla selkeä CTA eli toimintakehotus.

  • Älä unohda mainosta sen julkaisun jälkeen. Seuraa mainonnan tuloksia kampanja-aikana ja optimoi sitä tarvittaessa.

  • Kun mainos päättyy, analysoi sen tulokset – mihin kohderyhmään kannattaa panostaa jatkossa? Mikä mainosasettelu toi parhaimmat tulokset? Ota havainnot huomioon tulevien mainosten suunnittelussa.

  • Tee mainontaa säännöllisesti – harva ihminen ostaa heti ensimmäisen mainoksen nähtyään.

Miten Primaq voi auttaa yritystäsi Facebook-mainonnassa?

Meillä on vuosien kokemus somemainonnasta – olemme myyneet sen avulla mm. savupiippuja, toiminnonohjausjärjestelmiä, makeisia, kauneudenhoitopalveluita, kuntosalijäsenyyksiä, ravintola-annoksia, kattoremontteja, mainostilaa, asiantuntijapalveluita ja verkkokaupan tuotteita.

Tarjoamme mainontaa jatkuvana tai kampanjaluontoisena palveluna sekä osana sosiaalisen median sisällöntuotantoa. Meiltä luonnistuu niin mainoksen suunnittelu, materiaalien tuottaminen, mainoksen syöttäminen Metan mainostyökaluun sekä mainonnan seuranta, optimointi ja tulosten raportointi. Jos siis tarvitset osaavan ja luotettavan kumppanin vastaamaan yrityksesi sosiaalisen median mainonnasta, lähetä meille tarjouspyyntö!

bottom of page